Un nou drept pentru românii care cumpără produse defecte! Un proiect de lege aflat în dezbatere vine cu sancțiuni drastice pentru cei care vând produse defecte clienților. Iată ce obligație vor avea comercianții!
Un nou drept pentru românii care cumpără produse defecte!
Românii care cumpără un produs și observă ulterior că are un defect au dreptul să îl returneze și să fie înlocuit. Regula se aplică de mulți ani, însă noua măsură vizează sancțiuni mult mai mari pentru comercianți. Cei care refuză să înlocuiască produsele defecte pot primi amenzi care pot ajunge la 25.000 de lei. Noua lege stabilește clar că vânzătorii care refuză să înlocuiască un produs cu defect vor fi sancționați cu sume cuprinse între 5.000 lei și 25.000 lei. Potrivit legii, orice client beneficiază de înlocuirea produselor în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice, notează profit.ro. În realitate, de nenumărate ori, clienții sunt refuzați atunci când returnează produsele defecte pe care le-au cumpărat, de aici necesitatea impunerii unor sancțiuni mai dure pentru comercianți.
,,Absența sancțiunii determină în practică multiple refuzuri nejustificate din partea comercianților, chiar dacă, în termenul de 30 de zile, consumatorul solicită înlocuirea bunurilor neconforme”, susțin inițiatorii proiectului de lege.
Noile amenzi vor avea un efect preventiv și vor contribui la crearea unui climat comercial corect, în care drepturile consumatorilor sunt respectate cu strictețe, au mai precizat inițiatorii noii legi.
Noi obligații pentru comercianții români
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a inițiat un proiect legislativ care va obliga operatorii economici să informeze clienții despre adaosul comercial aplicat produselor. Concret, ANPC impune o nouă regulă prin care magazinele vor fi obligate să afișeze clar adaosul comercial al fiecărui produs, raportat la prețul de achiziție. Această măsură are scopul de a proteja consumatorii și de a le oferi informații clare despre produsele pe care le cumpără, dar mai ales despre prețurile reale ale acestora. Prin afișarea clară a adaosului comercial, cumpărătorii vor putea evalua mai bine raportul calitate-preț al produselor.
„Inițierea unui astfel de demers, în condițiile în care încrederea consumatorilor în produsele existente pe piața din România este scăzută, iar transparentizarea informațiilor despre comercializarea acestora reprezintă un pas important pentru creșterea încrederii, este esențială. Dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente. Prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.
Vânzătorii trebuie să indice clar prețurile pentru a le permite consumatorilor să compare produsele similare și să aleagă în cunoștință de cauză – indiferent de modul în care sunt ambalate produsele și de numărul de unități conținute într-un pachet. Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a compara prețurile, nu numai la nivel de marcă, ci și la nivel cantitativ – pentru a vedea, de exemplu, dacă o cutie mare cu un anumit produs este mai avantajoasă decât o cutie mai mică, având același produs.”, se arată într-un comunicat ANPC.
De asemenea, un nou proiect de lege vizează sancțiuni mult mai mari pentru comercianții care nu vor să schimbe produsele defecte pe care le returnează clienții, în condițiile legale. Regula este valabilă și pentru cei care vând produse online.