Reguli pentru românii care scot la vânzare un apartament! Proprietarii de apartamente plătesc anumite taxe atunci când decid să vândă. Totodată, pentru a realiza tranzacția în condiții legale, sunt necesare câteva documente obligatorii. Iată ce trebuie să plătească obligatoriu!
Reguli pentru românii care scot la vânzare un apartament!
Procesul de vânzare-cumpărare al unui apartament se poate finaliza rapid, în aproximativ 3-4 zile în regim normal sau chiar în 2 zile în regim de urgență, la orice notar public din România, dacă sunt îndepliniți mai mulți pași legislativi. Pentru tranzacție este nevoie în primul rând de actul de proprietate al imobilului. Totodată, la vânzarea unui apartament este nevoie și de certificatul fiscal emis de Administrația Financiară unde se achită impozitul anual pe proprietate. Acest certificat confirmă că proprietarul care scoate la vânzare nu are datorii la stat.
La fel de importantă în procesul de vânzare este și documentația cadastrală, întocmită exclusiv de un expert autorizat. Costul variază între 700 și 1.000 de lei, în funcție de numărul de camere, la care se adaugă taxa de 120 de lei către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI). Pentru finalizarea tranzacției este obligatoriu și certificatul de performanță energetică, emis de un auditor energetic atestat. Costul este de aproximativ 250 de lei pentru apartamente. Proprietarul trebuie să prezinte ultima factură și chitanța de la utilități, care confirmă plata la zi. Este necesară și adeverința emisă de Asociația de Proprietari care atestă absența datoriilor la întreținere, precizează romaniatv.net.
Lege pentru proprietarii care vând un apartament cu credit ipotecar
Românii care dețin un apartament cumpărat prin credit ipotecar îl pot vinde unei alte persoane, însă trebuie să îndeplinească mai multe condiții și să obțină acceptul băncii pentru vânzare, mai ales că datoria pentru imobil nu a fost achitată. Primul pas în vânzarea unui apartament aflat sub ipotecă este obținerea acordului băncii. Instituția analizează situația creditului și, dacă aprobă tranzacția, emite un document oficial de înstrăinare. Ulterior, un evaluator autorizat stabilește valoarea de piață a imobilului pentru fixarea unui preț corect, notează evz.ro.
După găsirea unui cumpărător, se semnează antecontractul, în care trebuie să fie menționate clauze privind ipoteca și acordul băncii, dar și una dintre variantele de stingere a datoriei: rambursare anticipată, transferul creditului către cumpărător sau contract de tip punte, care unește vechiul împrumut cu cel pentru noua locuință. La final, tranzacția se încheie la notar, iar după plata datoriei, ipoteca este radiată din Cartea Funciară.