Boli si tratamente

Suntem cu adevărat meteosensibili? Cum ne influenteaza vremea?

Publicat: 22 nov. 2020
femeie cu durere de cap
Mulți dintre noi consideră că vremea nefavorabilă are un impact negativ asupra sănătății și moralului nostru.

Mulți dintre noi consideră că vremea nefavorabilă are un impact negativ asupra sănătății și moralului nostru și că suntem într-o formă excelentă în zilele însorite. Un sentiment pe care știința nu a reușit să-l demonstreze înca.

Influența vremii asupra corpului uman face obiectul dezbaterii continue în cadrul comunității medicale.

„Studiul efectelor climatului asupra ființelor vii este o știință relativ recentă”, explică bioclimatologul Jean-Claude Cohen, directorul serviciului de sănătate și vreme de la Météo-France, potrivit Sante Magazine.

Conform celor două studii efectuate în Canada și Germania, migrenele, epuizarea, durerile articulare, iritabilitatea, depresia și amețelile pot fi cauzate de modificări ale umidității, temperaturii și presiunii aerului. Cu toate acestea, nu toată lumea este sensibilă la aceasta în același mod: cei peste 60 de ani sunt cei mai susceptibili să se plângă de acest lucru. Astfel, manifestarea simptomelor legate de climă depinde de corpul fiecăruia.

„Acestea sunt adesea persoane care au o glandă suprarenală fragilă sau probleme cu tiroida„, observă dr. Michèle Guyader, medic generalist.

Meteosensibilitate: gândurile stereotipe

În ciuda acestor observații, majoritatea studiilor concluzionează că variațiile vremii au un efect redus sau deloc asupra sanatatii noastre fizice si psihice.

„Cercetările științifice pe acest subiect nu arată nicio corelație semnificativă între vreme și dispoziție sau reumatism”, spune Johanna Rozenblum, psiholog clinic.

Potrivit cercetătorilor olandezi, această relație este dificil de demonstrat, deoarece vremea afectează numai starea de spirit a unui subgrup al populației, cu o intensitate care variază de la individ la individ.

Un alt parametru intră în joc. Poate fi insa vorba despre o credință impusa de gândirea noastra:

„Dacă sunt trist când plouă, este pentru că există neapărat o legătură. Ne validează gândurile stereotipe: ne amintim mai mult că ne descurcam bine când vremea era frumoasă sau că stam doar in pat într-o duminică ploioasă, făcând legătura cu vremea și uitând total de context personal pozitiv sau negativ, care ne influențează bunăstarea”, dezvoltă psihologul.

Pentru moralul nostru, important este să ne expunem la lumină

„De fapt, mai mult decât vremea, absența luminii are un impact negativ asupra corpului nostru. Într-adevăr, lumina ne reglează ceasurile biologice și sezoniere. Folosind informații colectate de retină, cum ar fi durata și intensitatea luminii solare, hipotalamusul din creier informează corpul că trebuie să se adapteze noilor condiții meteorologice”, continuă Johanna Rozenblum, potrivit Sante Magazine.

„Această adaptare va fi mai dificilă pentru persoanele cu sensibilitate meteorologică, care au adesea o disfuncție a sistemului hormonal. Corpurile lor nu vor secreta suficientă serotonină, hormonul fericirii, pentru a se adapta anotimpurilor în schimbare. Și metabolismul lor va fi întrerupt”, spune dr. Guyader.

Serotonina joacă, de asemenea, un rol crucial în termoreglarea organismului, obiceiurile alimentare, somn, durere, anxietate sau controlul motor. Tristețea, schimbarea dispoziției, insomnia, pierderea de energie, creșterea în greutate, scăderea libidoului: tulburarea afectivă sezonieră afectează, conform studiilor, 0,4-10% din populație. Cu toate acestea, fără a putea controla vremea, este posibil să luați măsuri imediat ce vă simțiți obosiți.

Vreme rea: cum să iti menții moralul?

Expune-te în mod regulat la lumină

Indiferent de climă, este necesară expunerea zilnică la lumina naturală. Pentru tratarea tulburărilor afective sezoniere, s-a demonstrat că terapia cu lumină funcționează. Aceasta implică expunerea la 30-45 de minute în fiecare dimineață la lumina albă.

Creșteți aportul de triptofan

Precursor al sintezei serotoninei, triptofanul este un aminoacid esențial pentru buna funcționare a organismului. Cercetătorii au arătat că aportul unei proteine ​​bogate în triptofan îmbunătățește starea de spirit. Se găsește în nuci, banane, pește, leguminoase, orez brun sau chiar ciocolată neagră. Nevoile noastre nutriționale sunt de 200 mg / zi, iar 100 g de alune furnizează 194 mg.

Respectă-ți ciclurile de somn

O atenție deosebită trebuie acordată momentelor în care adormiți și vă treziți când aveți tulburări afective sezoniere.

Depresia sezonieră poate provoca hipersomnie care, dacă o ascultați, poate agrava simptomele depresive”, indică psihiatrul Hervé Montès, președintele Asociației franceze pentru terapie comportamentală și cognitivă, care sfătuiește să se înceapă să se lucreze cât mai curând posibil dimineața în ciuda senzației de oboseală.





Adauga un comentariu