Titlurile zilei

După aproape trei ani, tramvaiele noi din Iași au ajuns să fie mai zgomotoase decât modelele din 1960. Bandajele de pe roți au fost distruse de infrastructura din oraș: „Cele mai vechi linii au 25 de ani” – FOTO/VIDEO

Publicat: 03 apr. 2024
_____ Vizualizări 22 Comentarii
După aproape trei ani tramvaiele noi din Iași au ajuns să fie mai zgomotoase decât modelele din 1960. Bandajele de pe roți au fost distruse de infrastructura din oraș Cele mai vechi linii au 25 de ani - FOTOVIDEO
Un singur model a costat 2 milioane de euro

Tramvaiele noi din Iași sunt mai zgomotoase decât modelele vechi, deoarece roțile au fost afectate de infrastructura din oraș. Reprezentanții din Turcia împreună cu cei de la CTP trebuie să găsească o soluție pentru a rezolva problema

Primăria Iași a investit 79 de milioane de euro pentru modernizarea transportului public. Astfel, au fost aduse 32 de tramvaie noi, care sunt folosite pe traseele din oraș. Problema este că au ajuns să fie mai zgomotoase decât unele cu 60 de ani de vechime. Problemele de infrastructură au fost fatale pentru noile vagoane.

Tramvaiele nu se potrivesc pe liniile din Iași

În câteva zone din Iași, liniile de tramvai au fost schimbate acum mai bine de 25 de ani. În mod normal, dacă se face mentenanța corespunzător, nu ar trebuie să fie probleme. Doar că, în unele locuri, linia a cedat din cauza reparațiilor repetate și a traficului greu. Primăria Iași a investit peste 79 de milioane de euro din fonduri europene pentru 32 de tramvaie noi de tip Pesa și Bozankaya.

Acum, Primăria Iași mai are un proiect pentru achiziționarea a 18 tramvaie noi de tip Bozankaya pentru 34 de milioane de euro. Unul singur a costat aproximativ 2 milioane de euro. Unele au aproape 3 ani de când sunt puse în funcțiune, iar cele mai noi sunt de aproximativ un an. Totuși, pentru o perioadă atât de scurtă de funcționare, zgomotul produs este mai gălăgios decât cel ar unor modele mai vechi, precum GT4 sau GT8.

„În ceea ce privește vechimea liniilor de tramvai, ele au fost reabilitate în mai multe serii. Cele mai vechi sunt pe porțiunea dinspre Fundație înspre Triumf -Copou, în zona Palatului și în Dacia. Ele au fost schimbate în perioada anilor 1998-2000, deci cele mai vechi sunt de acum 25 de ani. Noi ne ocupăm cu mentenanța, materialul din care este făcută șina, în timp se uzează, iar în special în zonele unde a fost sudat, sunt șanse mai mari să crape.

Liniile din oraș au fost reabilitate, este un ciclu, undeva la 30 de ani te gândești să mai înlocuiești. Dacă noi am început din 1998, urmează în 2-3 ani să ne punem din nou aceeași problemă. Prin mentenanță, le prelungim perioada de viață”, a precizat Cristian Stoica, directorul CTP Iași.

Cele mai mari probleme sunt în curbe, deoarece tramvaiele noi sunt mult mai rigide și afectate mai ușor. Astfel, furnizorii trebuie să facă modificări la boghiurile care asigură deplasarea vagoanelor. Conform contractelor, termenul de garanție este până în 2026.

„Tramvaiele astea mai noi sunt zgomotoase, deoarece este o problemă la bandajele de pe roți. Ele trebuie date jos și strunjite. Acum lucrăm la o soluție cu echipa din Turcia, pentru că este destul de dificil să dai jos boghiul. Acum încercăm să reducem timpul de așteptare, să facem niște dispozitive, să facem modificarea la fața locului. Este la locul plan din bandaj, se întâmplă la anumite plecări de pe loc. La roțile purtătoare, nu unde este motorul, este o frână care se mai poate bloca.

Nu este vina vatmanilor, ele sunt dotate cu sistem antipatinaj și blocare. Totul este acoperit în garanție, nu trebuie să plătim noi în plus. Noi ne preocupăm ca să nu mai avem problemele astea. Avem, în procesul de mentenanță, o hartă a uzurilor pe linie. Avem un distanțier etalonat și măsurăm ecartamentul în zonele de curbă, acolo este uzura cea mai mare sau unde apar probleme, de exemplu, dacă a deraiat un tramvai. Noi mergem și facem măsurători și rezolvăm problema”, a adăugat Cristian Stoica.

