Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că intenționează să modifice legislația privind înscrierea la școală. Acesta consideră că părinții care folosesc vize de flotant pentru a-și duce copiii la școlile de top dezavantajează familiile care locuiesc permanent în apropierea unităților școlare
Ministrul Educației vrea să reducă valul de înscrieri „cu viză de ocazie” în școlile de top. Daniel David cere modificarea legislației, astfel încât prioritate să aibă copiii care locuiesc permanent în circumscripția școlii. Fenomenul este vizibil mai ales în orașe mari ca Iași, unde părinții caută cu orice preț un loc în cele mai căutate unități de învățământ.
Daniel David vrea să impună reguli mai stricte în privința vizelor de flotant pentru înscrierea la școli sau grădinițe
Părinții care folosesc vize de flotant pentru a-și înscrie copiii în clasa pregătitoare la școlile cele mai bune din orașe ar putea avea parte de surprize în următorii ani. Ministrul Educației, Daniel David, afirmă că este necesară o revizuire a cadrului legal care reglementează procesul de înscriere în învățământul primar. Acesta atrage atenția că, în ultimul deceniu, migrarea masivă a elevilor pe bază de flotant a afectat grav echilibrul rețelei școlare. Unitățile de cartier și cele din mediul rural au pierdut sute de elevi, iar odată cu aceștia, și finanțarea. În multe cazuri, clădirile rămân și fără sprijinul părinților, care joacă un rol important în viața școlii, fie prin donații, fie prin implicare directă în acțiuni de renovare sau amenajare.
În municipiul Iași, fenomenul flotantului a devenit o practică des întâlnită în perioada înscrierilor. Părinții caută cu disperare un loc în școlile considerate „de top”, chiar dacă nu locuiesc în zonă, și apelează la vize de reședință temporară pentru a-și atinge scopul. Cele mai căutate unități de învățământ din orașul Iași sunt în cartiere precum: Alexandru cel Bun (Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun”, Liceul Teoretic „Miron Costin”), Păcurari (Școala Gimnazială „Ion Creangă”, „Petru Poni”), Dacia (Școala Gimnazială „Alexandru Vlahuță”, „George Coșbuc”, „George Călinescu”), Copou (Școala Primară „Carol I”, Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu”, Școala „Mihail Kogălniceanu”), zona Centru – Gară (Colegiul Național, „Ștefan Bârsănescu”, „Gheorghe Asachi”, „Mihai Codreanu”), Nicolina – CUG – Galata (Școlile „Ion Simionescu”, „Alecu Russo”, „Vasile Conta”), Tătărași (unități precum „Bogdan Petriceicu Hașdeu”, „Ionel Teodoreanu”, „Gheorghe I. Brătianu”), Podu Roș – Cantemir (Școala „Titu Maiorescu”, „Ion Neculce”) sau zonele Bulevardul Poitiers și Socola (Școala „Dimitrie A. Sturdza”, respectiv „Gheorghe Mârzescu”).
Ministrul Educației a declarat că lucrează împreună cu specialiști din Ministerul de Interne pentru a identifica soluții legale care să ofere prioritate, la înscrierea în clasa pregătitoare, copiilor care au domiciliul stabil în circumscripția școlii. În prezent, legea nu face nicio distincție între reședință temporară și domiciliu, ceea ce permite părinților să „migreze” către cele mai căutate școli din orașe, folosindu-se de vize de flotant obținute pe căi neoficiale, uneori chiar contra cost.
Ce spune Mihaela Ungureanu, inspector pentru învățământul primar din Iași, despre vizele de flotant pentru înscrierea la școli
În județul Iași, fenomenul este la fel de prezent. Potrivit Mihaelei Ungureanu, inspector pentru învățământul primar în cadrul ISJ Iași, legislația actuală nu permite refuzul unui dosar bazat pe viză de flotant.
„Deocamdată, vizele acestea sunt în limita legii. Atâta timp cât legislația le permite părinților să facă asta, asta e prioritatea în prezent. Sigur că cele mai solicitate școli sunt aglomerate din cauza asta, dar atâta vreme cât este o legislație care permite asta, nu avem ce să schimbăm. Probabil o să fie o prevedere legală și este posibil să aibă un impact mare în a diminua aglomerația, dar în viitor vedem ce o să se întâmple. Deocamdată, asta e legislația și facem înscrierea copiilor după legislația actuală. Poate se va schimba în bine în viitor”, a declarat Mihaela Ungureanu, inspector pentru învățământul primar al ISJ Iași.
Aceasta confirmă că, și în Iași, părinții se orientează clar către anumite școli și că fac tot posibilul pentru a-și duce copiii acolo.
„Există și în Iași anumite școli pe care părinții le preferă și fac tot posibilul să ajungă la ele. Este dreptul părinților și al copiilor de a accesa orice școală își doresc”, a adăugat Mihaela Ungureanu, inspector pentru învățământul primar al ISJ Iași.
În mediul online, unii părinți recunosc că au plătit între 200 și 400 de euro pentru a obține o viză de reședință într-o anumită zonă, chiar dacă nu locuiesc acolo. De altfel, această practică a devenit o adevărată mică afacere pentru cei care oferă adrese fictive, fără a locui efectiv în locuințele respective.
Până acum câțiva ani, legislația cerea ca viza de reședință să fie obținută cu minimum șase luni înainte de înscriere pentru a fi considerată valabilă.
Daniel David vrea să impună reguli mai stricte în privința vizelor de flotant pentru înscrierea la școli. Până la o eventuală schimbare legislativă, părinții vor continua să folosească portițele legale pentru a-și asigura un loc în școlile de top, în timp ce Ministerul Educației caută soluții pentru a aduce mai multă echitate în sistem.
Ar fi cea mai eficienta masura de pina acum luata in sistemul de învățământ. Parinti care cred ca odraslelele lor vor avea un parcurs de Harvard daca le inscriu la scoli asa-zise de top!
Toți africanii din Păcureț își aduc odraslele la Școala ”Elena Cuza” doar pentru a nu pierde alocația. Dacă un copil are în clasă 3-4 țigani care crezi că va fi nivelul clasei și relațiile dintre ei? E normal ca un părinte să-și dorească ce-i mai bun pentru copilul său.
Doamneeee!!! In sfarsit o masura eficienta! Fiecare copil sa mearga la scoala, de cartier, de care apartine. Scolile bune din Iasi, au cate 30-35 de copii in clasa, iar cele de la periferie , abia au cate 15-18 elevi in clasa.
Masura nu poate fi aplicata. In zonele in care se afla scolile de „top” nu sunt suficienti copii de 6-7 ani care sa acopere numarul de locuri din aceste scoli. De asemenea, la periferia orasului nu sunt suficiente scoli pentru a absorbi numarul de copii care locuiesc in aceste zone.