National

Un nou ordin de la UE. Regulile vor fi obligatorii și în România

Publicat: 27 mai 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Un nou ordin de la UE. Regulile vor fi obligatorii și în România
Obiectivul măsurilor UE este crearea Uniunii Piețelor de Capital din Europa.

S-a anunțat un nou ordin de la UE. Uniunea Europeană a implementat două acte esențiale pentru reglementarea serviciilor și piețelor digitale: Digital Service Act (DSA) și Digital Markets Act (DMA). Aceste acte vizează îmbunătățirea transparenței, accesului la piață și protecția utilizatorilor. Regulile vor fi obligatorii și în România.

Un nou ordin de la UE

S-a dat o lege nouă care va intra în vigoare în toate statele membre UE. Regulamentul privind serviciile digitale (Digital Service Act – DSA) vizează intermediarii și platformele online, cum ar fi piețele, rețelele sociale, platformele de partajare de conținut, magazinele de aplicații și platformele online de călătorie și cazare. Principalul său obiectiv este să prevină activitățile ilegale și dăunătoare din mediul online și răspândirea dezinformării. Noua lege garantează siguranța utilizatorilor, protejează drepturile fundamentale și creează un mediu echitabil și deschis pentru platformele online.

Pentru cetățeni noul regulament UE privind serviciile digitale înseamnă o mai bună protecție a drepturilor fundamentale, mai mult control și mai multe opțiuni, o mai bună protecție a copiilor în mediul online și mai puțină expunere la conținut ilegal.

Ce trebuie să știe cetățenii despre piețele digitale

Întreprinderile utilizatoare care depind de controlorii fluxului de informație pentru a-și oferi serviciile pe piața unică vor beneficia de un mediu de afaceri mai echitabil. Inovatorii și startup-urile tehnologice vor avea noi oportunități de a concura și de a inova în mediul platformelor online. Consumatorii vor avea la dispoziție servicii mai numeroase și mai bune, mai multe oportunități de a-și schimba furnizorul.

„Au apărut două acte europene. Unul e Digital Service Act, care se uită mai mult la conţinut, iar din România ANCOM este cel care gestionează subiectul, împreună cu multe alte instituţii, printre care şi noi. Avem un comitet al mai multor instituţii, momentan este coordonat de ANCOM. Celălalt act european se numeşte Digital Markets Act. Acesta vizează accesul la piaţă, comportamentul marilor platforme. Acolo, noi suntem reprezentantul României în relaţia cu Comisia Europeană pe subiectul acesta, al Digital Markets Act.

Cam astea-s preocupările: întărirea pârghiilor privind protecţia firmelor mici şi noi instrumente pe zona de digital şi intrăm în reglementare, adică nu mai suntem numai concurenţa, care e ceva ce vine după. La concurenţă întâi greşeşti şi apoi vine sancţiunea, după ce ai greşit, deci suntem un ex-post. Începem să devenim şi ex-ante pe unele domenii – pe digital. Uniunea se mută mult într-o reglementare ex-ante. La acest Digital Service Act ăsta e scopul: să lupte împotriva conţinutului greşit, să spunem inacceptabil, de pe internet”, a transmis Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Obiectivul măsurilor UE este crearea Uniunii Piețelor de Capital din Europa, o idee vehiculată de 10 ani, dar care până acum a înregistrat progrese modeste din cauza intereselor divergente și a tradițiilor juridice diferite care complică armonizarea legilor în cele 27 de state membre. Liderii statelor membre UE urmează să lanseze un apel pentru armonizarea legislației privind insolvențele și impozitul pe profit în cadrul blocului comunitar, în încercarea de a atrage mai mult capital privat pentru tranziția UE către energiile regenerabile și o economie mai digitală. De asemenea, liderii UE vor pleda pentru îmbunătățirea rapidă a modalităților de investire în acțiunile companiilor din UE și pentru crearea unor produse transfrontaliere simple de economii pentru investitori.

Adauga un comentariu