Un aeroport nou deschis în Pakistan a stârnit multe semne de întrebare din cauza lipsei sale de utilitate reală. În ciuda unei investiții de peste 200 de milioane de euro, aeroportul New Gwadar International, care poate găzdui până la 400.000 de pasageri anual, rămâne complet inutilizat.
Fără avioane care să aterizeze și fără pasageri care să-l tranziteze, aeroportul se află într-o situație dificilă, iar întrebările cu privire la scopul său real sunt tot mai frecvente.
200 milioane de euro pentru un aeroport care nu are avioane și pasageri
Deși autoritățile pakistaneze susțin că acest aeroport va aduce beneficii orașului Gwadar și regiunii Balochistan, realitatea de pe teren este diferită. În acest moment, Gwadar se confruntă cu probleme mult mai urgente, precum lipsa unei rețele naționale de electricitate. Orașul depinde în mare parte de importurile de energie din Iran și de panourile solare pentru a-și satisface necesitățile energetice. În plus, apa potabilă este insuficientă pentru cei aproximativ 90.000 de locuitori ai orașului, ceea ce ridică întrebarea: de ce era necesar un astfel de aeroport, când orașul se confruntă cu aceste probleme fundamentale?
Cu toate acestea, aeroportul are totuși câțiva beneficiari, iar scopul său pare să fie mai puțin legat de nevoile locale și mai mult de interese externe. Azeem Khalid, expert în relații internaționale, explică faptul că aeroportul a fost construit cu un scop precis: acela de a facilita accesul Chinei în Gwadar și Balochistan. Potrivit lui Khalid, aeroportul nu este pentru Pakistan sau pentru locuitorii din Gwadar, ci pentru cetățenii chinezi, care vor beneficia de un acces securizat la această zonă strategică.
Investițiile masive ale Chinei în regiunea Balochistan fac parte dintr-un proiect mai amplu cunoscut sub numele de Coridorul Economic China-Pakistan, care vizează conectarea provinciei Xinjiang din China cu Marea Arabiei. În acest context, Pakistanul a crescut semnificativ prezența sa militară în Gwadar, cu scopul de a proteja aceste investiții și de a menține ordinea în fața oricăror proteste sau opoziții. Orașul este astăzi pătruns de puncte de control, sârmă ghimpată, trupe și turnuri de observație, iar drumurile sunt adesea închise pentru a permite circulația în siguranță a lucrătorilor chinezi.
De asemenea, vă aducem aminte că și Groenlanda va deschide un nou aeroport pentru a face față fluxului mare de turiști. Mai mult decât atât, se preconizează deschiderea altor două aerogări internaționale în orașele Ilulissat și Qaqortoq, sporind și mai mult accesibilitatea insulei pentru turiști și pentru afaceri.
Un nou aeroport și în România
La finalul anului 2024 se preconiza că se va construi un nou aeroport în România, care va lega municipiile Galați și Brăila. Autoritățile au anunțat finalizarea unui pas important în acest proiect, având deja emis certificatul de urbanism. Aeroportul va include un terminal de pasageri modern, cu nouă porți de îmbarcare pe o suprafață de 28 de hectare și un terminal cargo de 5.460 mp. Acesta va beneficia de tehnologie avansată, inclusiv un sistem de supraveghere video bazat pe Inteligența Artificială.
Lucrările vor începe în 2026, iar autoritățile locali au ajuns la un acord privind amplasamentul, care se va învecina cu poligonul militar de la Smârdan. Studiul de fezabilitate va fi finalizat în prima parte a anului acesta.