Accidentul de pe strada Palat, în care a fost implicat un tramvai și două autoturisme, se putea termina tragic în alte circumstanțe, iar toată lumea se gândește dacă o astfel de situație se poate repeta
Pe data de 4 decembrie 2025, în jurul orei 16:30, pe strada Palat a avut loc un incident extrem de grav, după ce un tramvai GT4 a deraiat și a lovit două mașini. În vagonul care circula pe traseul 13, circulau peste 20 de călători. Însă, din fericire, nu au fost răniți. Toată lumea se întreabă cum a fost posibil un astfel de incident și dacă se va mai putea repeta.
Cauzele accidentului de pe strada Palat
Cauza principală a deraierii și, automat, a producerii accidentului este infrastructura de slabă calitate. Linia de tramvai de pe strada Palat se află în stare critică. Vatmanii au acuzat de multe ori că aceasta este sudată excesiv; în special în curbe este uzată. Astfel, vatmanii sunt forțați să înainteze cu o viteză redusă și cu prudență; altfel, riscul de deraiere este foarte mare.
Există posibilitatea ca, în ziua respectivă, și vatmanul tramvaiului 127 să nu fi apreciat corect și să fi intrat cu viteză prea mare în curbă, iar având în vedere starea liniei, imediat a deraiat. Este clar că un astfel de incident ar putea oricând să fie provocat din nou.
„Din start, este exclus ca fiind o problemă la tramvai. Acesta a fost adus la depou fără probleme, s-au făcut verificări la bandaje, la roți; nu sunt probleme. Sunt două cauze care au dus la producerea acestui incident: infrastructura din zonă este cu probleme – în curbă, liniile sunt uzate, au fost sudate necorespunzător; balansul de pe strada Palat este foarte mare, iar riscul de deraiere este ridicat. De asemenea, există posibilitatea că vatmanul a intrat cu o viteză prea mare. Ținând cont de situație, trebuie prudență maximă în această zonă. Este vorba de un cumul de factori care au dus la producerea acestui incident extrem de grav. La o viteză mai mare, există posibilitatea ca vagonul chiar să se răstoarne. Noi vatmanii am avertizat în multe rânduri compania despre situația din zonă. S-a intervenit, însă sudura nu a rezolvat problemele. În concluzie, un astfel de incident s-ar putea repeta oricând. Totul depinde acum de atenția vatmanului”, a transmis un vatman de la CTP Iași.
Probleme uriașe la infrastructură
Am discutat și cu Adrian Crenganiș, fost vatman la CTP Iași, arhitect și pasionat de tramvaie, care a creat zeci de machete ale vagoanelor clasice. Acesta a lucrat chiar pe vagonul 127, care a fost implicat în accidentul de joi seara. Acesta a precizat că incidentul se putea produce la oricare vagon, inclusiv la cele de mărime mai mare, precum Pesa sau Bozankaya. Problemele de la calea de rulare a tramvaielor distrug tramvaiele lor, iar, în câțiva ani, acestea vor ajunge într-o stare tehnică precară.
„Coincidența a făcut că eu am lucrat pe același tramvai, 127, când eram la CTP. Oricum nu are legătură acest lucru, pentru că se putea întâmpla oricărui vatman, cu orice model de tramvai. Problema cea mai mare este infrastructura, în special pe strada Palat, în curbe; nu a fost deloc întreținută. Mai mult, linia respectivă este montată la sfârșitul anilor ʼ90, fiind adusă, la mâna a doua, din Austria, când CTP Iași avea colaborarea cu austriecii pentru recondiționarea tramvaielor de epocă. Dacă era un vagon mai mare, precum Pesa sau Bozankaya, atunci pagubele ar fi fost și mai serioase. Aceasta este viziunea companiei. Degeaba aducem tramvaie noi dacă liniile din oraș sunt sub orice critică. Aici este marea problemă”, a precizat Adrian Crenganiș.
Ce se va întâmpla cu această porțiune
Deocamdată, porțiunea de linie de pe strada Palat va rămâne în aceeași stare. Posibil ca CTP Iași să mai facă câteva reparații cu sudură, însă nimic mai mult. Primăria Iași are în plan să reabiliteze complet calea de rulare din zona respectivă și să mute liniile de tramvai lângă trotuar. Însă, deocamdată, nu a fost stabilită o dată clară de începere a lucrărilor.
