Apare un nou Program Rabla. Acest program se află la stadiul de elaborare și este destinat flotelor de transport mediu și greu. Implementarea acestuia va avea loc nu mai devreme de anul viitor. Iată cine sunt beneficiarii.
Un nou program Rabla
Ministerul Mediului lucrează pentru un nou program Rabla, anunță Bogdan Balanişcu, secretar de stat în Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
„Ce am reuşit noi de anul trecut până în anul acesta, am investit în ceea ce înseamnă componenta de Rabla Plus. În urma discuţiilor cu producătorii şi importatorii de maşini electrice, a fost modificat planul, a fost modificat tariful sau valoarea tichetului respectiv, astfel încât să reuşim să punem mai multe unităţi în circulaţie în acest an. Deja pe anul 2024, primul program „Rabla Plus” s-a lansat şi s-a consumat. Mai pregătim încă unul pentru anul care urmează.
De asemenea, este foarte important şi lucrăm în acest moment şi la ceea ce înseamnă un viitor program pe care am putea să-l lansăm pe componenta de flote, şi aici mă refer la partea de turism, pe partea de transport uşor. Acolo este o zonă auto care face mulţi kilometri şi automat poluează pe măsura kilometrilor făcuţi. Deci, avem un lucru şi această chestiune, la fel şi componenta de transport mediu sau transport greu.”, a spus secretarul de stat în Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Conform declarațiilor oficiale ale reprezentantului MMAP, dificultățile sunt asociate cu repartizarea bugetului pentru fiecare aspect al acestor componente. Când vine vorba de programele de casare pentru mașini, acestea sunt Rabla Clasic și Rabla Plus. La Rabla Clasic, prima de casare se menține la 7.000 lei, iar la Rabla Plus, pentru o full-electrică, ecotichetul scade la 25.500. Rabla Plus are buget de peste trei ori mai mare decât Rabla Clasic, Ministerul Mediului dorind să încurajeze cumpărarea de mașini electrice și hibride.
În continuare, pentru Programul Rabla Clasic, prima de casare se menține la 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate. Prima de casare se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, și a cărui valoare nu depășeste 60.000 euro, cu TVA inclus.
Ce probleme sunt la rețelele de încărcare a vehiculelor electrice
Au fost discuții la Ministerul Dezvoltării cu privire la o finanțare care să includă capacități de stocare a energiei electrice pentru cele două componente, transportul electric și producția consumului de energie electrică.
,,Au fost ceva discuţii la Ministerul Dezvoltării pe o componentă de finanţare în care să venim şi cu capacităţi de stocare pentru energia electrică pentru cele două componente de transport electric şi producţie consum a energiei electrice.”, a mai precizat Bogdan Balanișcu.
Programul Rabla 2024 vine cu câteva schimbări. Cea mai mare modificare la programul curent se referă la subvenția pentru mașinile electrice, valoarea ei fiind înjumătățită. Tot din 2024, absolut toate mașinile achiziționate prin acest program vor trebui să fie aibă un autocolant. El trebuie să fie vizibil și să arate apartenența la program. Trebuie purtat pe toată perioada de monitorizare a proiectului. În caz contrar, dacă oamenii nu se vor conforma și vor da jos autocolantul, ei ar putea fi obligați să dea înapoi banii.
,,Apare și un element de noutate: începând de anul acesta, autovehiculele achiziționate în cadrul acestor programe vor avea aplicat un autocolant, ca element de vizibilitate, pe care beneficiarii vor trebui să îl mențină până la finalizarea perioadei de monitorizare.”, anunță Administrația Fondului pentru Mediu.
În 2024, statul a redus subvențiile. Astfel, tichetul pentru maşini full electrice valorează 25.500 de lei, iar cel pentru vehicule hibride, 13.000 de lei.