Ministrul Alexandru Rogobete, va prezenta astăzi după amiază, 2 octombrie 2025, concluziile anchetei desfășurate de Corpul de Control al Ministerului Sănătății la Spitalul de Copii „Sfânta Maria” din Iași. Raportul vine după ce șapte copii au murit din cauza unei infecții cu bacteria Serratia Marcescens.
UPDATE: Principalele declarații ale ministrului Alexandru Rogobete:
„Avem raportul final al Corpului de control al MS și Inspecției Sanitare de Stat. În 2024 a mai existat un raport de control la acest spital care a lăsat o serie de măsuri pentru revizuirea protocoalelor și elaborarea unor proceduri specificce pentru screeningul pacienților admiți la ATI. La mai bne de una distanță niciuna din măsurile lăsate nu a fost îndeplinită.
Colegii au verificat toate componentele posibile și voi detalia. În ce privește stocurile de dezinfectanți, medicamente, consumabile nu au fost identificate lipsuri însă din punct de vedere financiar-contabil nici un material nu a fost înscris în balanța financiar-contabilă a unității sanitare. Este un punct important în modul în care spitalul ține evidența consumului de dezinfectanți materiale.
Deficiențe: Modul în care a fost numită șefa ATI cu încălcarea prevederilor legale. Medicul-șef poate fi cadru universitar. Medicul interimar nu este cadru universitar și nu s-a putut face dovada legată de modul în care a fost numită.
Nu au fost prezentate documente privind vreun examen de promovare în funcția de coordonator al serviciului de prevenție a infecțiilor intraspitalicești.
Avizul de funcționare a fost emis ilegal.
Nu se respectă distanța dintre paturi, sala de montare a cateterelor nu dispune de apă sterilă. Manevrele invazive necesită măsuri suplimentare de protecție. Aparatura și echipamentele sunt depozitate neconform, pe holurile de acces. Materialele de unică folosință sunt depozitate necorespunzător, pe pervazul geamurilor, cu materiale de protecție sterile depășite ca termen de valabilitate. Nu se mai poate considera că materialul respectiv este steril.
Nu există circuite funcționale, saloane și rezerve fără lavoare cu apă curentă. În Terapia Intensivă din acest spital se intră ca în gară.
Procedura de igienă a mâinilor așa cum este redactată de conducerea spitalului către secția ATI, deși aprobate și transmise, ele nu pot fi respectate de personalul medical tocmai pentru că nu există infrastructura necesară care să permită acest lucru.
Primul caz declarat oficial pe 8 august. Există un delay de când s-a prelevat proba biologică și a dat laboratorul ca pozitivă, dar în toată această perioadă, de două săptămâni, nu există nici o măsură dispusă de conducerea spitalului pentru combaterea infecțiilor.
Nu au fost identificate protocoale, procese-verbale pentru dezinfecția terminală, dovada recoltării probelor. Prima probă pozitivă luată de pe suprafețe a fost prelevată acum câteva zile de către Inspecția Sanitară de Stat. Au fost identificate diferențe între prescripția de utilizare și protocolul aprobat de conducerea spitalului. Producătorul recomandă 90 de minute ca timp de acțiune, iar spitalul dispune 15-20 de minute
În maxim 24-48 de ore, raportul va fi trimis la Parchetul General.
Situația la nivel național privind infecțiile nosocomiale. Niciunde în această lume nu există secție ATI fără asemenea infecții. Ce putem face este să limităm răspândirea acestora la alți pacienți, într-un mod necontrolat, și să aplicăm controale suplimentare. Încurajez toți managerii și toți șefii de secție să raporteze toate infecțiile. Doar așa pot fi controlate și prevenite. Nu mai mușamalizați infecțiile nosocomiale. Pacienții sunt puși în pericol, iar sistemul capătă o umbră și scade încrederea în sistemul de sănătate. Cu cât avem mai bine raportate infecțiile cu atât putem interveni mai atent. În anul 2024 a existat din nou o scădere a raportării acestui tip de infecții, după mai mulți ani de creștere.
