Cod Rutier 2025. Se pun sau nu avariile atunci când dai cu spatele? Ce trebuie să știe toți șoferii atunci când vor să execute o astfel de manevră în trafic.
Se pun sau nu avariile când dai cu spatele
Codul Rutier este cartea de căpătâi a șoferilor. Pentru a evita sancțiunile dure, șoferii trebuie să știe regulile stabilite de Codul Rutier. De exemplu, pentru mulți dintre participanții la trafic, manevra de mers cu spatele ridică multe semne de întrebare.
Aparent, mersul cu spatele pare simplu, însă în realitate, implică cunoașterea anumitor detalii importante. Puțini sunt șoferii din România care știu dacă se aprind sau nu avariile atunci când execută această manevră în trafic.
Răspunsul la această întrebare se află în Codul Rutier 2025. Potrivit cadrului legal, nu este obligatoriu să pornești avariile atunci când execuți manevra de mers cu spatele. Totuși, ca o măsură suplimentară de avertizare a celorlalți participanți la trafic, este recomandat să le pornești.
„Eu recomand tuturor să pună avariile când dau cu spatele. Aceste lumini care se aprind alternativ atrag atenția celor din spate. Iar în combinație cu lumina albă, care se aprinde când cuplezi treapta de marșarier, arată clar că mașina merge cu spatele.”, a declarat pentru ProMotor instructorul auto Marian Croitoru.
Potrivit specialiștilor, în astfel de situații, avariile sunt privite ca o măsură suplimentară de avertizare. Atunci când vrei să execuți manevra de mers cu spatele, nu doar că este recomandat să pui avariile, dar este absolut necesar să știi regulile executării acestei manevre.
Ce spune Codul Rutier 2025 despre mersul cu spatele
Ori de câte ori vrei să dai cu spatele, trebuie să știi că există anumite reguli pentru această manevră și sunt prevăzute în Noul Cod Rutier. Acesta stabilește faptul că nu ai voie să circuli cu spatele pe o distanță mai mare de 50 de metri. Această regulă este valabilă atât pe străzile pe care se circulă în ambele sensuri, cât și pe străzile cu sens unic.
Șoferii din România trebuie să știe că este interzis să iasă cu spatele de pe un drum cu sens unic în altă stradă. De asemenea, dacă vrei să ieși cu spatele dintr-un garaj și nu ai vizibilitate, Codul Rutier stipulează că este obligatoriu ca o altă persoană să te dirijeze.
Persoana care te dirijează are și obligația de a se asigura că manevra poate fi execută în siguranță, fără să pună șoferul sau alți participanți la trafic în pericol. Cu alte cuvinte, trebuie să fie foarte atentă ca nu cumva manevra executată de șofer să producă vreun accident.
Nu în ultimul rând, șoferul este principalul responsabil atunci când începe să execute manevra de mers cu spatele. Acesta trebuie să se asigure că totul este în regulă, iar dacă pietonii și restul mașinilor din trafic nu sunt puse în pericol, atunci manevra de mers cu spatele poate fi executată fără rețineri.
Când este obligatoriu să folosești luminile de avarie
Mulți șoferi din România nu știu când ar trebui, de fapt, folosite avariile. În 2025, Codul Rutier prevede clar situațiile în care avariile sunt permise. În caz contrar, sancțiunile sunt destul de dure.
Potrivit OUG 195/2002, luminile de avarie trebuie folosite atunci când vehiculul este oprit sau staționează pe carosabil și reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic. Cu toate astea, există și excepții când avariile pot fi folosite inclusiv în timpul mersului, fără ca șoferul să fie amendat.
Avariile pot fi folosite pentru a semnala un pericol iminent sau atunci când mașina are o defecțiune, pentru a-i avertiza pe ceilalți șoferi. De asemenea, în cazul tractării, mașina care este tractată trebuie neapărat să folosească luminile de avarie.
Ce sancțiuni aduce utilizarea incorectă a luminilor de avarie
În traficul din România, există mulți șoferi care folosesc incorect luminile de avarie. De exemplu, mulți le activează pentru a le mulțumi altor șoferi din trafic sau atunci când vremea nu este favorabilă. Chiar dacă par gestul inofensive, pot crea confuzie în trafic.
Legea nu prevede sancțiuni directe pentru folosirea incorectă a avariilor. Totuși, dacă sunt folosite în contextul unei opriri ilegale, de exemplu, șoferul poate primi între 4 și 5 puncte de penalizare, adică peste 1.000 de lei amendă.