„Segmentul respectiv de linie a fost reabilitat, ultima dată, în perioada 1999-2000, dar pe o soluție veche, cu piatră spartă și traverse neînglobate în beton. În astfel de zone, în special în curbe, uzura este mai accentuată. Tronsonul urmează să fie reabilitat printr-un proiect al Primăriei Municipiului Iași, finanțat din fonduri europene. Proiectul Reabilitare linii de tramvai Podu Roș – Anastasie Panu (inel Palat – Sf. Lazăr) va avea o valoare de 144.073.783,25 lei”, a transmis Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.
După accidentul de pe strada Palat, tramvaiul a fost verificat, însă nu au fost descoperite probleme. Totuși, compania trebuie să facă reparații de urgență la linie.
Deci, ce avem aici? Tramvaiul 127, care circula pe traseul 13, a deraiat pe strada Palat și a lovit două mașini. Noroc chior că nu s-a întâmplat o tragedie. Și ce aflăm? Că nu tramvaiul e de vină, ci linia. Linia aia montată la sfârșitul anilor ’90, adusă la mâna a doua din Austria. Adică Iașul are infrastructură second-hand, dar tramvaie noi, scumpe, cu nume exotice – Pesa, Bozankaya – care se strică pe șinele de muzeu.
Vatmanii spun că au avertizat de nenumărate ori Compania. Compania a zis „da, da, am sudat”. Și ce să vezi? Sudura nu rezolvă nimic. Practic, e ca și cum ai lipi cu scotch un pod de pe autostradă și ai zice „gata, e sigur”.
Primăria promite reabilitare cu fonduri europene, 144 de milioane de lei. Dar, evident, nu știe nimeni când. Așa că, până atunci, vatmanii trebuie să circule „cu prudență maximă”. Adică soluția oficială e: „mergeți încet, poate nu deraiem”.
Deci tramvaiul nu e de vină. Șinele sunt de vină. Vatmanul poate e de vină. Dar, în esență, vina e a gravitației. Și a curbei. Și a Austriei, că ne-a dat șinele la mâna a doua. Practic, tot universul e de vină, mai puțin administrația locală.
Sudura e noul panaceu universal. Ai o linie de tramvai din secolul trecut? Sudură! Ai o gaură în buget? Sudură! Ai un accident? Sudură! În Iași, sudura e mai tare decât fondurile europene.
Proiectul de reabilitare există. Are și titlu pompos. Are și bani. Dar nu are dată. E ca și cum ai avea tortul pe masă, dar fără cuțit. Îl vezi, dar nu-l mănânci.
Și, atenție, vatmanii spun că la o viteză mai mare tramvaiul chiar s-ar putea răsturna. Deci, practic, Iașul are șine care pot transforma tramvaiele în avioane. E infrastructură cu potențial: azi tramvai, mâine planează.
Deci, dragii mei, concluzia e simplă: în Iași, tramvaiul merge pe șine de muzeu, sudate la mișto, și riscul de deraiere e zilnic. Dar stați liniștiți, Primăria are un proiect. Cândva. Până atunci, vatmanii merg încet, iar călătorii se roagă. Ăsta nu e transport public, e ruletă rusească pe șine. Și, sincer, dacă nu era de râs, era de plâns. Dar, cum să zic… la Iași, infrastructura e ca tramvaiul 127: merge până deraiează.
Iarăși infrastructura ne salvează de la tragedie, vă vine să credeți? Un tramvai GT4 ridică problema ca un exponat în muzeul de promisiuni: suduri discutabile, curbe uzate, linie din anii ’90 adusă din Austria. Rezultatul: deraierare, două mașini lovite, peste 20 de oameni în vagon și o întrebarea care bântuie orașul: „Când se termină prostiile astea?”
Vatmanii au avertizat, autoritățile au promovat reabilitări, iar adevărul e că e nevoie de timp, fonduri și voință reală: promisiuni despre fonduri UE, proiecte de 144 milioane de lei, dar termenele se tot amână. În timp ce proiectele se scufundă în birocrație, pietonii rămân cu trotuarele ca singura barieră de siguranță. Ce altceva mai rămâne decât să meargă lumea pe jos, ca să nu contribuie la statisticile de accidente?
Între timp, soluțiile vor fi „câte o reparație cu sudură” și mutarea liniilor lângă trotuar în planuri, fără a avea un calendar clar. Practic, orașul operează într-un ciclu etern: avertizare, promisiune, amânare, iar pagubele se adună. Nu e surprinzător că incidentul apare ca un test de rezistență al infrastructurii, iar rezultatul e de fiecare dată același: risc major, dar cu briefing de comunicate.