Pentru prima dată în România există o strategie națională dedicată acestui fenomen, aprobată în 2023, cu un set de obiective și acțiuni ce ar trebui aplicate de unitățile sanitare. Există ordine de ministru care fac mai clară această metodologie de control.
Putem avea 100 de ordine de ministru sau legi, dacă oamenii din spitale nu respectă protocoalele nici măcar în situația în care au echipamente și dacă nu venim cu ceva nou în modul de training pentru personal, cu metode de monitorizare continuă, dacă nu există măsuri de corecție în flux continuu, niciodată nu vom ajunge la nivelul țărilor europene, unde infecțiiel sunt raportate corespunzător și controlate.
Unde se poate, în centrele universitare, unde discutăm de secții ATI cu 20-30 de paturi, putem identifica medic epidemiolog dedicat secției de terapie intensivă. Unde nu se poate, există deja un atestat realizat de universtiățile de medicină pentru asistenții medicali, pentru un fel de supraspecializare a lor în reducerea infecțiilor nosocomiale.
Nu voi renunța la această idee. Nu este ideea mea. M-am consultat cu colegi din alte țări, unde există fie medic epidemiolog, fie asistenți dedicați. Nu ne putem face bine dacă nu vrem să schimbăm ceva. Vom introduce obligativitatea acestor aspecte. În secțiile ATI și cu pacienți critici, în alte țări, personalul parcurge în fiecare an un training dedicat. Cine nu promovează examenul, nu va putea rămâne în secție.
Dacă ne uităm în dinamică față de acum 6 ani bugetul CNAS a crescut de la 45 la 80 de miliarde. Bugetul ATI a fost prelaut cu 98 de milioane, azi vorbim de 300 de milioane. Nu discuăm despre subfinanțare, ci despre indolență, prost management, neaplicarea protocoalelor care, în această situație, au existat.
Vom înființa un nou program de acțiuni prioritare dedicat prevenirii infecțiilor, pentur achiziția de materiale și consumabile dedicate infecțiilor asociate activiăților medicale ca să nu mai existe scuze. Spitalul a avut parte de fonduri impresionante din partea MS, deși nu se află în subordinea ministerului. Nu ministrul a pus managerul, nici șeful de secție. Spitalul a beneficiat de 30 de milioane de lei de la MS pentru achiziții de materiale dedicate combaterii infecțiilor.
Două precizări ca etică profesională. Am solicitat demiterea managerului, am văzut că s-a întors ca director medical. Solicit public și demiterea din funcția de director medical, nu ne putem juca cu funcțiile, precum și demiterea șefei ATI care ocupă funcția ilegal în momentul de față.
Din punctul meu de vedere este neglijență în serviciu, dar acest diagnostic administrativ îl poate pune doar Parchetul.
Proba pozitivă a fost găsită în scurgerea unei chiuvete.
Este necesară o regândire și restructurare a DSP-urilor, este evident că nu funcționează corespunzător. Am discutat azi cu premierul Bolojan. O vom face cel mai probabil până la finele acestui an. O regândire, o reorganizare și probabil o comasare a DSP-urilor.
Am dispus măsuri de control în ultimele 40 de zile mai mult decât în primele 6 luni ale acestui an. În situația Floreasca, raportul corpului de control se află acum în analiză la Parchetul General care a solicitat informații suplimentare, deci este un dosar în curs de evaluare.
(cursuri pentru personalul medical obligatorii?) Metodologia va urma exemplele din alte țări, unde cursurile sunt obligatorii. Vor fi obligatorii, repetitive, iar rezultatul cursului va fi evidențiat prin examen.
Am avut o discuție cu șeful ISS. Pentru a veni cu o imagine clară de ansamblu, cel mai probabil în octombrie va exista la nivel național un control tematic pentru modul de aplicare a protocoalelor privind prevenirea infecțiilor asociate activiăților medicale.
