Mircea Miclea, fostul ministru al Educației, vorbește, într-un interviu acordat, în exclusivitate, cotidianului BZI, despre marile probleme din sistemul de învățământ actual. Acesta face o analiză dură și susține faptul că, în continuare, profesorii sunt formați după un model învechit
Mircea Micela este singurul ministru al Educației din România care și-a dat demisia din funcție, fiindcă nu a primit șase la sută din PIB, cât ceruse Guvernului pentru educație, pentru a putea face reformele propuse. Încă de la preluarea mandatului a inițiat o serie de măsuri radicale referitoare la asigurarea calității educației, însă nu a fost susținut pentru realizarea acestor schimbări.
Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, despre minusurile din sistemul de învățământ actual
Prof. univ. dr. Mircea Miclea, de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească și fost ministru al Educației, a fost prezent la Iași în cadrul unei conferințe organizate de Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”.
Din punctul de vedere al fostului ministru al Educației, sunt trei mari probleme în sistemul de învățământ actual, acestea fiind finanțarea deficitară cronică a educației, formarea cadrelor didactice după un model învechit, încă de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, și birocrația care îi împiedică pe profesori să fie implicați în totalitate în timpul orelor de curs.
„Sunt multe minusuri în sistemul de învățământ actual. O să încep cu finanțarea deficitară cronică a educației, deci nu doar că este redusă, ci este cronic redusă și acest lucru se vede pe calitatea educației și pe atractivitatea domeniului. A doua mare problemă este formarea deficitară a profesorilor, în continuare, profesorii sunt formați după un model care a fost stabilit pe vremea lui Ceaușescu prin departamentul de formare a persoanei didactice, și nu prin masteratul didactic. Cred că și birocrația este un minus, profesorii alocă foarte mult timp pentru a completa diferite hârtii în loc să își petreacă timpul cu elevii”, declară prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Mircea Miclea spune că noua lege a Educației este o catastrofă și în momentul actual este axată mai mult pe reorganizarea instituțiilor din interiorul sistemului.
Când vine vorba despre învățământul superior, rectorii pot avea un număr nelimitat de mandate. O persoană care deține, timp de mai multe mandate, șefia unei universități se transformă într-un adevărat șef al educației.
„Noua lege a Educației este o catastrofă pentru că legea este concentrată, mai degrabă, pe reorganizarea instituțiilor din interiorul sistemului, adică este preocupată, mai degrabă, de a crea sinecuri pentru cei aflați la putere. De exemplu, inspectoratele școlare se transformă în departamente de educație, ceea ce înseamnă că se redesenează instituțiile și nu se interesează nimeni ce se întâmplă cu elevii. Să nu mai vorbesc despre învățământul superior, rectorii pot să stea un număr foarte mare de mandate, practic, vor ieși la pensie abia la 70 de ani, ceea ce înseamnă că gerontocrația va conduce universitățile care deja sunt bolnave, se vor îmbolnăvi și mai tare. A fost făcută o lege care să satisfacă grupurile de interese care, satisfăcute, nu au mai comentat, iar cei care comentează sunt oamenii fără interese și cu luciditate”, a transmis prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Mircea Miclea: „Nu aș redeveni ministru al Educației”
Faptul că inspectoratele școlare se desființează nu este o noutate, având în vedere faptul că această măsură a fost anunțată încă din anul 2022. Acestea vor fi înlocuite de direcții județene de învățământ preuniversitar și de birouri județene ale Agenției Române pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
Mircea Miclea transmite faptul că după această transformare oamenii care au dat concurs își vor pierde locurile de muncă și se va face o reorganizare totală, bazată pe interese.
„Dacă inspectoratele școlare județene se transformă în centre de cultură sau cum se numesc după noua lege, practic, toți cei care au dat concurs în inspectorate își pierd locurile de muncă și se creează locuri de muncă noi pentru oamenii tăi. Asta este logica și sunt interese”, adaugă prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Încă de la preluarea mandatului, fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, a inițiat o serie de măsuri radicale referitoare la asigurarea calității educației, însă nu a fost susținut pentru realizarea acestor schimbări, iar din acest motiv a și demisionat.
„Nu aș redeveni ministru al Educație, iar motivul pentru care am demisionat este foarte clar. Am început să fac o serie de reforme reale, însă pentru acestea sunt necesare niște resurse, care mi s-au promis, însă nu au fost alocate”, mai spune prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Abandonul școlar este un fenomen real
Inegalitatea dintre elevii din mediul rural față de cei din mediul urban este una sesizabilă. Nivelul de educație este vizibil în rezultatele de la Evaluarea Națională, rata de promovabilitate fiind mult mai mică în mediul rural.
„Elevii din mediul urban, indiscutabil, au mai multe oportunități față de cei din mediul rural. Asta este bine pentru elevi că au oportunități, dar este foarte rău pentru cei care nu le au și sunt mereu uitați. Una dintre soluțiile de a-i aduce, cât de cât, la aceleași oportunități este de a filma lecțiile celor mai buni profesori din țară, de la clasa I până la clasa a XII-a, la toate materiile, iar acestea să fie accesibile la toată lumea pe orice gadget.
Tu, ca elev dintr-un sat, dacă ai în fața ta un profesor slab pregătit, poți compensa, uitându-te, de câte ori vrei, la lecția celui mai bun profesor din țară. Din păcate, am scris și două articole de lege în vechea lege a educației în legătură cu această situație, însă nu s-au aplicat”, adaugă prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Abandonul școlar din România este un fenomen cu adevărat îngrijorător. Motivele pentru acest fenomen sunt vaste, însă principala problemă este situația financiară precară. Mircea Miclea consideră că este necesară acordarea unor vouchere educaționale într-o valoare mult mai mare față de cele actuale, pentru achiziționarea lucrurilor care sunt necesare pentru educație.
„Sărăcia este principalul motiv pentru abandonul școlar. Putem ca stat să cream niște vouchere educaționale, în valoare de 1.000 de euro, să zicem, pe care să le dăm direct copiilor și pentru a fi folosite în achiziționarea rechizitelor școlare și a lucrurilor care sunt necesare pentru educație. Așa cum sunt oferite vouchere de vacanță, așa se pot da și vouchere educaționale pentru reducerea abandonului școlar”, declară prof. univ. dr. Mircea Miclea, fostul ministru al Educației.
un farsor.
Da @Anonim, așa cum tu ești curajos!