Noile modificări din Legea Educației vizează atât mediul preuniversitar, cât și pe cel universitar. De exemplu, la examenul de Bacalaureat vor fi două probe de competențe lingvistice, de limbă străină, „pentru a crește potențialul de angajare”, va fi introdus Bacalaureatul tehnologic, iar elevii „cu performanțe școlare înalte” vor putea promova 2 ani de studii într-unul. Schimbările majore au împărțit șefii educației ieșene în două tabere
Printre modificările conținute de noua Lege a Educației se numără și limitarea mandatelor rectorilor. Astfel, durata unui mandat de rector va fi de 5 ani, iar acesta poate fi înnoit o singură dată. Totodată, o persoană nu va mai putea fi rector în aceeași universitate mai mult de 10 ani, indiferent de întreruperile din cele două mandate.
De asemenea, perioada studiilor doctorale va fi prelungită, iar combaterea abandonului universitar devine prioritară. Reporterii BZI au discutat despre aceste aspecte cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași (ISJ), cu profesori de la cele mai importante universități, dar și cu prof. Laviuniu Lăcustă, liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP). Forma actuală a Legii Educației a stârnit, în rândul acestor personaje, reacții diferite.
Modificările din Legea Educației, dezbătute la Iași
Modificările din Legea Educației au stârnit un val de comentarii la adresa sistemului de învățământ. În mare parte, aceste schimbări sunt benefice, mai ales mediului universitar. Reporterii BZI au dezbătut această problematică cu prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.
„Modificările cele mai importante ar fi cele legate de faptul că, în momentul de față, universitățile se pot asocia cu institute de cercetare sau pot include institute de cercetare. Apoi, se pot înființa sistemele de învățământ profesional dual, în care să existe consorții între universități, autorități locale, companii și inspectorate școlare județene.
Doctoratul va avea o durată de patru ani, de la trei ani, deci devine mai apropiat de realitate. Aceste modificări le văd cu ochi buni, sunt foarte utile, categoric, sunt importante. Mai departe, în ceea ce privește Bacalaureatul, deja ajungem în zona învățământului preuniversitar. Va apărea Bacalaureatul tehnologic, va permite finalizarea studiilor liceale pentru cei care urmează o filieră tehnologică, cam astea ar fi în mare. Cred că, față de variantele anterioare, sunt modificări pozitive.
De asemenea, după împlinirea vârstei de 65 de ani, a vârstei de pensionare, profesorii pot rămâne ca titulari, după împlinirea mai multor condiții stabilite de către Senat, condiții de performanță, ceea ce este foarte bine. Evident, modificările sunt benefice”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.
Și rectorul Universității de Arte „George Enescu”, Aurelian Bălăiță, agreează noua variantă a Legii Educației.
„Modificările sunt normale, rezultate în urma consultării publice. Sunt agreate de comunitatea noastră, așa cum arată acum. Cred că fac parte dintr-un proiect care ar putea fi adoptat”, a menționat prof. Aurelian Bălăiță.
Inspectoratul Școlar Județean mizează pe schimbare
Luciana Antoci, inspectorul general al ISJ Iași, a transmis un mesaj prin intermediul purtătorului de cuvânt, Antonina Bliorț. Reprezentanții ISJ cred că modificărilor Legii Educației li s-ar putea aduce completări.
„Am urmărit fiecare etapă de discuție a proiectului de lege, am formulat propuneri de modificare și completare atunci când acest lucru a fost solicitat și așteptăm forma finală a acestei legi care urmează să parcurgă etape de dezbatere parlamentară și care probabil va mai primi, în cadrul acestui demers, și alte modificări”, a precizat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt ISJ.
La polul opus, prof. Laviniu Lăcustă nu vede nimic nou.
„Noi facem propuneri… Am transmis câteva propuneri USLIP Iași prin care vizăm, în special, îmbunătățirea părții de statut a personalului didactic. Concret, în momentul în care spui că învățământul este prioritar, acest lucru trebuie să se reflecte.
Propunerile pe care le-am făcut vizează acordarea navetei și personalului nedidactic, acordarea unei chirii, unei sume pentru profesorii care stau în chirii, subvenționarea dobânzii creditelor profesorilor care doresc să-și achiziționeze un apartament în rate, am mai vizat și bolile profesionale, bullying-ul pe care îl iau unii profesori de la părinți, adică să fie înregistrate interacțiunile… Cam astea ar fi propunerile pentru proiectul acesta”, a declarat prof. Laviniu Lăcustă.