Infrastructura este marea problemă

Din cauza infrastructurii de proastă calitate, în anumite zone, tramvaiele se uzează mult mai repede. Primăria Iași trebuia mai întâi să reabiliteze liniile de tramvai pentru a corespunde noilor modele. Astfel, există riscul ca investiția de zeci de milioane de euro să fi fost făcută inutil.

„Problema cea mai mare, în Iași, este la infrastructură, în special în zona de la Palat înspre Podu Roș. Zonele de curbă sunt cele mai dăunătoare pentru tramvaiele noi. Ele sunt mult mai rigide decât anumite modele vechi, precum sunt cele GT8. Sistemul tramvaielor noi este prevăzut cu boghiuri fixe, iar asta poate fi o problemă. Modelele mai vechi au boghiuri mobile. Eu am mai discutat cu prieteni din alte țări, care se ocupă de tramvaie, iar aceste lucruri nu sunt normale.

La vagoanele de tipul acesta, mai mari, au probleme la aderență și patinaj accentuat, dar și la frânare. În primul rând, trebuia refăcută linia în aceste zone și după aduse tramvaiele. Zgomotul respectiv nu este normal și este evident că este o problemă la bandajul tramvaielor. În primul rând, CTP ar trebui să lucreze la unghiurile liniei de tramvai din curbe”, a precizat un specialist din Iași, care a lucrat la CTP o perioadă.

Tramvaiele noi din Iași sunt mai zgomotoase decât modelele vechi după doar câțiva ani de folosire.

Comentarii
  • Tot aud și citesc articole cu tramvaiele din Iași numai probleme, dacă costul lor,a liniilor,mentenanță e foarte scumpă de ce nu renunțați la ele și cumpărați autobuze🤔

  • cumperi tramvaie noi largi, dar nu te gandesti ca trebuie schimbata si calea de rulare. au lasat-o tot pe aia de 1000 mm in lco s-o faca de 1435 mm. daca tot faci o investitie fa-o cu cap, nu de ochii lumii sa vada ca faci treaba.

  • @Un cetățean
    aprilie 3, 2024 la 5:34 am

    CORECT! daca tot o arde primaria cu transport ECO mai degraba bagau troleibuze, faceau prima banda doar pentru autobuze si troleibuze si gata.

  • Sunt galagioase doar cele turcesti, cele poloneze nu au aceasta problema. Si nu e doar la curbe, cele turcesti trancane de zici ca se dezmembreaza.

  • Așteaptă să deraieze un tramvai ca să facă măsurători!? De ce nu fac măsurătorile înainte pentru a preveni deraierea?

  • la BV si CT s-au renuntat la tramvaie ……si au cele mai largi bulevarde din romania……s-au bagat sute de milioane in cutiile astea doar ca sa aiba Conestul de lucru firma de casa a lui Chirica

  • Petec nou la haină veche.vai și amar.De ce nu au luat și ei ceva occidental…numai ieftina uri care se rablagesc repede ca și autobuzele tot la fel.

  • Cât de prost trebuie să fii ca să cumperi tramvaie noi fară ca infrastructura sa-ți permită? Dar așa -i când trebuie să speli niște bani. Rușine să vă fie. O clacă de profitori! Asta sunteți!

  • Pe pasajul CUG se vedea clar la un tramvai cum aparatoarea care acopera rotile zbarnaia si de acolo se auzea zgomotul ( Era un tramvai Turcesc )
    Zgomotul era de la acele aparatori insa era vizibil ca tabla din fata zbarnia si vibravde parca se tinea in doua suruburi, spre deosebire de celelalte aparatori.
    O alta cauza pot fi rulmentii

  • Ce treaba are ca e de 1000 sau 1400 ? acum ce vor unii de 2000 de 3000 ? Ce prostie mai e si asta ? Daca cele vechi erau mai silentioase tot pe 1000 ce treaba are linia ? Voi ganditi cand scrieti ?
    Pur si simplu sunt construite mai PROST TRAMVAIELE !
    Asta e tot.
    Ce troleibuze ? Porcarii cu antene atarnate.
    Tramvaiele sunt mult mai bune si ca aspect arata mult mai frumos.
    Toata ziua umbla acele troliebuze prin alte orase care arata ca niste lacuste cu antene, niste lalaituri, unde mai pui si autobuze si fire, cablaje.

