Astăzi, 14 iunie 2023, începând cu ora 10.00, la Palatul Culturii din Iași, în Sala Henri Coandă, are loc cea de-a treia editie a Esports Summit.
UPDATE2: Declarații susținute de invitați:
Daniel Juravle, viceprimarul Iașului:
„Vă spun că industria de Esports este într-o continuă creștere, practic are cea mai mare creștere din ultimii ani. Iaşul este pregătit pentru aşa ceva. Am avut și eu dubiile mele la început. Noi încercăm să creeăm un ecosistem. Ne dorim să facem un master de Esports la FEAA, UAIC Iași. Ținem legătura cu mediul de business. Ce va avea de câștigat Iaşul se va vedea în următorii ani. Ecosistemul presupune mediul academic, partea de companii. Ne interesează ca tinerii să rămână aici la Iași. Acest summit, acest eveniment din august este pentru voi tinerii”.
Tudor Dăescu, president of Esports Summit:
„Vreau să vă mulțumesc pentru că sunteți aici cred că acum un an și jumătate nu s-ar fi gândit nimeni la Iași în ceea ce privește campionatul. Și într-un an și jumătate parcă totul s-a schimbat. Iaşul va reprezenta peste tot prin lume campionatul”.
Vlad Marinescu – President of The Internaţional Esports Federation:
„La nivel internațional avem 130 de ţări membre federației internaționale care vor veni la Iaşi. Veți fi recunoscuți ca oameni care merită respectul, susținerea și atenția celorlalte state. Aş vrea să putem învăţa, preda și instiga sportul tuturor tinerilor”.
UPDATE: Evenimentul a început!
Știre inițială
Esports Summit își propune să ofere o imagine de ansamblu asupra ecosistemului global al esports-ului, dar și să identifice tendințele și oportunitățile existente pe piața din România.
Evenimentul va reuni peste 20 de personalități, de la jucători de esports până la reprezentanți ai mediului politic și academic, dar și reprezentanți ai brandurilor cu interes în zona de esports.
Invitații speciali ai conferinței sunt preşedintii Federațiilor Internaționale și Europene de Esports, Vlad Marinescu și Tiago Fernandes, și Mihai „iM” Ivan, jucător profesionist, proaspăt vicecampion mondial la CS:GO.
· Mihai “iM” Ivan – jucător profesionist de esports (poate vorbi despre mai multe subiecte legate de cee ace inseaman sa fii un jucator pro de esports: cu ce se aseamănă și diferă antrenamentele ale unui jucător de esports față de un jucător de sport tradițional, cum se pregătește pentru marile turnee, etc)
Mihai va fi prezent în cadrul panel-urlui de la ora 17.15.
· Vlad Marinescu – Președintele Federației Internaționale de Esports
· Eduard Mititelu – secretar de stat în cadrul Ministerului Cercetării, Inovației și Digitalizării
· Mihaela Tofan – profesoară de drept în cadrul Facultății Alexandru Ioan Cuza. Doamna Tofan poate vorbi din perspectiva academică despre legislația esports
· Mihai Chirica – primarul Municipiului Iași va fi și el prezent la deschiderea evenimentului, de la ora 10.30.
Un topic important al conferinței va fi și organizarea la Iași a Campionatului Mondial de Esports, între 24 augsut și 3 septembrie.
Mai multe informatii pe www.esports-summit.ro
Programul conferinței
10:00 – Registration
10:30-10:35 – Short Introduction
o Mihai Chirica – Mayor of Iași
o Tudor Dăescu – President of Esports Summit
Panel 1 (10:35 –12:20)
Panel1:
❖ Esports & Governance: Construirea unei fundații solide pentru ecosistemul local de esports
❖ Împreună cu autoritățile locale, legislatori și specialiști, discutăm despre modul în care diferitele organizații de esports pot ajuta la construirea ecosistemului local de esports. În acest an, Iașiul își propune să devină nu numai capitala națională a esporturilor, dar, cel mai important, capitala mondială a esporturilor, găzduind unele dintre cele mai importante evenimente de esports: Campionatul Mondial de Esports, Esports Summit-ul Românesc și European Esports Summit.
