Actualitate

Ion Cristoiu: Impozitul progresiv – un truc prin care impozitele vor crește pe șest

Publicat: 19 mai 2022
_____ Vizualizări 1 Comentariu
Ion Cristoiu Impozitul progresiv  un truc prin care impozitele vor crește pe șest
Jurnalistul Ion Cristoiu

 

Jurnalistul Ion Cristoiu scrie în această dimineață pe propriul blog despre dorința social democraților de a impune impozitul progresiv pe salarii. Editorialistul este de părere că aplicarea unui impozit progresiv este un truc de a crește dările la stat. Redăm, integral editorialul publicat de jurnalist pe propriul blog:

Cînd nu-și îndeplinește misiunile de luptă în războiul mediatic împotriva lui Vladimir Putin, Antena 3 poate fi interesantă în planul conținutului. Astfel, postul a realizat o simulare a impozitelor dacă s-ar introduce impozitul progresiv.

Cîteva date merită atenție:

„La un salariu net de 4.095 lei şi un brut de 7.000 lei, se plăteşte lunar un impozit de 455 lei, adică 10%.
Dacă guvernul va majora impozitul, acelaşi salariat va ajunge să plătească între 630 şi 840 lei lunar, mai mult cu 200-400 lei în fiecare lună.
Dacă guvernul se gândeşte să aplice un impozit de 40%, aşa cum a mai fost în România pe venit, acelaşi salariat care acum plăteşte 455 lei va da 1200 lei lunar pe impozit!”

Lesne de observat ceea ce liderii PSD vor să ascundă:
Impozitul progresiv nu e o măsură de Stînga, cum caută propaganda PSD-istă să-l prezinte, împachetîndu-l în țipla vorbelor mari, ci o șmecherie menită a crește pe șest taxele și impozitele.

Nu încape vorbă că s-a ajuns la fundul sacului în materie de strîngere a banilor ceruți de gura tot mai flămîndă a cheltuielilor publice. La fel ca și pe vremea celor două guvernări Conservatoare de dinainte de 1901, România de azi traversează o perioadă de ceea ce aș numi Cheltuieli nesăbuite. Se cheltuie urieșește și iresponsabil nu numai prin umflarea aparatului bugetar, dar și prin risipa de bani publici pe tot felul de prostii. Din acest punct de vedere Pandemia rămîne în Istoria țării ca o perioadă în care nimeni nu s-a uitat la prețurile materialelor achiziționate. S-a cumpărat orice și la orice preț. Sindromul Risipitorului, care-și aprinde țigara cu bancnote de 200 de lei! Nici o instituție de stat nu vădește preocuparea de a cheltui mai puțin decît anul trecut. Toate instituțiile cer bani tot mai mulți de la Buget. N-am auzit pînă acum nici un minister anunțînd că pentru anul care vine va solicita mai puțini bani decît cei obținuți pentru anul acesta. În fiecare an, înainte de adoptarea Bugetului, între instituțiile bugetare se instituie o luptă sălbatică pentru a obține cît mai mulți bani de la Buget.

Orice societate din Istorie a avut drept principală problemă raportul dintre banii obținuți prin taxe și impozite și banii cheltuiți după aceea ca bani publici. Și toate marile prăbușiri de imperii din Istorie au avut una dintre cauze în dezechilibrul dintre banii obținuți și banii cheltuiți. E mai mult decît semnificativ că Imperiul bizantin, intrat în Criză politică începînd cu 1071, anul dezastrului de la Mazinkert, cînd Împăratul Romanos al IV-lea Diogenes a fost capturat de sultanul selgiucid Alp Arslan, a mai rezistat încă trei secole și ceva grație sistemului bine pus la punct de colectare de taxe și impozite. Indiferent de ce întîmpla în Palatele de la Constantinopol, în cuprinsul Imperiului se strîngeau taxele și impozitele ca sub puterea unei legi fatale.

România lunecă pe zi ce trece tot mai mult în prăpastie, pentru că banii strînși din taxe și impozite nu reușesc să acopere cheltuielile publice nesăbuite.
Într-o atare împrejurare sînt două soluții la îndemîna guvernanților.

Prima a fost folosită în 1901 de Guvernul Liberal al lui Dimitrie Sturdza prin măsura istorică prezentată în Parlament de Emil Costinescu, ministrul Finanțelor, sub titlul Să punem capăt cheltuielilor nesăbuite.
Asta ar însemna ca actuala Coaliție de guvernare, profitînd de majoritatea zdrobitoare din Parlament, să promoveze măsuri drastice de reducere a Cheltuielilor publice.

A doua măsură constă în creșterea nivelului de impozitare fie prin introducerea de noi taxe și impozite, fie prin creșterea celor existente. Coaliția de Guvernare se confruntă cu posibila nemulțumire populară dacă sporesc direct, fățiș, taxele și impozitele. Și atunci se ia în calcul o sporire a taxelor și impozitelor pe șest, prin așa zisa introducere a impozitului progresiv. Simulări precum cea făcută de Antena 3 arată clar că impozitul progresiv înseamnă practic sporirea urieșească a nivelului de impozitare de pînă acum. Da, PNL se opune impozitului progresiv pe motiv că Dreapta a trăit și trăiește din cota unică. PNL știe însă că impozitul progresiv e o formulă subtilă de sporire a nivelului de impozitare, altfel spus, de creștere a sumei de bani pe care cetățenii pentru ca aceștia să se rupă muncind pentru ca Statul să poată cheltui mai departe nesăbuit.
Și n-am nici o îndoială că prin gura lui Marcel Ciolacu, în pledoaria pentru introducerea impozitului progresiv, vorbește Klaus Iohannis.

Comentarii
  • Sa zicem ca impozitarea progresiva nu este buna pentru Romania, desi este buna pentru Germania. Bun. Cum rezolvam atunci problema veniturilor fiscale? RO este pe ultimul loc din Europa. Media UE este de 40%, iar Romania are venituri fiscale de numai 27% din PIB. De unde spitale, scoli, drumuri?
    Sa zicem ca pastram cota unica. Bun. Pai atunci sa fie unica! Fara exceptii, fara derogari. Sa fie corectitudine pentru toti.
    De ce impozitul pe dividende este de 5% in timp ce impozitul pe salariu este de 16%?
    De ce anumite categorii profesionale au o impozitare privilegiata?
    De ce se tolereaza o evaziune pe TVA pe 34%? Se pierd 4000 euro pe secunda prin neachitarea de TVA.

Adauga un comentariu