Imagini rare cu aducțiunea de apă Timișești-Iași în perioada în care a fost construită. Documente și schițe originale aflate la Primăria Iași, aprobate de primarul Nicolae Gane despre cea mai mare lucrare inginerească la începutul secolului XX au ieșit la iveală. Aducțiunea lungă de 105 kilometri a avut la bază un proiect major al inginerului englez William Heerlein Lindley
Un nou set de imagini rare cu aducțiunea de apă Timișești-Iași au fost scoase la iveală din arhive. Construcția lungă de 105 kilometri care avea să desăvârșească aducțiunea de apă din orașul Iași la începutul secolului XX, aprobată de primarul Nicolae Gane, a avut la bază un proiect major al inginerului englez William Heerlein Lindley.
Printr-un proiect ingineresc extrem de complex, apa din izvoarele subterane de la Timișești, județul Neamț, a ajuns să fie captată și dirijată prin cădere cu ajutorul unor conducte direct spre municipiul Iași. Apa de la Timișești ajunge la stația de pompare din Păcurari administrată de societatea ApaVital SA, lângă actuala piață agroalimentară, pentru a intra apoi în casele ieșenilor.
Schițele originale ale proiectului privind aducțiunea de apă Timișești- Iași. Primarul Nicolae Gane l-a angajat pe inginerul englez William Heerlein Lindley
Primarul Nicolae Gane l-a angajat în anul 1897 pe inginerul englez William Heerlein Lindley pentru a realiza primul proiect de alimentare centralizată cu apă a orașului. În anul 1911 au fost terminate lucrările de aducțiune a apei de la Timișești către orașul Iași. Autoritatea locală s-a confruntat vreme îndelungată cu problema apei potabile. Astfel, după o serie de analize comparative, primarul Nicolae Gane și Consiliul comunal au acceptat propunerea hidrologului englez William Heerlein Lindley pentru aducțiunea de apă. Lindley (1853-1917) a proiectat mai multe lucrări de aducțiune de apă, printre care cele din Varșovia și Hamburg.
Inițial au fost două variante de traseu, cheltuielile fiind estimate la 12 milioane lei. Au urmat mai multe licitații, câștigate în final de firma Union Baugesellschaft din Viena. La execuția lucrărilor au participat peste 3.000 de muncitori, atât români, cât și italieni sau bulgari. Spre finalul anului 1910, aducțiunea a ajuns în capătul orașului, în Păcurari.
Imagini de la începutul secolului XX cu aducțiunea de apă Timișești-Iași. Sfințire cu fast a apelor în orașul Iași
Sfințirea aducțiunii de apă Timișești-Iași a avut loc în ziua de Bobotează, 6 ianuarie 1911. Proiectul a primit denumirea de „Regele Carol I”. Un anunț al Primăriei Iași din preajma zilei de Bobotează a anului 1911 a arătat cum urmau să se desfășoare manifestările.
„În ziua de 6 ianuarie 1911 când se serbează Botezul Domnului nostru Iisus Hristos, se va săvârși conform tradițiunei și obiceiului strămoșesc slujba „Sfințirea Apelor” după cum urmează: La oara 10 a.m. în Biserica Sf. Spiridon de cătră P.S. Vicar înconjurat de cler, se va săvârși Sfânta Leturghie la care va asista I.P.S.S Mitropolitu, autoritățile civile și militare. La oarele 10 și jumătate, terminându-se Sfânta Leturghie, Înaltul cler, autoritățile și ceilalți invitați vor porni spre biserica din Piața Unirei, unde este ridicată estrada pentru slujba „Sfințirea apelor” în ordinea următoare: a) un pluton de jandarmi va deschide calea, b) Oameni care duc Sfânta cruce, prapurile și felinarele, c) Corul Catedralei Mitropolitane, d) Preoți și diaconi desemnați, e) Înalt Preasfințitul Mitropolit, f) Autoritatea Comunală, Domnul General Comandant al Corpului IV Armată, D-nii Prefecți și celelalte autorități”, se arată în anunțul Primăriei comunei Iași.
Primarul Nicolae Gane a pregătit o inaugurare cu fast de Bobotează, în anul 1911, pentru aducțiunea de apă Timișești-Iași
Aducțiunea de apă Timișești-Iași este un proiect complex, prin care apa curge prin cădere peste 100 kilometri. Municipiul Iași este singurul oraș din țară ce are apă potabilă din pânza freatică captată prin intermediul unor drenuri de mare adâncime. Primarul Nicolae Gane a pregătit un amplu eveniment în ziua de Bobotează a anului 1911, de față cu multe personalități ale vremii.
„Cortegiul astfel format va înainta până la locul pregătit pentru sfințirea apelor unde se vor aranja după cum urmează: a) În partea de răsărit a mesei vor fi așezate: Sfânta Cruce, Sfintele icoare, prapurile bisericești și steagurile armatei, b) În partea de miazăzi a mesei vor lua loc preoții și îndărătul lor corul vocal, c) În partea de apus a mesei vor lua loc I.P.S. Mitropolit, având la dreapta și la stânga pe diaconi, d) În partea de miazănoapte a mesei vor lua loc invitații; e) Trupele militare vor fi așezate în Piața Unirei”, se arată în anunțul Primăriei Iași la vremea respectivă.
Traseul Timișești-Iași este opera inginerului englez William Heerlein Lindley. Regimul comunist a suplimentat proiectul
Aducțiunea de apă Timișești-Iași este o capodoperă inginerească făcută de inginerul englez Eillian Heerlein Lindley la începutul secolului XX, cu semnătura primarului Nicolae Gane. Primul traseu al conductei merge paralel cu cursul Moldovei, traversează apoi albia râului între Păstreveni și Soci. Conducta trece pe lângă localitățile Miroslovești, Zapodia și Bărticești, după care ajunge în localitatea Iugani și cade spre Mircești. Conducta urmărește apoi șoseaua de la Mircești și apoi merge paralel cu șoseaua Iași- Roman. În anii regimului comunist, autoritățile au modificat proiectul pentru suplimentarea capacității de apă.
„Imediat va începe slujba sfințirii apelor aduse de la Timișești și în momentul când I.P.S.S Mitropolit va afunda Sfânta Cruce în apă, Muzica Militară va intona imnele «Spre Rugăciune» și cel «Regal». I.P.S.S Mitropolit va stropi cu apă sfințită steagurile armatei și poporul după care va gusta din agheasmă și va oferi spre gustare invitaților. După terminarea slujbei trupele vor defila înaintea D-lui General Comandant al Corpului și I.P.S.S Mitropolit le va binecuvânta și stropi cu aghiasmă. În uma cortegiului, în aceeași rânduială ca și la venire se va înapoia la Biserica Sf. Spiridon”, mai apare în anunțul din 4 ianuarie 1911 al primăriei.