o Daniel Juravle – Vice Mayor of Iași
o Tiago Fernandes – President of the European Esports Federation
o Vlad Marinescu – President of The International Esports Federation
o Tudor Daescu – President of Esports Summit
Panel 2 (12:35 – 13:45)
❖ Panel2:
Campionatul Mondial Esports 2023 de la Iași: O etapă importantă pentru România și industria locală de esports
Care sunt oportunitățile și provocările ce vin odată cu găzduirea unui Campionat Mondial Esports? Poate ca găzduirea acestui eveniment internațional să pună țara noastră pe hartă în lumea esporturilor și să sporească efectele pozitive și de lungă durată asupra economiei locale a Iașiului și a comunității naționale de esports?
Acest eveniment poate aduce oportunități de colaborare între părțile interesate din industria de gaming, ceea ce duce la inovații și progrese.
o Cristian Nistor – Manager Digital Throne
o Octav „ang” Crețu – CEO Nexus Gaming
o Mihai Cotos – CEO Digital Crusade
o Costin „jaxi” Vrînceanu – Streamer
o Mircea Mureșan – CEO Eastern European Comic Con
Pauză (13:45 – 14:15)
Panel 3 (14:15 – 15:30)
❖ Panel3:
From hobby to academics: Explorarea intersecției dintre esports și învățământul superior
Cadrele didactice și școlile din întreaga lume recunosc din ce în ce mai mult beneficiile esporturilor și le integrează în activitățile sale. Universitățile înființează echipe de esports, iar unele școli oferă chiar cursuri și studii în domeniu. Care sunt planurile universităților românești și cum poate esports-ul să intre în programa locală sau în activitățile extracurriculare și să găsească, de asemenea, o cale de creștere în domeniul academic?
o Adrian Iacobini – Director of the University Sports Club ASE
o Diana Buzoianu – Member of the Chamber of Deputies
o Mihaela Tofan – Law professor, Alexandru I. Cuza University
o Eduard Mititelu – Secretary of State, Ministry of Research, Innovation and Digitalization
o Adrian Socaciu – President of Romanian Sports Institute
o Alin Moldoveanu – Computer Science and Engineering Department,Politechnica Bucharest
Panel 4 (15:45 – 17:00)
❖ Panel4:
Winning the Game: Dezvoltarea strategiilor de comunicare eficiente pentru brandurile din industria esports
Esports-ul oferă brand-urilor oportunități de a se conecta cu fanii și pasionații de gaming prin sponsorizări, publicitate și parteneriate cu echipe și evenimente de esports. Industria esports-ului se dezvoltă rapid, iar brand-urile ce investesc în acest domeniu au șansa de a-și securiza și stabili locul ca lideri, dar și de a beneficia de creșterea gradului de conștientizare și expunere a mărcii, precum și de oportunități de a comunica cu fanii și de a construi loialitatea mărcii.
o Costin Bogdan – Executive Creative Director, McCann
o Katerina Todorovski – Head of Brand Marketing, BCR
o Roxana Baias – Group Head of Marketing, NEPI Rockcastle
o Laurențiu Ion – Head of Digital and Media, PepsiCo
o Alexandru Ion – Founder, Nexus Gaming
o Vlad Nagîț – Founder of 101HP.ro
o Alex Mazilu – Head of France & Benelux, Logitech
Panel 5 (17:15 – 18:30)
❖ Panel5:
Drumul către victorie și nu numai: Călătoria în carieră a unui jucător profesionist de esports
De ce este nevoie pentru a reuși și a deveni un jucător profesionist de esports? Succesul în esports necesită nu numai abilități excepționale de joc, ci și o serie de abilități profesionale, cum ar fi munca în echipă, comunicarea și gândirea strategică. Dincolo de a fi un jucător profesionist, esports oferă și alte oportunități interesante de carieră în domenii precum coaching, management și producția de evenimente. Pe măsură ce industria de esports continuă să crească, cererea de profesioniști calificați din industrie este de așteptat să crească.