Accidentul de pe strada Palat nu este un eveniment izolat, ci simptomul unei probleme cronice: infrastructura de tramvai din Iași este depășită, prost întreținută și ignorată de autorități. Linia pe care a deraiat tramvaiul 127 a fost montată la sfârșitul anilor ’90, adusă la mâna a doua din Austria, și de atunci a beneficiat doar de reparații superficiale, în special suduri care nu au rezolvat nimic.
Vatmanii au avertizat în repetate rânduri că riscul de deraiere este ridicat, mai ales în curbe. Compania a recunoscut implicit problema, dar soluția a fost mereu aceeași: intervenții minore, fără o reabilitare reală. Rezultatul? Un tramvai care putea să se răstoarne, două mașini avariate și peste 20 de pasageri care au scăpat doar prin noroc.
Primăria vorbește despre un proiect de reabilitare de peste 144 de milioane de lei, finanțat din fonduri europene. Dar proiectul nu are dată de începere. Între timp, linia rămâne în aceeași stare critică, iar vatmanii sunt obligați să circule „cu prudență maximă”, ceea ce echivalează cu recunoașterea oficială că infrastructura este nesigură.
Problema nu este tramvaiul, nu este vatmanul, ci rețeaua de șine. Tramvaiele noi, Pesa și Bozankaya, sunt distruse de infrastructura veche și vor ajunge în câțiva ani într-o stare tehnică precară. Investițiile în material rulant sunt inutile dacă nu există o bază solidă pe care să circule.
Accidentul de pe strada Palat arată incapacitatea administrației de a gestiona o infrastructură critică. Este un cumul de neglijențe: lipsa de întreținere, soluții provizorii, promisiuni fără termene. Dincolo de norocul că nu au existat victime, realitatea este că un astfel de incident se poate repeta oricând. Și atunci, responsabilitatea nu va mai putea fi ascunsă în spatele „sudurii” sau al „prudenței vatmanului”.
Călătorii din păcate sunt cascadori in tramvaiul cascadorilor rasului…Voi vă dați seama ce incompetenți sunt la conducerea ctp Ias…cum sa pui in pericol atâția oameni că ești incapabil să faci o infrastructură bună?Și călătorii sunt puși in pericol și cetățenii care traversează pe trecerea de pietoni și ceilalți participanți la trafic,conducătorii auto…cu așa conducere la ctp…dar nu are statul nici un organism care sa verifice starea infrastructurii…și să-i controleze pe habarniștii ăștia?Sau toți sunt înțeleși?Și un magazin alimentar e mai controlat decât infrastructura ctp…sunt atâtea controale la un magazin de zici că e laborator de teste nucleare și la obosiții ăștia cu ctp-ul lor îi lasă să meargă pe sine cârpite și cu tramvaie de muzeu cu piese provenite de la alte troace de prin depou…ii doare in cur de cetățeni.
si ieri la amiaza, pe la ora 14 s-a defectat un tramvai vechi de o suta de ani, cred, intre gara si podul ACB…cum se merge spre pod…
Dar iresponsabilitatea vatmanilor? Infrastructura nu e perfecta, nici pe departe. Vatmanii CTP sunt doar niste carutasi vai m0rt11 lor.
O companie capusata, vai de capul ei, de la conducere si pana la controlori si carutasovatmani.
1. PRIMARIA MUNCIPIULUI IASI sa vanda CTP Compania de Transport Public catre un privat. o firma de apartament din Barlad gen UNISTIL SRL cu cateva linii pe care operau autobuzele sale erau pe profit pe cand CTP de 35 ani e doar in faliment sugand de la tzatza PRIMARIEI MUNCIPIULUI IASI.
2. PRIMARIA MUNCIPIULUI IASI impreuna cu CTP Compania de Transport Public sa investeasca in reteaua de troleibuze si sa desfiinteze tramvaiele. tramvaiele in Iasi mai mult incurca circulatia plus ca timpii de deplasare sunt foarte mari. pe km de sectoare de drum trebuie pastrate viteze mici de deplasare ca tramvaiele sa nu deraieze. parcul de vagoane este foarte vechi. unitati de tramvaie construite in anii 60-70-80. deci au peste 50=60 ani de rulare. piese nu se mai gasesc pentru ca sunt modele vechi de tramvaie, CTP e obligata sa improvizeze piesele de tramvaie. unitatile noi aduse din Polonia si Turcia nu fac fata infrastructurii (sine si macazuri) precare, plus ca nu sunt suficiente la volumul de calatori zilnic. PRIMARIA MUNCIPIULUI IASI a promis ca pana in 2029 parcul de tramvaie va fi dotat cu 60 bucati noi. Iasul are nevoie azi de 60 de tramvaie noi la strada zilnic. in momentul de fata cele 32 de bucati noi de PESA si Bozankaya sunt insuficiente la strada. kkturi de GT-4 trebuie scoase urgent de la strada deoarece sunt un pericol pentru calatori si partipantii la trafic, plus ca nu sunt dotate cu aer conditionat, scarile de urcare/coborare sunt prea inalte pentru calatori, s.a.