Este evident că situațiile de la Floreasca și Iași nu sunt superpozabile. DSP București a luat măsuri în 48 de ore de la declararea focarului. Vreau să demit directorul DSP București când văd raportul corpului de control.
14 DSP-uri au manageri care ocupă poziție prin concurs, în 28 prin exercitare temporară. Ținând cont de intenția pe care o avem, de reorganizare, nu vă pot spune când vom organiza următorul concurs.
Dimineață am discutat cu premierul Bolojan. Prin noii indicatori de performanță, MS va avea un control suplimentar asupra spitalelor din subordinea consiliilor județene. Este cumva anormal ca entitatea administrativă centrală să nu poată interveni, dar să poarte răspunderea pentru nepăsarea politică sau administrativă a unităților administrativ-teritoriale”
Stire initiala: Controlul a fost declanșat după semnale alarmante privind infecții nosocomiale, lipsa de protocoale clare, condiții improprii în secția ATI, dar și managementul defectuos al unității medicale.
Conform informațiilor, bacteria a fost descoperită în scurgerea chiuvetei de la sala de tratament din secția ATI.
Corpul de Control al Ministerului a finalizat ancheta, iar prezentarea raportului oficial va fi urmată de o conferință de presă susținută de reprezentanții Consiliului Județean Iași, instituția care are în subordine spitalul.
UPDATE: Raport-șoc la Spitalul de Copii din Iași
Raportul consemnează că unitatea nu a demonstrat aducerea la îndeplinire a recomandărilor formulate de același corp de control în aprilie 2024, deși raportul precedent fusese comunicat oficial spitalului în mai 2024. Între acestea figurau revizuirea procedurilor de screening la internare, trasabilitatea probelor și implicarea laboratorului de microbiologie în supravegherea igienei. „Nu a fost prezentat niciun document” privind modul de implementare, notează concluzia secțiunii.
Deficiențe critice la ATI
Pe componenta de prevenire și control al IAAM, inspectorii arată că planul spitalului nu conține indicatori esențiali (incidență pe tipuri de infecții, obiective de creștere a capacității de diagnostic/supraveghere) și că planificarea controlului bacteriologic este „irelevantă”. În „Ghidul de izolare” al unității nu există nicio referință pentru Serratia marcescens, deși acesta este agentul din focar; responsabilitatea este atribuită medicului-șef SPIAAM.Verificările în secția ATI–Corp A arată lipsa lavoarelor racordate la apă curentă în saloane și rezerve, absența unor circuite funcționale și nerespectarea cerințelor legale privind facilitățile pentru igiena mâinilor. Inspectorii citează explicit obligația ca „fiecare încăpere” să aibă chiuvetă cu acționare non-manuală, dozatoare dedicate și prosoape de unică folosință, cerințe neîndeplinite în teren.
În același perimetru, raportul consemnează lipsa cabinetului pentru consult preanestezic, a postului de supraveghere, a unui sistem de acces controlat, a vestiarului-filtru cu duș pentru personal, precum și a filtrelor de acces pentru pacienți și vizitatori. Sunt listate, de asemenea, lipsa boxelor pentru lenjerie murdară și pentru deșeuri medicale, precum și nerespectarea normelor de amplasare a paturilor.
La 29 septembrie, controlul a găsit materiale sterile cu termen expirat (balon de resuscitare și 55 sonde Nelaton) și depozitarea materialelor pe pervazele ferestrelor, indicând deficiențe de stocare și de verificare a valabilității. În plus, vestiarele personalului ATI sunt comune (câte trei persoane/dulap), fără filtru de schimb la nivelul secției.
