Rezultatele examenului de Bacalaureat 2025, publicate pe 20 iunie, arată că doar două eleve din județul Iași au reușit să obțină media 10. În ciuda unei rate de promovare de peste 81% (înainte de contestații), performanțele generale au fost mai slabe decât în 2024. De asemenea, peste 1.100 de elevi din promoția curentă nu s-au înscris la examen
Ministerul Educației a publicat, pe 20 iunie 2025, rezultatele examenului național de Bacalaureat, sesiunea iunie, iar județul Iași ocupă locul al treilea la nivel național în ceea ce privește rata de promovare, cu 81,4%. Cu toate acestea, doar două eleve au obținut media maximă, iar rezultatele generale indică o scădere față de anul precedent. Codrina Costia, elevă a Colegiului Național „Emil Racoviță”, și Andra Vârlam, de la Colegiul Național „Costache Negruzzi”, sunt singurele care au reușit să încheie examenul cu media 10.
Elevii din Iași cu cele mai bune rezultate la Bacalaureat 2025. Două medii de 10 și un grup restrâns cu medii peste 9,90
Pe lângă cele două medii de 10, în județul Iași se mai remarcă un număr restrâns de elevi cu rezultate excepționale. Trei candidați au obținut media 9,98, alți cinci au fost notați cu 9,96, unul cu 9,95, trei cu 9,93 și un alt elev a atins media 9,91. Cu toate acestea, aceste performanțe rămân excepții într-un context în care doar 3.583 de candidați din cei 4.539 înscriși au promovat examenul. Asta înseamnă că 819 elevi nu au reușit să obțină media minimă de 6, iar 137 nu s-au prezentat deloc la probe.
Pe discipline, 16 candidați au luat nota 10 la Limba și literatura română, 229 la proba obligatorie a profilului (dintre care 169 la Matematică și 60 la Istorie), iar 160, la proba la alegere a profilului și specializării. Aceste cifre arată că, deși există vârfuri de excelență, media rezultatelor rămâne modestă.
Comparativ cu anul 2024, când rata de promovare a fost de 85,12% pentru promoția curentă și 76,42% la general, scăderea este semnificativă. Rata actuală de promovare de 81,4% este sub nivelul de anul trecut și reflectă o ușoară regresie, fiind cel mai slab rezultat din 2022 încoace.
Peste 1.100 de elevi nu s-au înscris la Bacalaureat, deși figurau în evidențele oficiale
Un alt aspect îngrijorător ține de numărul elevilor care nu s-au înscris deloc la examen. Conform datelor Inspectoratului Școlar Județean Iași, în decembrie 2024, 5.316 elevi din clasele a XII-a și a XIII-a figurau ca potențiali participanți la simularea Bacalaureatului. Totuși, în iunie 2025, doar 4.539 de candidați s-au înscris pentru probele oficiale, dintre care 4.149 provin din promoția curentă. Practic, peste 1.100 de elevi – mai mult de 20% – au ales să nu participe la examenul național.
Prezența la probele scrise a fost, în general, ridicată, dar nu fără absențe. La prima probă, din 4.286 de candidați înscriși, au fost prezenți 4.255 (99,28%). La a doua probă, prezența a fost de 98,47% (4.251 din 4.317 înscriși), iar la a treia probă s-au prezentat 4.334 candidați din 4.415 (98,17%). Chiar și așa, câteva zeci de elevi au lipsit la fiecare dintre probele scrise, într-un context în care promovarea depinde de susținerea tuturor examenelor.
Candidații nemulțumiți de notele obținute au putut depune contestații în ziua de 20 iunie, între orele 14:00 și 18:00, dar și în intervalul 23 – 24 iunie. În acest proces, ei trebuie să completeze o declarație-tip, care atestă faptul că înțeleg că nota finală poate crește sau scădea în urma reevaluării. Vizualizarea lucrărilor este posibilă, însă nu este obligatorie pentru depunerea contestației. De asemenea, în cazul candidaților minori, această procedură se face în prezența unui părinte sau reprezentant legal.
Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie, atât în centrele de examen, cât și online. Publicarea rezultatelor respectă normele europene de protecție a datelor cu caracter personal, prin anonimizarea numelor candidaților.
Deși județul Iași se menține în top trei la nivel național, rata de promovare a Bacalaureatului 2025, care a scăzut față de anul trecut, semnalează provocări importante: scăderea performanțelor și creșterea numărului de elevi care nu se prezintă sau nu promovează examenul.