Începând cu data de 7 iulie 2025, toate apelurile telefonice care provin din afara țării și care afișează în mod fals numere românești vor fi blocate. Măsura, decisă de ANCOM, are ca scop protejarea utilizatorilor de fraudele telefonice tot mai sofisticate.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat vineri, 4 iulie, o nouă măsură cu impact major ce vizează securitatea referitoare la apelurile telefonice și a comunicațiilor.
Începând cu 7 iulie 2025, operatorii de telefonie mobilă din România vor fi obligați să blocheze apelurile care vin din străinătate, dar care afișează incorect numere naționale.
Este vorba, în principal, despre apeluri care par a fi efectuate din România, dar care sunt de fapt inițiate din afara țării. Acestea folosesc numere false sau modificate, în special din rețelele de telefonie fixă sau mobilă, pentru a induce în eroare utilizatorii.
Măsura are rolul de a combate fenomenul de falsificare a identității apelantului
Decizia autorităților vine ca răspuns la creșterea alarmantă a cazurilor de „CLI Spoofing” – o tehnică folosită de infractori pentru a falsifica numărul afișat la primirea unui apel.
Astfel, persoanele care primesc apeluri pot crede că sunt contactate de instituții oficiale, bănci sau companii, deși în realitate sunt victime ale unei fraude.
„Începând de luni, 7 iulie 2025, utilizatorii vor fi mai protejaţi în faţa apelurilor înşelătoare care folosesc date de identificare false, efectuate în numele unor instituţii publice, bănci sau companii.
Astfel, operatorii vor bloca apelurile iniţiate din afara teritoriului României, care afişează în mod fals anumite numere naţionale, preponderent de telefonie fixă sau numere naţionale, fixe şi mobile, incorect ori incomplet folosite.
ANCOM a luat această măsură pentru a limita fenomenul denumit «CLI Spoofing» (falsificarea numărului afişat la primirea unui apel).
Măsura stabilită de Autoritate vine în urma unei analize aprofundate şi a consultării cu principalii furnizori de servicii de comunicaţii electronice şi cu reprezentanţii Direcţiei de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române”, a transmis ANCOM într-un comunicat oficial.
Colaborare între ANCOM, operatorii telecom și Poliția Română
Măsura a fost luată în urma unei analize tehnice detaliate și a consultărilor desfășurate cu marii furnizori de servicii de comunicații electronice.
De asemenea, în procesul de decizie au fost implicați și reprezentanți ai Direcției de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.
Scopul acestei colaborări este reducerea semnificativă a apelurilor frauduloase și creșterea siguranței utilizatorilor din România. Soluția tehnică implementată de operatori va bloca apelurile care folosesc numere falsificate sau incorect formate.
Chiar dacă această măsură va limita o parte considerabilă a tentativelor de fraudă telefonică, autoritățile avertizează că prudența individuală rămâne esențială. Utilizatorii sunt încurajați să fie vigilenți atunci când primesc apeluri de la numere suspecte și să nu ofere informații personale prin telefon.
„Utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice identitatea apelantului, să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc), să îşi actualizeze softurile şi aplicaţiile de pe telefon în mod constant şi să raporteze aceste situaţii către autorităţi”, mai subliniază ANCOM.
Prin acest set de măsuri, se dorește o diminuare reală a fraudelor telefonice, inclusiv a celor realizate cu ajutorul materialelor deepfake generate cu inteligență artificială. Autoritățile reamintesc că, în ciuda eforturilor tehnologice, vigilența utilizatorului este în continuare o barieră importantă împotriva infracțiunilor.