Inspectoratul Școlar Județean Iași a soluționat peste 450 de petiții și sesizări primite de la persoane fizice și juridice, privind aspecte diverse ale sistemului educațional județean
Anul școlar 2024-2025 a fost unul intens pentru Inspectoratul Școlar Județean Iași, care a avut de gestionat un număr semnificativ de sesizări, petiții și cereri de informații publice. Activitatea instituției a reflectat o abordare transparentă, eficientă și orientată spre soluționarea problemelor semnalate de cadre didactice, elevi, părinți și parteneri instituționali.
Inspectoratul Școlar Județean Iași a soluționat peste 450 de sesizări în anul școlar 2024-2025
În anul școlar 2024-2025, Inspectoratul Școlar Județean Iași a înregistrat și gestionat aproximativ 453 de sesizări și petiții, dintre care 291 provenite de la persoane fizice și 162 de la persoane juridice. Tematica acestora a fost una diversă, vizând aspecte precum încadrarea, normarea și salarizarea personalului, mobilitatea cadrelor didactice, patrimoniul unităților de învățământ, rețeaua școlară, drepturile materiale ale elevilor și profesorilor, precum și probleme privind achizițiile publice și serviciile de investiții.
De asemenea, au fost analizate sesizări ce au avut ca obiect strategii, proiecte, aplicarea actelor normative, abateri disciplinare sau situații legate de ieșirea la pensie a cadrelor didactice și a personalului nedidactic.
Inspectoratul Școlar Județean Iași a tratat fiecare caz în parte, respectând procedura internă de circuit al documentelor. Fiecare petiție a fost analizată de echipe desemnate de Inspectorul Școlar General, care, în funcție de natura problemelor, au efectuat verificări, au dispus măsuri și au formulat răspunsuri în termenul prevăzut de legislație.
În aceeași perioadă, instituția a primit 30 de cereri de informații publice, reglementate de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Toate solicitările au fost soluționate motivat, documentat și în termen legal, fără ca inspectoratul să se confrunte cu procese privind refuzul de a furniza informații publice.
Verificări în teritoriu și comisii de analiză managerială
Echipele ISJ Iași s-au deplasat în teritoriu, în unitățile școlare vizate de petiționari, dar și la instituțiile partenere implicate în gestionarea problemelor educaționale. Scopul acestor deplasări a fost documentarea directă a cauzelor nemulțumirilor și identificarea celor mai potrivite soluții pentru fiecare caz.
Ori de câte ori situația a impus-o, conducerea inspectoratului a emis decizii prin care a constituit comisii de verificare a activității manageriale a unor directori de unități de învățământ, în conformitate cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Aceste comisii au analizat documente interne, de lucru și manageriale, elaborând rapoarte analitice care au stat la baza deciziilor instituției.
Documentele rezultate din aceste verificări au fost supuse analizei conducerii ISJ Iași, iar concluziile au fost comunicate petiționarilor. În anumite cazuri, instituția a transmis recomandări oficiale conducerilor unităților școlare pentru îmbunătățirea activității manageriale.
De asemenea, ISJ a gestionat și sesizări telefonice, prin intermediul cărora inspectorii din Compartimentul de Management instituțional au oferit consiliere și soluții rapide celor care au semnalat diverse probleme.
Conducerea ISJ Iași a adoptat o serie de măsuri proactive pentru prevenirea apariției conflictelor intra și interinstituționale. Printre acestea se numără: organizarea de activități de îndrumare și perfecționare pentru directorii și membrii echipelor manageriale, în special pentru cei nou numiți; intensificarea inspecțiilor tematice cu rol de consiliere; promovarea unui stil managerial deschis și transparent, pentru reducerea numărului de petiții; medierea conflictelor din școli și îmbunătățirea relațiilor dintre instituțiile de învățământ și autoritățile locale; fluidizarea comunicării intra și interinstituționale prin elaborarea de noi proceduri; popularizarea exemplelor de bune practici în managementul educațional; susținerea participării managerilor la programe de formare profesională.
Așadar, Inspectoratul Școlar Județean Iași a reușit, în anul școlar 2024-2025, să soluționeze toate petițiile și sesizările înregistrate.