Titlurile zilei

Incredibil. Compania Blue Air își retrage avioanele de pe Aeroportul Iași. Dispută în instanță pe milioane de euro

Publicat: 20 dec. 2019

Bătaie la sânge între cea mai importantă regie din Iași și un operator privat. Miza este de câteva milioane de lei. Aeroportul Internațional Iași și compania Blue Air s-au dat recent reciproc în judecată. Operatorul aerian condiționează rămânerea la Iași de plata unor compensații financiare. Aeroportul ieșean cere ca Blue Air să-și plătească datoriile restante. Conflictul vechi de luni bune pare că nu se va stinge prea curând

Deși lucrurile păreau că intră pe făgașul normal, totul a luat o altă întorsătură în urmă cu câteva zile. Conflictul dintre R.A. Aeroportul Internațional Iași și compania Blue Air s-a mutat din nou în instanță. Pe de o parte, Aeroportul Iași a cerut ca Blue Air să-și plătească datoriile ajunse la peste opt milioane de lei pe parcursul anului. Pe de altă parte, operatorul aerian a deschis un dosar la Tribunalul București prin care cere ca aerogara să plătească o serie de compensații financiare în valoare de peste 3,3 milioane de lei. Blue Air Aviations a deschis la Tribunalul București dosarul cu nr. 36.029/3/2019. Prin dosarul deschis pe 29 noiembrie 2019 compania cere nulitatea actului juridic de anulare a deciziei de neacordare a reducerilor financiare. Practic, aeroportul nu a acordat acele reduceri financiare pentru că Blue Air a încheiat anul trecut cu datorii. Chiar dacă le-au plătit pe parcursul lui 2019, aerogara nu a acordat acele facilități operatorului aerian.

Între timp, pe 2019 s-au acumulat datorii de circa opt milioane de lei. Aerogara a deschis acțiune în instanță pentru recuperarea debitelor restante acumulate până în septembrie. Pentru perioada octombrie-decembrie, în care s-au acumulat alte datorii, se poate deschide alt dosar.

Blue Air vrea banii neapărat

Șefii aeroportului susțin însă că speră să se ajungă la o înțelegere.

„Obiectivul nostru este acela de a continua colaborarea cu Blue Air. Trebuie să intrăm în limitele contractului. Situația este destul de complicată. Au tot fost datorii din partea lor de-a lungul anilor. Acum, acestea au ajuns la opt milioane de lei. Și sunt datorii mai mari decât profitul Aeroportului Iași, profit care este de cinci milioane de lei. Ei au cerut o compensație în baza acelor reduceri financiare. Rezultă circa 35 la sută din taxele pe pasageri și 40 la sută din cea pentru dezvoltare”, a spus Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Internațional Iași.

Cu toate acestea, Blue Air pare decisă să nu renunțe la acea compensație, mai ales că nu stă bine cu flota și are nevoie de avioane noi. De altfel, șeful aerogării a explicat care este situația.

„Se pare că sunt probleme cu aeronavele Boeing Max. Blue Air a comandat astfel de avioane și nu ar mai beneficia de ele. Blue Air are în flotă doar Boeing, în vreme ce Wizz Air a mers cu fabrica Airbus și nu a întâmpinat dificultăți”, a mai spus Bulgariu.

Decizia e luată: instanța de judecată

Cei de la Aeroport nu vor să dea înapoi pentru a pierde din datoria Blue Air. Practic, operatorul cere o compensație în condițiile în care are o datorie destul de mare. Iar aerogara arată că legea nu îi permite să dea compensații financiare unui privat care are datorii.

„Ultima discuție a avut loc la începutul săptămânii. Noi le-am spus că mergem în instanță pentru a ne recupera debitele restante. Nu am greșit cu nimic din acest punct de vedere. Oricum au datorii mai mici față de anii anteriori. Cu toate acestea, cerem aceste compensații pe care nu le putem acorda în condițiile date. De altfel, luna trecută am câștigat în instanță un proces cu Blue Air pentru plata unei datorii de un milion de lei. Este o decizie cu titlu executoriu care va fi pusă în aplicare”, a mai spus directorul aerogării ieșene.

Scandal mai vechi

Scandalul între părți a explodat în urmă cu câteva săptămâni. Cele două părți s-au întâlnit recent pentru a discuta despre situația legată de datorii. Între cele două părți a fost un schimb de adrese prin care operatorul cerea să beneficieze și de o reducere fiscală pe anul 2018. Cum acest lucru nu s-a mai întâmplat, cei de la Blue Air s-au arătat nemulțumiți de situația apărută. Scandalul a fost rostogolit însă în spațiul public și de fosta conducere a aerogării ieșene. Alexandru Anghel, fost șef interimar la aeroport, omul de încredere al deputatului PNL Marius Bodea, a furnziat corepondența internă a aerogării cu operatorul aerian unor fițuici locale. Pentru că a făcut acest lucru, Alexandru Anghel s-a ales cu o plângere penală din partea conducerii R.A. Aeroportul Iași. Acesta a încercat să aresteze la sol o aeronavă Blue Air în 2017 pe vremea când era director, tot din cauza datoriilor. Acum însă nu mai recunoaște acest lucru și aruncă toată vina în spatele actualei conduceri.





Comentarii
Adauga un comentariu