o Hans Jagnow – VP of ESL Pro League
o Marius Radu – Co-founder of GG Industry & BGW partner
o Nedim Baytorun – Consumer Business Unit Director, Vodafone România
o Paul ”Werty” Bolog – CS:GO Caster
o Ivan „iM” Mihai – Professional CS:GO Player
o Chester King – VP of Global Esports Federation
Context esports internațional și național
Competițiile de esports sunt din ce în ce mai populare la nivel global, fenomenul fiind tot mai urmărit de la an la an, atât în mass media dar şi în sfera politică. Conform studiilor, există 29,6 milioane de spectatori lunari în esports, cu o creștere cu 11,5% față de anul 2021, care a venit, la rândul său, cu cifre impresionante.
În universul sportului electronic apar în mod frecvent noi sponsori, organizații profesioniste, jucători, cât și brand-uri și companii ce se alătură industriei de jocuri video competitive. Esports a ajuns atât de popular în mare parte datorită componentei sociale a transmisiunilor în direct și a turneelor dedicate sportului electronic.
Jocul esports cu cel mai mare fond de premii în turnee în 2021 a fost „DOTA 2”, cu un fond de premii cumulat în valoare de 47,79 milioane de dolari. Acest fond de premii cumulat a fost de peste două ori mai mare decât cel al celui de pe locul al doilea, ‘Counter-Strike: Global Offensive’, care a avut un fond de premii cumulat de 21 milioane de dolari. Astfel, doar în 2021, turneele de Esports la nivel mondial au strâns premii de peste 200 milioane de dolari.
Până în 2025, se estimează că vor exista peste 318 milioane de pasionați de sporturi electronice la nivel mondial, o creștere semnificativă față de cele 215,2 milioane din 2020. În plus, se preconizează că aproximativ 322,7 milioane de persoane vor fi telespectatori ocazionali de sporturi electronice până în 2025.
În România, scena de sporturi electronice este într-o continuă dezvoltare. Avem exemple de sportivi profesionişti de jocuri electronice care care fac perfoamanta peste hotare. În 2022, Andrei „Odoamne” Pascu a devenit primul român campion european de League of Legends din istorie, câștigând League European Championship Summer 2022 alături de echipa să Rogue. LEC reprezintă cea mai mare competiție la nivel european dedicată jocului, cu un prize pool total de 200.000 euro.
Şi Ana Dumbravă, jucătoare pro de CS:GO, care a fost desemnată în 2022 cea mai bună jucătoare de CS:GO din lume, titlu oferit în cadrul galei HLTV. De curând, Ana a câştigat, alături de echipa să Nygma, al cincilea tilu consecutiv al unui turneu ESL Impact.
Acum câteva săptămâni, România a mai obţinut o performnata în esports. Mihai “iM” Ivan a devenit vicecampion mondial la CS:GO, acesta ajungând în finală, alături de echipa sa, în cel mai mare turneu dedicat jocului.
Atât Andrei “Odoamne” Pascu cât și Ana Dumbravă și Andrei Ivan joacă pentru echipe din afara țării, România fiind încă la început de drum în ceea ce privește cluburile şi echipele de esports, acestea neavând un statut legal recunoscut.
Deşi la nivel de jucători, potenţialul este unul uriaș, aceştia din urmă aleg să profeseze în cadrul unor echipe internaționale, acolo unde există o legislaţie în vigoare şi unde le este recunoscută adevărata valoare.
În România, se vorbește din ce în ce mai mult despre esports, iar în 2022 a fost trimisă către Parlament propunerea de modificare a legii sportului, un proiect de lege care ar urma să recunoască sporturile electronice în România, astfel încât esports să poată fi dezvoltată și organizată la fel ca și ramurile sportive clasice.
Din perspectiva jucătorilor şi a cluburilor, adoptarea legii esports în Parlamentul României ar însemna o dezvoltare la nivel naţional a sportului electronic şi ar încuraja tot mai mulţi jucători profesionişti şi cluburi de esports să îşi desfăşoare activitatea.