Igienă și sterilizare: proceduri inaplicabile
În condițiile lipsei lavoarelor din saloane, procedura internă privind igiena mâinilor „nu poate fi aplicată ca măsură de prevenire a IAAM”, rețin inspectorii. Chiar directoarea de îngrijiri a confirmat că, după contactul cu un pacient septic, spălarea se realizează „la sala asistentelor sau în sala de dezinfecție”, adică în alte încăperi, nu la patul pacientului, ceea ce contravine standardelor de practică.
La Stația Centrală de Sterilizare, deși există fluxuri separate și registru de evidență, lipsesc instrumente obligatorii (lampă cu lupă pentru inspecția vizuală), iar înregistrările sunt incomplete pentru anumite zile (nu e menționat conținutul casoletelor și numărul biberoanelor). Au fost găsite pe rafturile zonei sterile două cuve nesterile aparținând ATI.
Biberoneria nu are dotările sanitare specifice (autoclav, aragaz, frigider dedicat probelor), păstrează probe alimentare în același frigider cu biberoane umplute și nu are înregistrări privind predarea tetinelor la sterilizare, această omisiune fiind admisă în nota de relații a responsabilului de bloc alimentar.
Textile, echipamente și trasabilitate
Spălarea și dezinfecția uniformelor personalului ATI (asistente, infirmiere, brancardieri) nu se fac prin serviciul externalizat de spălătorie, ci „în regie proprie”, în absența unei proceduri standard, ceea ce contravine Ordinului 1101/2016 privind curățenia și dezinfecția. Uniformele medicilor sunt trimise la spălătoria contractuală, rezultând un tratament neuniform al riscului.
La nivel contabil-operațional, corpul de control notează că dezinfectanții și echipamentele de protecție, deși există fizic pe secții, sunt scoase direct „pe cheltuieli” din magazia centrală, fără evidență gestionară la secție, încălcând Legea contabilității și normele de inventariere. În 2024, inventarierea nu a reflectat stocurile permanente de astfel de materiale.
Spitalul nu a întocmit buget de venituri și cheltuieli pentru ATI, contrar OMS 1043/2010, iar în contul „Investiții în curs” apare un sold istoric relevant: 1.044.622,47 lei cheltuiți între 2010–2023 pentru studii și lucrări nefinalizate, sume care „nu și-au atins obiectivele de economicitate, eficiență și eficacitate”, potrivit raportului; inspectorii recomandă actualizarea documentațiilor și finalizarea lucrărilor.
SPIAAM, DSP și cronologia focarului
Pe latura epidemiologică, cronologia IAAM reține primul caz Serratia declarat pe 8 august 2025, în Recuperare pediatrică, urmat pe 20–22 august de cazuri în ATI și ulterior de cazuri noi în septembrie în ATI–Corp A și în Oncologie. Documentul menționează explicit transferuri inter-corp (B → A) înainte de re-pozitivarea unei paciente, ceea ce conturează dinamica internă a focarului.
Medicul-șef SPIAAM a invocat lipsa unor măsuri suplimentare ale DSP Iași între 13–18 septembrie și faptul că primele măsuri ale direcției au venit abia pe 27 septembrie; echipa de control consemnează că argumentele prezentate sunt conforme cu constatările din teren. Totodată, răspunsul SPIAAM privind „ancheta epidemiologică” este apreciat ca o listă de adrese fără legătură cu definiția și obiectivele unei anchete epidemiologice.
În „Ghidul de izolare” al spitalului – document invocat de SPIAAM ca suport pentru măsuri în ATI – nu există nicio secțiune dedicată agentului Serratia marcescens, ceea ce înseamnă că personalul nu avea în ghid indicații specifice de acțiune pentru agentul responsabil de focar.
Numiri și management
Pe zona RUNOS, controlul reține că funcția de șef interimar al Secției ATI a fost ocupată prin decizii succesive fără a se organiza concurs în perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2025 și fără a prezenta documente privind statutul de cadru didactic universitar și propunerea senatului universității, cerute de art. 185 alin. (71) din Legea 95/2006. Concluzia: numirea a fost făcută cu nerespectarea prevederilor legale.
