Prima pagină » Business în România » Dezastrul economic este aproape. România a vândut sau vinde companii de stat strategice în timp ce alte țări luptă pentru păstrarea infrastructurii naționale

Dezastrul economic este aproape. România a vândut sau vinde companii de stat strategice în timp ce alte țări luptă pentru păstrarea infrastructurii naționale

13 sept. 2024, 10:24, 2 ,
George Cristian în Business în România

Analistul Sorin Pâslaru a oferit recent o perspectivă captivantă asupra evoluțiilor din sectorul feroviar european și implicațiile geopolitice asociate. Potrivit declarațiilor sale, în timp ce România se confruntă cu stagnarea dezvoltării infrastructurii feroviare, trenurile circulând acum mai încet decât în 1990 și fără un plan concret pentru investiții în linii de mare viteză, în vestul Europei se desfășoară o bătălie intensă pentru controlul companiilor de construcție de trenuri de mare viteză.

Acest conflict are repercusiuni globale și scoate în evidență realitățile geopolitice și economice actuale, conform articolului publicat în Ziarul Financiar.

Spania blochează o posibilă investiție maghiară

Un exemplu recent al acestei competiții este blocarea ofertei de preluare a producătorului de trenuri Talgo din Spania. Oferta, evaluată la peste 600 de milioane de euro, a fost făcută de consorțiul maghiar Ganz-Mavag. Motivul invocat de autoritățile spaniole pentru refuzul acestei oferte este legat de percepția că Ungaria are o politică pro-rusă, ceea ce ar putea influența negativ sectorul strategic al transporturilor din Spania.

Ganz-Mavag este controlată de Magyar-Vagon, o companie de stat din Ungaria, despre care spaniolii susțin că are legături cu MOL, un gigant petrochimic ungar. Totuși, maghiarii neagă orice conexiune directă. Această situație pune în discuție teoria conform căreia naționalitatea capitalului nu ar trebui să conteze și că deschiderea piețelor este benefică pentru toți. În realitate, fiecare țară caută să-și protejeze interesele strategice, iar acest lucru devine evident atunci când se analizează modul în care statele vestice, precum Spania, își gestionează și își apără companiile critice.

Pâslaru subliniază că, în timp ce România se laudă cu statistici care sugerează un PIB per capita mai mare decât în alte țări din Europa Centrală și de Sud, realitatea infrastructurii naționale este mult mai puțin impresionantă. Comparativ cu Budapesta sau Lisabona, gările și aeroporturile din București sunt în urma standardelor internaționale. În plus, în timp ce companiile maghiare investesc sute de milioane în tehnologii avansate, România nu a reușit să dezvolte strategii similare pentru protejarea și modernizarea infrastructurii sale critice.

România a vândut sau vrea să vândă toate companiile de stat strategice

Un exemplu relevant este tehnologia de schimbare din mers a distanței dintre osii, deținută de Talgo. Această tehnologie permite trenurilor să circule rapid între spațiile cu ecartamente diferite, cum ar fi cele dintre Ucraina și Polonia sau România, unde ecartamentele sunt mai largi. Având în vedere importanța acestei tehnologii în contextul actual, în care distanțele și viteza sunt cruciale pentru conectivitate, protejarea acesteia devine esențială pentru Spania.

În contrast, România nu adoptă măsuri similare pentru protejarea companiilor strategice din domenii precum energia sau transportul feroviar. În prezent, legislația românească pare să fie mai preocupată de protejarea profesiilor precum avocatura și contabilitatea, unde firmele străine trebuie să colaboreze cu profesioniști locali, în timp ce sectoarele critice rămân vulnerabile.

Sorin Pâslaru concluzionează că, în ciuda discursurilor despre integrarea economică și deschiderea piețelor, statele continuă să-și protejeze cu fermitate interesele strategice. În timp ce în conferințe internaționale se discută despre cooperare și integrare, în culise, fiecare țară își apără resursele și valorile esențiale. România ar trebui să își reevalueze prioritățile și să investească în sectoare strategice, asigurându-se că nu rămâne în urmă în competiția globală pentru tehnologie și avans economic. În acest context observăm că Spania și alte țări luptă să-și păstreze infrastructura națională în timp ce România a vândut, sau intenționează să vândă ce a mai rămas din companiile naționale strategice.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`