Eveniment-Social

Dezvăluri șocante. Mahării asfaltului au nenorocit o lucrare de milioane de euro. Afacerea scandaloasă a ieșit la iveală – GALERIE FOTO

Publicat: 12 oct. 2019
_____ Vizualizări 0 Comentarii

Asfaltările pe drumurile județene din Iași continuă să se dea pe ochi frumoși. O lucrare de care ar trebui să beneficieze locuitorii din jurul orașului Târgu Frumos s-a transformat într-o afacere incredibilă pentru băieții deștepți ai asfaltărilor. Lucrarea nici măcar nu a fost făcută corespunzător. Autoritățile au cerut explicații, dar cei implicați dau înapoi. Nu este pentru prima oară când asfaltarea drumurilor din județ a ajuns pe mâna unor firme care căpușează bugetul Iașului.

Detalii cu adevărat scandaloase ies la iveală în urma unui contract oferit din banii publici pentru asfaltarea drumurilor din județ. Asfaltarea drumului județean DJ 280 B Târgu Frumos-Cucuteni, pe o porțiune de 9.2 kilometri, a ajuns să fie făcută în bătaie de joc, la mijloc fiind vorba de peste două milioane de euro. Procedura a fost atribuită societății Darcons SRL, firmă patronată de Romică Rotaru, fost subprefect de Neamț. Acesta a subcontractat, însă, procedura către societatea Eky Route SRL Târgu Frumos, firmă apropiată de Ioan Echimov, un alt personaj extrem de controversat. Culmea, Eky Route a participat la licitația derulată de Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP), a pierdut, însă s-a înțeles cu Darcons SRL și a subcontractat lucrarea. Licitația a intrat și în atenția Curții de Conturi, pentru neregulile constatate, iar mai apoi a fost luată în vizor de Inspectoratul de Stat în Construcții. Iar aici a fost marea surpriză. Asfaltarea acestei porțiuni de drum de câțiva kilometri a ajuns să fie făcută de mântuială, fără a se respecta toți pașii din proiect. Inspectorii și-au pus mâinile-n cap după ce au verificat lucrarea. Drumul, așa cum se prezintă acum, nu rezistă la camioanele de mare tonaj. Inspectorii ISC au constatat că în loc de patru centimetri de asfalt s-au pus doar trei, adică o lipsă de 25 la sută din lucrare. Proiectul prevede frezarea stratului vechi de asfalt, montarea podețelor tubulare, amenajarea a 3.000 de metri liniari de rigole betonate. În calcul sunt luați și 1.900 de metri liniari de rigole carosabile și 6.900 de metri liniari de șanțuri. Constructorul trebuie să paveze 2.900 de metri pătrați de trotuare și să monteze 1.300 de metri de parapet metalic. După finalizarea lucrărilor, va fi refăcută semnalizarea rutieră. Doar că, până acum, lucrurile se prezintă altfel. Inspectorii ISC au mai emis trei procese-verbale de neconformitate, cerând refacerea lucrării. Practic, ISC a arătat negru pe alb că nu s-a respectat caietul de sarcini și a cerut ca totul să revină la normal.

Lucrarea făcută după ureche

În aceste condiții ar trebui și ca instituțiile statului cu abilități de control, organele de anchetă, să se autosesizeze și să înceapă o verificare. Nu este pentru prima oară când se întâmplă astfel de lucruri la Drumurile Județene, unde băieții deștepți din asfaltări fac bani grei. Oficiul Concurenței ar trebui să ia la puricat și acest contract, mai ales că procedura nu s-a derulat întocmai ca la carte. Practic, o firmă care a participat la o licitație și a pierdut, a reușit să obțină contractul în cârdășie cu cea care și-a atribuit lucrarea. De specificat faptul că cei de la Curtea de Conturi au aplicat o amendă de 5.000 lei, după ce au constatat cum s-a dat lucrarea și în ce condiții, pentru faptul că nu este reglementată de legislație toată această chestiune. Cum au reușit însă aceștia să facă lucrarea fără ca cineva să se sesizeze? Totul oare și pentru că la mijloc a fost și dirigintele de șantier, cel care a supervizat lucrarea? Procesele-verbale ale ISC indică faptul că ceea ce s-a întâmplat la DJ 280 B s-a făcut cu rea-voință. Astfel, toți cei implicați ar trebui să răspundă pentru că au ajuns să-și bată joc de banul public.

Drumarii neagă controlul ISC

Cu toate acestea, cei de al DJADP au negat situația. Directorul Ciprian Ovidiu Ciucan sau inginerul Fănică Ifteni, responsabili de acest contract, ar trebui să răspundă pentru acest scandal și să ofere explicații pertinente. „Nu există așa ceva. Acum este la nivel de uzură, termenul fiind gata în septembrie anul viitor. Acum se lucrează, nu e nici o problemă. Darcons este câștigător, subcontractant este Eky. Sunt doar zvonuri care circulă, nu e nimic adevărat”, a spus Ciprian Ciucan, directorul DJADP Iași. Pe de altă parte, Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, a ridicat și el din umeri. Acesta ar trebui să ia măsuri, să verifice situația din teren. Realitatea în teren este alta, iar șeful CJ nu ar trebui doar să pozeze ce dă mai bine la public sau să acopere neregulile. „Nu știu nimic, nu cunosc situația. Dar dacă sunt nereguli, noi vom cerceta. Eu nu iert pe nimeni, nu mă joc. Trebuie să repsecte proiectul. Acum au auzit prima oară de această chestiune”, a spus Maricel Popa.

Afaceri pe bani grei

Darcons SRL si Eky Route nu se află la prima afacere împreună de acest fel. În ultimii ani, Darcons a câștigat milioane de euro din asfaltări și reparații de drumuri, dar și construcții civile. Culmea, mulți beneficiari s-au plâns de calitatea asfaltărilor și de întârzieri la recepție. Scandalurile s-au ținut lanț și la Iași, unde Darcons și-a adjudecat contractul pentru asfaltarea unui kilometru de drum județean pe raza comunei Mircești. În loc să se apuce de treabă, având în vedere că se apropia sezonul rece, firma a amânat începerea lucrărilor mai bine de o lună, turnând asfaltul pe ploaie. Lucrarea n-a rezistat, covorul asfaltic s-a fisurat și a fost nevoie de șapte luni până când s-au remediat deficiențele. Eky Route a derivat din Eky Sam, firmă care a ajuns să fie anchetată de procurori pentru diverse combinații făcute tocmai cu Consiliul Județean Iași.

Adauga un comentariu