  • Noroc de foștii politicienii ai României din 1900 pana in 1989 ca avem si infractura asta. Din 1990 pana in prezent nu s-a modernizat nimic. Infrastructura e praf, fie ca vorbim de străzi, tramvaie, autobuze etc. toti au „reconditionat-o” pe bani cat mai multi de ochii lumii pentru alegeri. Praf in ochi pt fraierii cu drept de vot 🤡

  • Mergeti la Galati si vedeti ca au cumparat tramvaie fabricate in Romania la Arad, mai silentioase. De ce nu dam de lucru muncitorilor romani? Oare sa fie vorba si despre SPAGA?

  • Ce tot dati cu Aradul ? Ce tramvaie romanesti ? Habar nu aveti, tot mecanismul de la arad edte de fapt chinezarie cu alt nume.
    La Arad fac doar carcasele. Ce tramvaie romanesti vorbiti ? Baaaaaa ! Romanii NU au tramvaie baaa !!! Toate sunt fabricate prin China si montate la noi sub alte nume, si voi spuneti romanesti ???
    Exact ca aia care spuneau telefoane romanesti ALLVIEW ! Te apuca rasul, nici numele nu era romanesc, si in al doilea rand era firma GIONEE ELIFE din China care vindea aici sub numele de Allview, si romanii ca romani ca noi producem telefoane romanesti :)))
    Asa si la tramvaie, nu va mai amagiti si spuneti minciuni. Tot ce a fost romanesc NU MAI EXISTA !!

  • ” să fie mai zgomotoase decât modelele din 1960″? nu cred ca a-ti circulat cu GT4-urile. ce tracaneala pe ele de zici ca sunt mori de ciocanele. am luat azi un 11 din Podu de Piatra pana la pasarela Nicolina: tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca tranca

  • @Tramvaiele sunt bune baai ! Ce porcarii de troleibuze meduze
    aprilie 3, 2024 la 9:17 am

    esti un BOU! „sunt construite mai PROST TRAMVAIELE”, multe orase din Romania au PESA si Bozankaya si numai tracane, dar circula pe ecartament de 1435 mm (ecartament ce gasesti si la calea ferata). e calea de rulare distrusa pe tronson Podu ROS – Tg Cucu – Piata Unirii – Copou si Piata Chirila – Calea Chisinaului. nu ai vazut ca e asfaltul crapat, mai inalt decat calea de rulare, denivelat sau lipsa la marginea caii de rulare? ai vazut in statia Podu Ros (3) ce denivelare a asfaltului este intre liniile de tramvai? defecteaza sabotii de la roti.

  • CONEST-ul a „reabilitat” liniile de tramvai din Iași. Acum să răspundă. Să răspundă și comisia de la primărie care a semnat pentru recepționarea lucrărilor.
    Procurorii, plătiți de pulime, au obligația profesionala de a se sesiza din oficiu. Nu este o alegere, este o obligație. Doar că toată lumea tace. Pentru că ei nu folosesc tramvaiele.

  • Boghiurile sunt fixe, asta este una din probleme, de aici, si uzura mare, zgomot intens. De…economie. Cele mai bune tramvaie avute de Iasi, au fost Tatra. Cu mult peste ce avem acum. Aveau demarajul ca o masina sport. Aproape…

  • Tramvaiele vechi sunt mult mai bune fata de cele loi pentru că dacă nu ar fi sa mai avem rupturi spatii in linii ar fi forte silențioase in cat vom auzi doar motorul cat despre cele noi se desprind șuruburile din podea unele deja au fost retrase pentru probleme grave accidente și frane defecte

  • S-ar putea ca problema sa fie taman invers.
    Adica boghiurile de la tramvaiele turcesti sa fie atat de proaste incat distrug liniile, uzeaza sinele.
    In Iasi nu au fost niciodata linii atat de bune ca acum, modernizate, cu bandaje laterale de cauciuc, noi, si bine antifonate.

Adauga un comentariu