În cazul medicului primar epidemiolog Carmen Popescu, numită totodată coordonator al SPIAAM, spitalul nu a prezentat documente privind un examen de promovare conform OMS 1470/2011, corpul de control recomandând respectarea criteriilor de promovare pentru personalul contractual din unitățile sanitare publice.
La achiziții, verificarea prin sondaj pe 2024–septembrie 2025 nu a identificat abateri de legalitate la echipamente medicale, medicamente, materiale sanitare, dezinfectanți și reactivi, cu documente de recepție și punere în funcțiune în regulă; raportul notează însă că un audit recent al Camerei de Conturi Iași constatase abateri privind servicii de curățenie și catering, sancționate contravențional anterior.
Raportul este preliminar, destinat informării ministrului și fundamentării măsurilor, urmând a fi valorificat către spital, Consiliul Județean Iași, DSP Iași și, după caz, organele de cercetare penală. Conducerea spitalului și a DSP au la dispoziție trei zile lucrătoare de la aprobarea documentului pentru a transmite obiecțiuni motivate și probele justificative.
În spitale medicii au voie sa poarte inele sau verighete?
Nu.
INGERII IN NEGRU. STATUL ESUAT
„Ceea ce se întâmplă în spitalele din România e simplu: clanuri, abuz de putere, trafic de influență. Un post de medic e de 70.000 de euro. Sau aparții unei familii din UMF.
Declinul calității resurselor umane scade de la un an la altul. Nu mai ai pe cine să-i strigi că dai peste o rudă. Totul e preluat de dosare. Castele distrug structura statului. Incompetența ajunge să ucidă.
La Iași ai cupola UMF pe care nimeni nu o atinge. Apoi ai rețelele paralele, baronii PNL-PSD, unde influența bate știința. E haos organizațional, dar singurii care mor sunt săracii. Un stat eșuat.
Nu mai există spital mare în România care să nu aparțină „cuiva”. Nu mai există concurență reală. Dacă ești cel mai bun rezident din ultimii 5 ani, ai nevoie de 100.000 de euro ca să te angajezi. Altfel ajungi la salariu orar, 3.500 de lei/lună.
Sistemul de caste, al clanurilor cu grup…” „Interesele luptând pentru sine. Cartelurile politico-securiste sunt o formă de miliții insurgente care luptă pentru resurse, contrar interesului general. Nu te poți dezvolta dacă fiecare trage pentru clanul său.”
Colegiul Medicilor ar trebui, de asemenea, trecut printre cei care protejează furtul și frauda din sistemul de sănătate.
Cancerul PSD/PNL a metastazat în absolut toate instituțiile statului, iar corupții se apără reciproc, în complicitate cu Justiția.
România e un stat ostatic. Îmi vine greu să cred că se mai poate face ceva prin democrație.”
Nasol momentu’, mishto coliva.
Dezastruoasa moștenire a Dnei Belu
Era dezastru demult dar nu si-a facut nimeni treaba si au trebuit sa moara copii ca sa se sesizeze cineva.
Dl.Rafila cat a fost ministru ce măsuri a luat in calitate de Epideumolog și reprezentant OMS pentru a stopa Infecțiile Nosocomiale?
Vinovatii, de sus pana jos si de jos pana sus, ca si cei care i-au numit, arestati, fara menajamente. Altfel maine situatia se va repeta.
O sa vedeti ca scapa basma curata.. se cred de neanlocuit.
Ne-au facut rasul de rusine si intreg Sistemul Medical.
Gestionarea materialelor este ineczistenta ? Și nu v-ați dat seama ca aici e furtul…finanțare la partid, a mafiei , mucles ca prostimea nu s a prins. Jegosilor .
„Statul esuat” suntem noi, o simpla interogare AI iti spune cum sa faci o plangere, carei institutii sa te adresezi si chiar si adresa de mail unde sa o trimiti.