S-a dat ordin de la UE! Este vorba despre câteva schimbări importante privind telefoanele inteligente, iar noile reguli vor intra în vigoare de pe 20 iunie 2025. Măsurile anunțate vor influența atât producătorii de telefoane, cât și preferințele consumatorilor. Iată de ce românii vor fi nevoiți să își schimbe telefoanele mobile.
S-a dat ordin de la UE!
Uniunea Europeană se pregătește să introducă schimbări la telefoanele mobile, iar noile reguli se vor aplica și în România. Durata de viață a bateriei, reparabilitatea și eficiența energetică vor fi criterii importante în alegerea unui telefon mobil. Scopul noilor reglementări vizează creșterea transparenței pentru consumatori, promovarea dezvoltării durabile și încurajarea folosirii prelungite a dispozitivelor electronice. Etichetele vor fi obligatorii pentru toate dispozitivele introduse pe piață începând cu 20 iunie 2025.
UE a anunțat care vor fi cerințele obligatorii pentru noile etichete ale aparatelor tip smartphone și tabletelor vândute pe teritoriul său. Acestea vor include evaluări exacte privind eficiența energetică, durabilitatea și ușurința reparațiilor. Totodată, dispozitivele vor trebui să respecte noile „cerințe de ecodesign” cu obligația de a pune la dispoziție piese de schimb pentru reparații.
Conform datelor bugetul.ro, noile etichete sunt similare cu marcajele valabile pentru aparatele electrocasnice și televizoare. Etichetele vor indica o evaluare a eficienței energetice a produsului pe o scară de la A la G, vor oferi informații despre durata de viață a bateriei, numărul de cicluri de încărcare în care este evaluată bateria, vor veni cu evaluări ale durabilității și ușurinței reparațiilor, alături de orice clasificări pentru protecție împotriva prafului și apei. Este vorba despre protecția împotriva stropilor de apă în cazul telefoanelor, protecția împotriva zgârieturilor și căderilor, împreună cu precizarea pe eticheta produsului dacă bateriile păstrează cel puțin 80% din capacitate după 800 de cicluri de încărcare. Tot pe eticheta electronicelor inteligente se va menționa obligația de a pune la dispoziție „piese de schimb critice” în termen de 5–10 zile lucrătoare.
Cu aceste schimbări anunțate, tot mai mulți cetățeni au de gând să își schimbe telefoanele inteligente pentru a beneficia de noile drepturi.
Platformă europeană online pentru cumpărători
Parlamentul European a adoptat directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor prin repararea acestora. Producătorul va fi obligat să repare produsul la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după expirarea perioadei de garanție legală. Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, instrumente și informații despre modul în care pot repara produsele.
Concret, consumatorii vor avea acces la un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparație. Acest formular va include detalii despre prețul și durata reparației în funcție de defectul constatat.
Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni dedicate fiecărei țări. Prin intermediul acestei platforme, consumatorii vor putea găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din comunitate. După expirarea perioadei de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii Europene. Printre acestea se numără mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoane mobile.