Ministerul Educației a pus în consultare publică un nou proiect de plan-cadru pentru liceu, iar una dintre cele mai controversate modificări vizează liceenii de la profilul Real, deoarece presupune eliminarea disciplinelor fizică, chimie și biologie din orarul claselor a XI-a și a XII-a
Profesorii din Iași trag un semnal de alarmă și susțin că această decizie va avea consecințe grave asupra pregătirii elevilor și asupra viitorului lor profesional.
Liceenii de profil Real nu vor mai avea în orar materiile fizică, chimie și biologie
Conform noului proiect, la specializarea Matematică-Informatică, Fizica va rămâne cu doar două ore pe săptămână, iar Chimia și Biologia vor avea câte o singură oră în Curriculumul de specialitate, fără să mai fie incluse în setul de materii obligatorii. În cazul specializării Științe ale Naturii, fiecare dintre aceste discipline va avea câte trei ore pe săptămână, dar tot în cadrul Curriculumului de specialitate.
Ce înseamnă asta? Practic, elevii de la Matematică-Informatică, una dintre cele mai căutate specializări la nivel național, vor putea finaliza liceul fără să mai studieze Biologia în clasa a XII-a și fără să aibă Fizică și Chimie ca discipline de bază în setul de materii obligatorii.
Profesorii de științe, din marile licee ieșene, consideră că această schimbare este o greșeală majoră care va afecta atât formarea intelectuală a elevilor, cât și șansele acestora de a accesa anumite facultăți.
„Este o aberație! Dacă îndepărtăm elevul de partea științifică, de gândirea logică și îl ducem spre toceală, spre învățat pe de rost, sub nicio formă! Partea experimentală, partea științifică, nu trebuie eliminate din trunchiul comun”, a declarat prof. Vasile Sorohan, de la Colegiul Național „Costache Negruzzi”, specializat în Chimie.
De aceeași părere sunt și profesorii de Biologie, care avertizează că eliminarea acestei discipline din setul de materii obligatorii va afecta grav atât cultura generală a elevilor, cât și pregătirea lor pentru viitoarele cariere.
„Eliminarea orelor de biologie din trunchiul comun la clasa a XI-a și lipsa lor la clasa a XII-a ar face să nu mai existe continuitate în dobândirea competențelor la această disciplină. De asemenea, nu vor mai putea fi atinse competențele internaționale. Orientarea profesională va fi eliminată de la început, deoarece mulți elevi de la această specializare se decid, în ciclul superior al liceului, asupra facultăților de profil pe care le vor urma, una dintre ele fiind și Facultatea de Medicină. Biologia este una dintre disciplinele alese de către elevii noștri în susținerea celei de-a treia probe în cadrul examenului de Bacalaureat. Deoarece disciplina Biologie face parte din Aria Curriculară «Matematică și Științe ale naturii», dorim să avem un număr echivalent de ore pentru chimie, fizică și biologie”, spune prof. Mihaela Orendovici, de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, specializată în Biologie.
Biologia, ignorată într-o perioadă în care sănătatea este o prioritate
Profesorii susțin că, dincolo de impactul educațional, această decizie ar putea avea efecte negative și la nivel social.
„În condițiile în care sănătatea populației rămâne o prioritate națională, neinformarea corectă științifică a elevilor atrage de la sine imposibilitatea de a se apăra împotriva factorilor care declanșează boli și nu vom mai putea ajuta tânăra populație să ia decizii în situațiile de urgență”, adaugă profesorii Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași.
Pe lângă aspectul legat de sănătate, aceștia subliniază că studiul Biologiei este esențial pentru înțelegerea mediului înconjurător și pentru formarea unei generații responsabile față de problemele climatice și ecologice.
„Considerăm că biologia este esența vieții, iar fiecare elev trebuie să dobândească cunoștințe minime pentru salvarea planetei”, semnează Catedra de Biologie a Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, reprezentant prof. Orendovici Mihaela.
Această schimbare va avea un impact major asupra elevilor care, până acum, își puteau adapta traseul educațional pe parcursul liceului. Mulți dintre ei își descoperă pasiunile în clasa a XI-a sau a XII-a și decid să își schimbe direcția către facultăți care necesită studii aprofundate de biologie sau chimie.
Acum, odată cu eliminarea acestor materii din orar, elevii de la Matematică-Informatică care vor dori să urmeze Medicina sau Farmacia vor fi dezavantajați. Practic, vor trebui să studieze Biologia pe cont propriu sau să urmeze meditații suplimentare, ceea ce va crea o discrepanță între elevii care își permit astfel de lecții și cei care nu au resursele necesare.
Proiectul planului-cadru este în consultare publică, iar profesorii speră că vor putea determina Ministerul Educației să revină asupra deciziei. Rămâne de văzut dacă vocea specialiștilor va fi ascultată sau dacă noua reformă va merge mai departe schimbând fundamental structura educației pentru generațiile viitoare.
Ministerul Educației a pus în consultare publică un nou proiect de plan-cadru pentru liceu, iar una dintre cele mai controversate modificări vizează liceenii de profil Real, deoarece presupune eliminarea disciplinelor fizică, chimie și biologie din orarul claselor a XI-a și a XII-a.
Daca acest profesor,care s-a trezit peste noapte ministru al invatamantului, va reusi sa
„implementeze” toate aceste masuri irationale si devastatoare pentru scoala romaneasca, cred ca va intra in istoria postdecembrista drept personajul cu cele mai funeste initiative pentru viitorul copiilor nostri si al societatii romane, in ansamblul ei.Vina pentru aceste incredibile ineptii o imparte cu cei care l-au instalat intr-o asemenea functie si care il lasa sa persiste in aceasta politica distructiva pentru invatamantul national.
Sigur va fi un om cu renume, insa herostratic.