Luna martie a acestui a adus scăderi importante ale înmatriculărilor de autoturisme noi, în România, trend în care s-a situat şi segmentul maşinilor electrice, cu un recul de 35,9%, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, reiese din statistica publicată, luni, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), conform Agerpres.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă 52,2% din total, în creştere cu 8,6% de la un an la altul, urmat de Clasa C cu o cotă de 27,1% (-21,4%) şi Clasa B – cu o cotă de 10,7% (-44,5%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna martie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au raportat o scădere de 39,1% faţă de perioada similară din 2023, până la o pondere de 58,4%.
Pe segmentul autoturismelor echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel, s-a consemnat o creştere de 24,9% şi o cotă de 17,7% din total piaţă.
Transformări majore pe piața auto. Aproape una din patru mașini noi este ‘electrificată’
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns la o cotă de piaţă de 23,9%, în martie anul curent, indice care depăşeşte cu 6,2 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel.
De asemenea, autoturismele full electrice deţin o cotă de 7,4% din piaţă, în luna martie a anului 2024, în comparaţie cu datele din martie 2023, când reprezentau 8,4%, iar înmatriculările s-au diminuat cu 35,9%.
În acelaşi timp, autoturismele plug-in hibrid au înregistrat o cotă de 4,9%, în creştere cu 2,6%, la nivel comparativ martie 2024 vs martie 2023.
Cele mai vândute mărci auto electrice
În luna martie a anului 2024, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 212 unităţi şi o scădere de 57,8%, Tesla Model 3 (cu 83 unităţi şi o creştere de 84,4%) şi Tesla Model Y (78 de unităţi, -2,5%).
La categoria autoturismelor Plug-in, topul este condus, în martie 2024, de Mercedes Benz GLE, cu 35 unităţi şi o creştere de 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 – cu 33 unităţi (+230%), Ford Kuga şi Porsche Cayenne (cu câte 32 de unităţi).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primele trei poziţii: Toyota Corolla (190 de unităţi, +20,3% faţă de martie 2023), Toyota RAV4 – cu 165 unităţi şi 44,7% creştere, şi Toyota C-HR (115 unităţi).