Compania farmaceutică americană Quest Diagnostics a lansat luni primul test sangvin care se adresează direct consumatorilor finali pentru a detecta nivelurile anormale de beta-amiloid, o proteină care joacă un rol cheie în declanşarea maladiei Alzheimer şi care apare cu mai mulţi ani înainte de manifestarea primelor simptome de demenţă, informează Reuters, citată de Agerpres.
Noul test, comercializat la preţul de 399 de dolari şi denumit AD-Detect, foloseşte aceeaşi tehnologie ca testul sangvin lansat de aceeaşi companie americană la începutul anului 2022 pentru a fi folosit de medici.
„Unul dintre avantajele de a avea un test de depistare a proteinei beta-amiloid este acela că te ajută să afli, potenţial cu mai mulţi ani înainte de a fi simptomatic, dacă prezinţi riscul de a dezvolta Alzheimer”, a declarat Michael Racke, directorul departamentului de dispozitive medicale neurologice din cadrul companiei Quest Diagnostics.
Utilizatorii trebuie să plătească mai întâi acest test
Anunţul de luni a fost făcut la scurt timp după ce Agenţia pentru alimente şi medicamente (FDA) din Statele Unite au decis la începutul lunii iulie să acorde o autorizaţie deplină medicamentului Leqembi, dezvoltat de Eisai şi partenerul său Biogen, care elimină proteinele beta-amiloid din creier şi care a demonstrat că încetineşte progresia maladiei Alzheimer la pacienţii aflaţi în stadii timpurii ale bolii.
Un tratament similar dezvoltat de Eli Lilly, denumit Donanemab, este analizat în prezent de experţii de la FDA.
Înainte de dezvoltarea acestor două medicamente, tratamentele concepute împotriva Alzheimer vizau doar simptomele, nu şi cauza bolii.
Testul pentru consumatori dezvoltat de Quest Diagnostics se adresează adulţilor de peste 18 ani care suferă din cauza unor pierderi uşoare de memorie sau prezintă un istoric familial marcat de Alzheimer şi care vor să îşi cunoască propriul risc de a dezvolta această boală.
Utilizatorii trebuie să plătească mai întâi acest test pe site-ul companiei Quest Diagnostics. Apoi, reprezentanţii companiei stabilesc o programare la un doctor, prin videoconferinţă, iar acesta va plasa comanda în numele lor. Dacă testul iese pozitiv, consumatorii vor fi contactaţi de un doctor dintr-o reţea medicală independentă pentru a discuta despre următorii paşi şi, potenţial, pentru a împărtăşi rezultatele cu alţi medici, a precizat firma americană.
Testul dezvoltat de Quest Diagnostics, creat şi verificat într-un singur laborator, nu a trecut prin nicio procedură de verificare din partea FDA. În general, această agenţie americană nu verifică astfel de teste atât timp cât ele sunt prescrise de un furnizor de servicii medicale.