Documentul pe care trebuie să îl depună toți românii vizează veniturile obținute din activități independente. Declarația se semnează la ANAF împreună cu achitarea impozitului pe venit al PFA și, dacă este cazul, cu plata contribuțiilor la pensii și la sănătate. Data limită este 26 mai 2025!
Documentul pe care trebuie să îl depună toți românii!
Persoanele care obțin venituri din activități independente trebuie să depună o declarație unică la ANAF până pe data de 26 mai. Pe lângă declarație, acești români mai au și câteva obligații fiscale. Veniturile din activități independente pot fi obținute de mai multe categorii de persoane:
- PFA – Persoane Fizice Autorizate
- II – Întreprinderi Individuale
- PFI – Persoane Fizice Independente
- IF – Întreprinderi Familiale
Acești contribuabili trebuie să-și declare veniturile obținute în cursul anului anterior, conform legislației fiscale. Impozitul pe venit este de 10%. Persoanele care obțin venituri din activități independente datorează CAS în cotă de 25%, dacă venitul net estimat sau realizat depășește plafonul anual de 12 salarii minime brute. Data limită pentru depunerea Declarației unice (formular 212) și achitarea impozitului pe venit al PFA este de 26 mai.
Declarația unică trebuie să includă venitul net realizat în anul anterior, estimarea veniturilor pentru anul în curs, calculul impozitului, CAS și CASS datorate.
O nouă obligație fiscală pentru români
În 2025 au fost introduse noi obligații fiscale pentru români! ANAF a introdus tipurile recente de obligații fiscale și a actualizat formularele de înregistrare fiscală. Acestea cuprind impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții, cunoscut ca taxa pe stâlp.
ANAF a anunțat recent că a modificat Declarația 010 pentru a introduce impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și taxa pe stâlp. Reprezentanții Fiscului susțin că modificările au fost introduse pentru a asigura o mai bună colectare a veniturilor la bugetul de stat și pentru a clarifica obligațiile fiscale ale contribuabililor. Declarația 010 trebuie completată la înființare, pentru înregistrarea fiscală inițială sau la modificarea vectorului fiscal, când apar schimbări privind obligațiile fiscale ale firmei. Contribuabilii vizați de Declarația 010 sunt persoane juridice române, inclusiv:
- Societăți comerciale (SRL, SA, SNC, SCS etc.)
- Instituții de credit (bănci, IFN-uri)
- Societăți de asigurare/reasigurare
- Organizații non-profit (asociații, fundații, federații)
- Regii autonome
- Alte entități fără personalitate juridică (de exemplu, asocieri fără personalitate juridică între persoane fizice sau juridice)
Și românii care comercializează produse online vor fi verificați de ANAF. ANAF va demara verificări pentru a identifica persoanele care vând produse online, dar nu își declară veniturile. Sunt în vizor cei care încasează plăți cash de la curieri în momentul livrării coletelor. Românii trebuie să știe legislația în vigoare, și anume, dacă o persoană vinde produse în mod ocazional, fără a obține un venit constant, nu este necesară înregistrarea în Registrul Comerțului sau la ANAF. În schimb, dacă o persoană devine un comerciant constant (cumpără produse en-gros și le vinde cu profit), aceasta trebuie să se autorizeze ca întreprinzător și să își plătească impozitele și contribuțiile sociale obligatorii. Vânzătorii trebuie să fie atenți la obligațiile lor fiscale și să își declare veniturile, dar să achite și toate taxele și dările la stat. În caz contrar, riscă să fie sancționați cu amenzi uriașe sau cu închiderea afacerii. Sunt luați în vizor de ANAF și românii care obțin venituri din chirii și nu le declară.
Totodată, românii care obțin venituri din activități independente au obligația de a depune la ANAF Declarația unică (formular 212), până pe 26 mai, și trebuie să plătească taxele aferente veniturilor realizate în anul 2024.