Ministerul Educației și Cercetării a publicat recent structura și calendarul oficial pentru anul școlar 2025-2026, care va începe pe 1 septembrie 2025 și se va încheia pe 31 august 2026. Conform ordinului de ministru nr. 3.463 din 4 martie 2025, acest an școlar ar trebui să aibă o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cu toate acestea, o analiză detaliată realizată de Edupedu.ro a evidențiat o discrepanță între cifra oficială și realitatea calendarului, ajungând la concluzia că, de fapt, elevii vor avea doar 33 de săptămâni efective de cursuri.
A fost publicat calendarul oficial pentru anul școlar 2025-2026
În conformitate cu articolul 1 din ordinul de ministru, anul școlar 2025-2026 ar trebui să aibă 36 de săptămâni de cursuri, însă analiza realizată pe baza calendarului publicat arată că vor fi doar 33 de săptămâni efective de învățământ. Aceasta se datorează faptului că în anumite săptămâni, cum ar fi săptămâna 15 (prima săptămână din ianuarie) și săptămâna 27, există un număr redus de zile de cursuri. De exemplu, în săptămâna 15 sunt doar două zile de cursuri, iar în săptămâna 27 sunt doar trei zile de cursuri, ceea ce face ca aceste săptămâni să fie considerate, de fapt, ca o singură săptămână.
De asemenea, în calendarul oficial sunt incluse două programe importante – „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, care, deși fac parte din structura anului școlar, nu sunt perioade de cursuri. Programul „Școala altfel” se desfășoară pe parcursul a cinci zile consecutive de activități educative, fără a se ține cursuri în mod tradițional, iar „Săptămâna verde” nu implică organizarea de cursuri, ci activități specifice în aer liber, astfel reducând și mai mult numărul de zile efective de învățământ.
Aceste detalii au un impact semnificativ asupra planificărilor profesorilor și a numărului total de ore alocate fiecărei discipline. De exemplu, pentru materiile care au o oră pe săptămână, pierderea celor trei săptămâni scăzute din cele 36 prevăzute oficial poate duce la o pierdere de aproximativ 10% din numărul de ore prevăzut. În plus, vacanțele și sărbătorile legale (precum 1 decembrie 2025, 1 mai 2026 și 1 iunie 2026) vor reduce și ele numărul total de ore de curs efective.
Această fragmentare a anului școlar, cu vacanțe și programe educaționale neconvenționale, a ridicat numeroase semne de întrebare. Mulți profesori, părinți și chiar elevi consideră că această structura nu permite dezvoltarea corespunzătoare a competențelor. În acest sens, profesorii de diferite discipline, precum Florina Rogalski (Limba și literatura română) și Marius Lobază (Matematică), au subliniat că fragmentarea anului școlar nu este benefică pentru elevi, care au nevoie de continuitate și de mai mult timp pentru a fixa cunoștințele.
Un raport al Ministerului Educației arată că mai mult de 900 de profesori și directori de școli au propus renunțarea la unul dintre programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” din cauza încărcăturii birocratice ridicate și a dificultății de a le organiza simultan cu activitățile didactice tradiționale. De asemenea, cercetătoarea Thea Ionescu de la Universitatea Babeș-Bolyai a subliniat că profesorii nu pot jongla eficient între activitățile educaționale, organizarea acestor programe și gestionarea altor sarcini administrative.
Școală fără școală!