Curtea Supremă a Statelor Unite analizează marți, 22 aprilie, un caz cu profunde implicații pentru viitorul educației publice și libertății religioase.
Părinți din statul Maryland cer să fie informați în prealabil dacă la școală se folosesc materiale educaționale care tratează subiecte legate de homosexualitate sau identitate de gen, și să li se permită retragerea copiilor de la acele cursuri.
Libertate religioasă vs. educație incluzivă
Disputa a început după ce școlile din comitatul Montgomery au introdus în 2022 cărți destinate combaterii stereotipurilor despre orientarea sexuală și gen, încă de la grădiniță. Deși inițial autoritățile au prevăzut notificări pentru părinți, acestea au fost retrase ulterior, invocând dificultăți administrative și o creștere semnificativă a absenteismului.
Părinții, de confesiune musulmană și creștină, acuză școala că le subminează eforturile de a transmite copiilor propriile convingeri religioase. Ei susțin că este vorba de o încălcare a Primului Amendament al Constituției SUA, care garantează libertatea religioasă.
Guvernul federal sub administrația Trump s-a raliat poziției părinților, catalogând situația drept „un caz clasic de intruziune în drepturile religioase”. În schimb, conducerea școlilor afirmă că simpla expunere la idei diferite nu constituie o obligare a elevilor să le accepte, conform jurisprudenței Curții Supreme.
Cazul este deosebit de sensibil într-o Americă deja divizată între viziuni conservatoare și progresiste asupra educației. Decizia Curții Supreme, dominată de o majoritate conservatoare (6-3), este așteptată până la sfârșitul lunii iunie și ar putea stabili un precedent important privind libertatea părinților de a controla conținutul educației publice.