Prima pagină » Business în România » O nouă regulă în magazine! Se dorește limitarea mărcilor proprii în supermarketuri! 
O nouă regulă în magazine! Se dorește limitarea mărcilor proprii în supermarketuri! 

O nouă regulă în magazine! Se dorește limitarea mărcilor proprii în supermarketuri! 

07 oct. 2025, 15:40,
Mirela Gabriela Todosi în Bzi.ro

O nouă regulă în magazine! Aceasta vizează limitarea vânzărilor de produse sub marcă proprie în supermarketuri și hipermarketuri la cel mult 20% din total. Noua lege are ca scop restabilirea echilibrului pe piața de retail și sprijinirea producătorilor locali. Iată ce trebuie să știe cumpărătorii!

O nouă regulă în magazine!

O propunere legislativă aflată în dezbatere vizează limitarea vânzărilor de produse sub marcă proprie în supermarketuri și hipermarketuri la cel mult 20%. Inițiatorii proiectului de lege sunt de părere că promovarea masivă a produselor sub marcă proprie le permite acestor lanțuri de retail să atragă clienți prin prețuri mai mici, dar, în același timp, reduce șansele de acces ale producătorilor independenți. Strategia ar avea, în timp, efecte negative asupra concurenței și asupra diversității produselor din magazine.

Printre problemele menționate de inițiatorii noii legi se află impunerea de prețuri sub costul de producție pentru produsele sub marcă proprie, reducerea vizibilității produselor românești la raft, dar și etichetarea incorectă a originii unor produse. Aceste practici ar duce, conform inițiatorilor, la distorsionarea pieței și la slăbirea capacității de rezistență a producătorilor locali, precizează capital.ro.

Proiectul legislativ prevede o cotă maximă de 20% pentru vânzările realizate prin produse sub marcă proprie, calculată pe fiecare grupă de produse. Comercianții vor fi obligați să raporteze anual Consiliului Concurenței structura vânzărilor, astfel încât instituția să poată monitoriza respectarea limitelor impuse de lege.

Schimbare majoră la cumpărăturile cu cardul

Un proiect legislativ ar putea elimina obligația comercianților de a emite bon fiscal pentru plățile efectuate cu carduri bancare. Comercianții nu vor mai fi obligați să elibereze bon fiscal din oficiu pentru tranzacțiile efectuate prin carduri de credit sau debit. Acest lucru va reduce costurile asociate utilizării aparatelor fiscale și va stimula inovația în sectorul comercial. Echipamentele nesupravegheate, precum automatele comerciale care funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul, nu vor mai necesita aparate de marcat electronice fiscale. Comercianții nu vor mai fi obligați să emită facturi pentru livrările către populație sau pentru tranzacțiile prin automate comerciale, decât la cererea expresă a clientului. Eliminarea obligației de emitere a bonurilor fiscale și a facturilor pentru plățile cu cardul urmărește să fluidizeze tranzacțiile și să sprijine procesul de modernizare economică.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice.”, se arată în noul proiect de lege.

Această modificare legislativă privind plata cu cardul îi va influența atât pe comercianți, cât și pe consumatori. Comercianții vor beneficia de reducerea costurilor operaționale prin eliminarea obligativității bonurilor fiscale și facturilor pentru plățile electronice, iar consumatorii vor avea posibilitatea de a solicita facturi doar la cerere, fără ca acest lucru să fie un pas standard în procesul de cumpărare. Micii comercianți din România sunt reticenți față de noile reglementări care permit eliminarea bonului fiscal pentru plățile cu cardul. Micile magazine din țară vor continua să emită bonuri fiscale, motivând că acest lucru este important pentru a evita eventualele probleme cu clienții care doresc să păstreze o evidență clară a achizițiilor lor. Retailerii mai mici consideră că legea ar fi trebuit adoptată după consultări cu mediul de afaceri, iar soluția ar fi ca bonul să poată fi eliberat online sau primit pe telefon.

O altă lege care vine cu o schimbare pentru supermarketuri vizează anumite produse. Deocamdată proiectul legislativ se află în dezbatere și susține limitarea vânzărilor de produse sub marcă proprie în supermarketuri și hipermarketuri la cel mult 20% din total.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
05 decembrie 2025
05 decembrie 2025