În ultimii ani, zeci de accidente rutiere grave s-au petrecut pe DN28, pe raza județului Iași. Aproape 30 de oameni s-au stins pe asfalt, în locul ce pare blestemat
Tragediile par că se țin lanț pe drumul național DN28, la Iași. În ultimii ani, zeci de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere grave. O statistică prezentată de Ministerul Trasporturilor a arătat că în 2019 și 2020, pe porțiunea de 6,4 kilometri dintre Sârca și Bălțați, s-au produs 30 de accidente rutiere de pe urma cărora 20 de persoane au decedat.
”Pe sectoarele de drum național DN28, de pe raza localităților Bălțați și Sârca, s-au produs în ultimii 2 ani un număr de 30 de accidente rutiere grave, cu 60 de persoane rănite grav și 20 de morți, ca urmare a intrării vehiculelor pe contrasens și neacordarea de prioritate la intrarea pe drumul național de pe drumurile laterale”, se arată într-o adresă a Ministerului Transporturilor.
De atunci și până astăzi pe drumul european și-au mai pierdut viața în jur de 10 oameni.
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iași a făcut modificări pentru evitarea tragediilor
DN28 este parțial administrat de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iași. Mai exact, DRDP Iași are în administrare DN28 (E583), între km 0+000–64+500, sector de drum cu două benzi de circulație, câte una pe sens, și câte două acostamente consolidate de 2,5 m.
”Dat fiind faptul că acest sector de drum are un trafic recenzat foarte mare, este și predispus la accidente rutiere. Am luat măsuri de sistematizare rutieră, astfel încât în fiecare an am îmbunătățit condițiile de siguranță a circulației prin amenajarea trecerilor pentru pietoni de la Târgu-Frumos, Podu Iloaiei, Lețcani, situație în care numărul accidentelor rutiere cu implicarea pietonilor a scăzut. Totodată s-a dispus amenajarea intersecțiilor cu bandă de stocaj destinată virajului la stânga la intersecția cu drumul Primăriei Ion Neculce, DJ 282E-Lungani, DC 115-Sârca și amenajarea intersecțiilor în soluție giratorie provizorie la intersecțiile DN 28 cu DN 28D, varianta Iași, respectiv DN28 cu DJ 248B, la Bogonos. Au fost îmbunătățite condițiile de circulație la trecerile la nivel cu calea ferată de la Podu Iloaiei și Lețcani. În plus, pentru asigurarea unui confort sporit în trafic, în ultimii doi ani, sectorul Bălțați-Valea Lupului a beneficiat de covor asfaltic nou”, au precizat reprezentanții DRDP Iași
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iași, despre siguranța traficului
”Pentru anul 2022, DRDP Iași are în program două proiecte importante pe linia de îmbunătățire a condițiilor de siguranță a circulației prin separarea sensurilor de mers între localitățile Războieni și Bălțați, utilizând parapet de protecție de tip New Jersey, combinat cu parapet pe rulouri în zona Bălțați, unde, din păcate, în acest an a fost înregistrat un accident deosebit de grav. Totodată, pe sectorul de drum DN28 (E583), km 7-18 (limită de județ-Strunga), se intenționează înființarea unui sector pilot de circulație alternantă în sistem 2+1, la data prezentei fiind în analiză sectorizarea și modalitatea de implementare a acestui mod de circulație”, au mai precizat reprezentanții DRDP Iași.
Polițiștii urmăresc să descurajeze comportamentele necorespunzătoare ale participanților la trafic
Și polițiștii din Iași spun că acționează pentru diminuarea numărului de accidente rutiere.
”Polițiștii rutieri acționează în permanență pentru prevenirea și combaterea principalelor cauze de producere a accidentelor rutiere pe raza județului Iași (neacordare prioritate vehicule, traversare neregulamentară de către pietoni, abateri comise de bicicliști, viteză). Prin prezența lor în trafic, polițiștii urmăresc să descurajeze comportamentele necorespunzătoare ale participanților la trafic, generatoare de riscuri rutiere”, au precizat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Iași.
Unul dintre cele mai grave accidente produse pe acest sector de drum s-a petrecut la începutul acestui an.
Accident extrem de grav, soldat cu 7 morți
Pe 1 februarie 2022, la Bălțați și-au pierdut viața 7 oameni după impactul dintre un TIR, o ambulanță și o autoutilitară. Accidentul a avut loc în jurul orei 7:00, într-o curbă extrem de periculoasă. La fața locului s-au deplasat mai multe ambulanțe și echipaje de Poliție, după ce, prin apelul la 112, s-au anunțat mai multe victime ce se aflau în stop cardio-respirator. Medicii ajunși la fața locului au încercat în zadar salvarea celor 7 victime, fiind nevoiți să declare decesele rând pe rând.
Printre cele 7 victime s-au numărat Andrei Radu, șoferul TIR-ului, precum și 6 bărbați ce se aflau în microbuz. Aceștia se îndreptau spre Iași, unde lucrau în construcții. Toți erau vecini și prieteni. Moartea lor a șocat întreaga comunitate din localitatea ieșeană Balș, unde locuiau toți. Din ambulanță nu a fost nimeni rănit grav, iar gravida ce trebuia să ajungă la maternitate, pregătită să nască, a scăpat ca prin minune. La câteva ore după impact, a adus pe lume un băiețel perfect sănătos. Asistenta a scăpat doar cu o sperietură, iar Maricel Corban, șoferul ambulanței, a avut nevoie de o intervenție chirurgicală și câteva zile de spitalizare.
Dacă fiecare tragedie ar fi ”semnalizată”, crucile nu ar încăpea pe asfalt, între Sârca și Bălțați.