Va scapa un amanunt. Esential. Iasul nu e oras. Orice discutie despre cum ar trabui sa fie Iasul ce ar trebui sa aiba, se opreste aici.
Iasul a fost, este si va fi un targ. Plin de targoveti – o incrucisare nefireasca intre tarani si oraseni.
Targurile nu au infrastructura. Ca nu au nevoie.
Pana nu se intampla o tragedie cei de la Ctp nu iau masuri. Sper sa fie trași la răspundere cei responsabili pentru viitorul carnagiu.Tineti minte ce va spun.Este previzibil.
CTP, o altă societate aflată în subordinea Primăriei lui chiricu care de ani de zile este în pierdere și are în consiliul de administrație pe bani grei tot felul de habarnisti numiți politic…lipsa investițiilor în infrastructură, sau investiții făcute fără cap, face ca transportul public al orașului Iași să fie la pământ iar orașul să aibă un trafic sufocant…dacă transportul public ar funcționa bine mulți dintre cei care îmbătrânesc astăzi în trafic și-ar lăsa mașina acasă…din păcate lipsa de viziune pe termen lung, a investițiilor, a specialiștilor din conducere, va conduce la colaps iar chiricu este vinovatul numărul unu…numai inventand și marind taxe, tarife, nu înseamnă că ești primar…ești o nulitate ajunsă în funcția de primar cu voturile a 30% din cei care au votat datorită legii strâmbe a alegerii primarilor într-un singur tur….lasă-ne, lasă-ne, chiricule…..
Ceva se intampla la astia …… de unde naiba si de ce au scos din nou din depou relicvele astea de mult uitate.
Cu siguranta aia de prin conducere si nu numai aia ca si aia de mai jos o plesnesc din cand in cand, au comis greseli mari acum si din nou.
Astfel de relicve nu am mai vazut la strada de 10 ani si acum brusc apar din nou.
Ceva nu e in regula …….. oare Primaria stie, sau e iar imbrobodita cu povesti de adormit copii.
Tramvaiele sunt noi sau vechi,sinele sunt uzate, iar vatmanii mai tineri, in special barbati, sunt total inconstienti, conduc exact ca pe aratura, nu sunt atenti la usi, de parca toate ar avea senzori, si vorbesc intruna la telefon. Ar trebui sa li se controleze convorbirile in centrala. Surpriza ar fi uriasa.Unii dintre ei vorbesc, cred, mai mult decat orele de condus.O vatmanita se certa cu o cumnata atat de tare incat se auzea din vagon , in timp ce o mama care-si urcase copilul in carucior in tramvai, iar pe peron ramasese o fetita de vreo 5 anisori ,disperata pentru ca vatmanita inchisese usile si tramvaiul incepuse sa se deplaseze. Un barbat a observat ce s-a intamplat si a apasat disperat butonul, a batut cu pumnul in tramvaiul care se misca.oamenii din tramvai tipau, mama tipa si,in sfarsit, vatmanita a oprit tramvaiul, a iesit din cabina si insultat-o in toate felurile pe tanara mamica care era in stare de soc.Trebuie sa precizez ca era intr-o duminica, tramvaiul era aproape gol, iar in statia din Podu Ros (linia 9) erau doar cativa oameni.Am calmat-o cu greu pe fetita care plangea cu siruri de lacrimi, sughitand.Vatmanita a sunt dispecerul si s-a plans ca are calatori recalcitranti.Cand i-am spus ca se poate verifica pe camerele stradale si pe cele din tramvai derularea intamplarii si ca nu vad ce va face in fata celor care o vor cerceta, s-a intors in cabina, trndind usa si mormaind cateva cuvinte de neinteles. Pana nu demult era un razboi intre tineri si batrani, cine sa urce si cine nu in tramvai. Daca s-au scos mai multe mijloace de transport la strada , isi bat joc de toti , si de calatorii, si de conducere si de primarie si de bani nostri ,cei in mainile carora este siguranta oamenilor din mijlocul de transport dar si de bani, taxe si impzite.Ne zbatem intre nou si vechi .