Local

Se coace un nou tun la Iași? Sume colosale fluturate pentru deszăpezirea drumurilor. Mahării asfaltului s-au pus deja la pândă

Publicat: 14 feb. 2020

Detalii absolut scandaloase ies la suprafață despre un nou contract de milioane de lei derulat la cel mai înalt nivel. Conducerea județului pregătește un acord-cadru pentru deszăpezirea drumurilor pentru următoarele trei ierni. Fără a ține cont de ceea ce a fost până acum, au fost direcționate sume colosale care par a nu justifica intervențiile pe drumurile din județ. Pentru iarna actuală s-a cheltuit abia o treime din suma alocată inițial

Consiliul Județean Iași pregătește alocarea a peste 17,6 milioane lei, la deszăpezirea drumurilor județene din următoarele trei ierni. Suma va fi destinată în baza unui acord-cadru încheiat de Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) cu viitorul operator care va câștiga licitația. Contractul a fost deja împărțit în trei. Pentru perioada 15 noiembrie- 31 decembrie 2020, CJ vrea să aloce peste 3.9 milioane de lei, în vreme ce pentru perioada 1 ianuarie- 31 decembrie 2021 se vor aloca 8.6 milioane lei. Această perioadă include 1 ianuarie-15 martie și 15 noiembrie- 31 decembrie. De asemenea, alți 4.7 milioane lei ar urma să fie alocați pentru anul 2022.

Consiliul Județean nu a ținut însă cont de ceea ce a fost până acum și cum s-au derulat contractele actuale de deszăpezire a drumurilor județene. Sumele alocate pentru următoarele sezoane de iarnă sunt însă enorm de mari față de contractele anterioare.

Experiența anterioară, luată ca exemplu

De exemplu, contractul-cadru derulat pentru iarna 2018-2019 și 2019-2020 a fost împărțit în două contracte, valoarea totală fiind de 14 milioane lei. Sezonul anterior de iarnă a provocat un scandal uriaș după ce firma Eky Route SRL a cerut cu 150 mii lei în plus peste contract. În actualul sezon de iarnă, aflat aproape de final, asocierea Eky Route SRL- Enviro Construct SRL- Florconstruct SRL a încasat abia două milioane lei, bani proveniți mai mult din timpii de așteptare decât din deszăpezirea propriu-zisă.

„Astfel, având în vedere experiența anilor anteriori, a fost estimată ca necesară suma de 17.360 mii lei. Având în vedere cele menționate, propunem aprobarea demarării procedurii de achiziție publică acord-cadru pentru lucrările de întreținere pe drumurile județene pentru perioada 2020-2022 și alocarea fondurilor necesare desfășurării acestei activități”, se arată în proiectul de hotărâre.

Culmea, experiența anilor anteriori arată exact contrariul, sumele ar trebui să fie mai mici și nu mai mari, așa cum prezint DJADP în proiectul de hotărâre.

Raport complet: Deszăpezirea, dată cu dedicație

Asocierea care a câștigat contractul de acord-cadru în prezent a fost luată deja la ochi de Curtea de Conturi. Inspectorii au arătat, în urma unui control,că s-au găsit nereguli asupra evaluării legalității modului de atribuire a acordului-cadru nr. 5527/31.08.2018 având ca obiect servicii privind activitatea de deszăpezire a drumurilor județene în perioada 01.11.2018 – 15.03.2019 și 01.11.2019 – 15.03.2020. Raportul arată că documentația a fost făcută incomplet și mai ales că nu s-a respectat cadrul legal cu privire la subcontractarea lucrărilor de execuție. În plus, atribuirea acordului-cadru nr. 5527/31.08.2018 asocierii SC Eky Route SRL- Enviro Construct SRL- Florconstruct SRL a încălcat principiile și regulile instituite cu privire la modul de atribuire a contractelor de achiziții publice. Pentru că a dat acordul-cadru asocierii fără a respecta toate procedurile din caietul de licitații, Direcția de Drumuri a fost amendată de Curtea de Conturi.

„Nu se îndeplinea criteriul de calificare privind capacitatea. Nu s-a demonstrat faptul că în ultimii 3 ani de la data limită stabilită pentru depunerea ofertelor s-au dus la bun sfârșit, la nivelul a maximum 3 contracte/acorduri-cadru, servicii similare de cel puțin 6.700.000 lei. Acest lucru constituie contravenție conform art. 224 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice. În acest context, pentru abaterile mai sus menționate, entitatea a fost sancționată contravențional cu amendă de 5.000 lei. Pentru declararea ca fiind admisibilă oferta asocierii, în condițiile în care, la data procedurii de achiziție, aceasta nu demonstrase îndeplinirea cerințelor caietului de sarcini, referitoare la caracteristicile tehnice pentru majoritatea utilajelor/echipamentelor, entitatea a fost sancționată cu avertisment”, se arată în raportul Curții de Conturi.



loading...

Adauga un comentariu