Proiectul de amenajare a celor 17 kilometri de piste pentru biciclete stagnează. Licitația a fost anulată joi, 8 iulie 2025
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană intenționa să amenajeze 17 kilometri de piste pentru biciclete, însă din cauza unor clauze contractuale niciun constructor nu vrea să semneze contractul de peste 2,6 milioane de euro.
Proiectul de amenajare a celor 17 kilometri de piste pentru biciclete stagnează din cauza unor clauze contractuale
Procedura de licitație privind contractarea lucrărilor de execuție pentru amenajarea pistelor pentru biciclete în zona metropolitană a fost lansată pe data de 21 iulie 2025. Acesta a avut o valoare de 11.494.376 de lei, fără TVA, adică 13.678.307 lei, cu TVA inclus, aproximativ 2,697 milioane de euro. Însă, la data-limită de 6 august 2025, nicio firmă nu a fost interesată să depună oferta financiară, iar din această cauză procedura a fost anulată.
Directorul general al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI) a precizat faptul că problema principală a contractului se referă la faptul că viitorul constructor va trebui să susțină financiar lucrarea. Concret, acesta poate să primească doar 33 la sută din valoarea contractului, iar restul sumei va fi plătită la finalul lucrării.
„A fost anulată licitația, pentru că nu am avut nicio ofertă depusă. Noi nu avem cum să mărim prețul, pentru că așa a fost câștigat proiectul (n.r. – finanțarea), așa a fost făcută toată documentația. Ar mai fi o mică problemă, pentru că noi, de la AFM (Administrația Fondului pentru Mediu), doar 33 la sută din suma de bani putem să o dăm constructorului, iar restul de bani se dau la finalul lucrărilor. Și s-ar putea să fie o problemă, pentru că firmele nu ar avea rulaj. Ei nu pot factura, și eu nu pot să le fac plata, pentru că nu avem bani în cont. Lucrările durează 6 luni de zile și cred că asta este principala problemă, iar această chestiune nu se poate schimba. Din ce am înțeles, repetăm aceeași procedură de licitație de două ori, iar apoi cred că putem să facem o negociere de AFM, dar eu sper să nu ajungem până acolo. Sper să avem un constructor, în timp. Vom relansa licitația în aproximativ 2 zile”, a declarat Grigore Nepotu, directorul general al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI).
Care sunt traseele pe care ar trebui să fie amenajate pistele pentru biciclete
În cadrul documentelor publicate pe platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice, traseele propuse sunt unele comunale și fac legătura între comuna Bârnova și comuna Dobrovăț, din județul Iași, comune care fac parte din ADI Asociația Zona Metropolitană Iași.
„Se asigură conectarea cu două puncte de interes, respectiv Mânăstirea Bârnova, din localitatea Bârnova, comuna Bârnova și Mânăstirea Dobrovăț, din localitatea Dobrovăț, comuna Dobrovăț. Amplasamentul studiat are stabilitatea generală și locală asigurată, atât timp cât se menține regimul hidrologic actual. Pentru realizarea investiției se utilizează căile de circulație aflate în zonă, cu reglementarea circulației de către antreprenor, în colaborare cu Poliția Rutieră, cu respectarea normelor în vigoare. Pe traseul pistelor sunt amplasate spații de depozitare pentru bicicletele în cadrul zonelor de odihnă amenajate”, este specificat în proiectul tehnic al proiectului.
Astfel, proiectul de amenajare a celor 17 kilometri de piste pentru biciclete stagnează. Licitația a fost anulată joi, 8 iulie 2025. Însă, din cauza unor clauze contractuale, investiția este pusă sub semnul întrebării.
Trebuie sa fii tampit sa scoti aproape 3 mil de euro din buzunar si apoi sa astepti sa i primesti inapoi. Orice om sanatos la cap investeste banii nu îi ingroapa.
Oricum utilitatea acestei „investitii” este cu semnul intrebarii. Am fost de multe ori la Man Dobrovat cu bicicleta. Niciodata nu am vazut vreun biciclist iar lume mult prea putina. Nu stiu de unde au devenit cele doua Manastiri puncte de interes atat de importante incat sa fie nevoie de 3mil de euro sa le legi cu pista de biciclete.
Utila ar fi fost o pista care sa lege Barnova de Iasi pentru a permite celor care doresc sa vina la scoala, la serviciu cu bicicleta, cu trotineta. Atunci da, ar fi fost utila!
Toti dezvoltatorii se raporteaza la timpul.pe.care il faci pana la Palas iar tu, autoritate de mediu si de ce mai esti, gasesti utilitatea in total directia opusa.
In cel mai bun caz va fi o pista de weekend cand permite vremea. Poate va fi facuta dar eu sper ca nu pentru ca se ingroapa niate bani inutil. In 10 ani va fi o paragina.