Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, senator și rector al TUIASI, critică dur decizia Guvernului de a elimina 12 jaloane și ținte din PNRR – Componenta 15 Educație. Cele mai afectate sunt învățământul profesional și dual, educația timpurie și digitalizarea școlilor, iar fondurile tăiate depășesc 300 de milioane de euro.
Cașcaval avertizează că această decizie condamnă tinerii din medii defavorizate la un viitor incert, subminează formarea unei forțe de muncă calificate și ignoră nevoia strategică de specialiști în industriile-cheie ale României.
„𝐀𝐒𝐓𝐄𝐏𝐓𝐀𝐍𝐃 „𝐈𝐍𝐒𝐓𝐀𝐋𝐀𝐓𝐎𝐑𝐔𝐋” 𝐒𝐀𝐔 𝐂𝐔𝐌 𝐍𝐔 𝐒𝐔𝐒𝐓𝐈𝐍𝐄𝐌 𝐏𝐑𝐈𝐍 𝐏𝐍𝐑𝐑 𝐈𝐍𝐕𝐀𝐓𝐀𝐌𝐀𝐍𝐓𝐔𝐋 „𝐌𝐄𝐒𝐄𝐑𝐈𝐀𝐒”
Motto:
“- Ehe, va mai trece multă apă până să vină…
– Dar pe cine aștepți?
– Of, instalatorul!” (scheci cu Stela Popescu)Mi-am amintit această replică dintr-un scheci românesc, căci este o replică mai actuală decât oricând. In urma renegocierii Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Guvernul României a eliminat 12 jaloane și ținte dintre cele 7 reforme și 18 investiții din Componenta 15 – Educație. Cele mai afectate sunt reformele privind educația timpurie, învățământul profesional și dual, dar și digitalizarea. Carevasăzică, cele mai mari tăieri de fonduri, de peste 300 de milioane de euro, vizează investițiile în infrastructura educațională și echipamente școlare din domeniile menţionate, potrivit datelor Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), transmise la solicitarea presei.
Nu doar formația mea profesională, dar însăși viața de zi cu zi mă face să cred cu tărie că a sacrifica învățământul profesional dual echivalează cu tăierea propriei noastre șanse de a avea o forță de muncă calificată în profesii căutate mereu și de a susține, astfel, dezvoltarea economică pe termen lung. Indiferent de declaraţiile ministrului de reconsiderare a învăţământului tehnologic şi profesional, din punct de vedere curricular (nici nu doresc să reiau discuția privind asocierea învățământului profesional cu analfabetismul funcțional – apreciere total neinspirată, nepotrivită, nerealistă și, mai ales, neprofesionistă din partea oricărui ministru, mai ales al educației), prin eliminarea acestor obiective din PNRR – Educație, deci a finanţării corespunzătoare, vom avea „reușita” de a condamna mulți tineri care provin din medii sociale defavorizate sau care au abilități tehnice, dar nu și posibilitatea de a le aduce la nivelul de pregătire universitar, la un viitor incert. La un viitor nedefinit. In fapt, la un viitor nedrept.
Pentru mulți dintre acești tineri era practic o șansă de a avea o profesie și de a se întreține singuri.
In acelaşi timp, lovind în programele care susțin digitalizarea în educație, lovim în șansa tinerilor de a învăța să aibă acces la lumea reală cu ajutorul lumii virtuale, de a exersa, de a crea. Si oferă şi generaţiilor care urmează „șansa” de a rămâne la nivelul depunerii online a… dosarelor cu șină.
Această decizii, mai ales în contextul crizei de specialiști din industrii cheie (construcții, mecanică, chimie, agricultură ș.a.m.d, dar şi IT&C), confirmă lipsa de viziune strategică, prioritizând întârzierea (simbolizată de motto) în detrimentul unei reforme structurale esențiale.
Reformă vitală de care, se pare, se feresc cei care au convingerea că “meseriaşii” din India sau China sau Nepal sau din cine-știe‐care alte țări pot compensa tehnic faptul că „românul s-a născut poet”. Si, consideră aceiași, trebuie să ne asigurăm că rămâne doar poet…”, a transmis prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, senator și rector TUIASI.