În Iași, Muzeul Național al Literaturii Române pune la dispoziție, în anexele construite ulterior, spații discrete de rezidență culturală pentru scriitori, traducători și invitați la evenimentele instituției. Aceste camere nu sunt deschise publicului larg și deservesc exclusiv activităților culturale
Muzeul Național al Literaturii Române din Iași găsește o formă discretă de a ține vie legătura dintre trecut și prezent. În spatele caselor memoriale ale marilor autori, în anexele construite după acestea, nu se aud pașii turiștilor, ci foșnetul manuscriselor și vocile celor care duc mai departe tradiția scrisului. Aici, în aceste camere modeste, nu se oferă cazare de vacanță, ci un loc de lucru și odihnă pentru scriitori, traducători și invitați la evenimentele muzeului.
Anexe muzeale, refugiu pentru marii scriitori care vin la Iași
Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) Iași oferă o formă de găzduire cu totul specială: nu pentru turiști, ci pentru oameni ai culturii.
În anexele administrative ale muzeelor „Adela Kogălniceanu” și „Nicolae Gane”, clădiri construite ulterior și separate de casele memoriale, există câteva camere modeste, folosite pentru cazarea scriitorilor, traducătorilor și invitaților care participă la proiectele și evenimentele instituției.
„Camerele pentru oaspeți, amenajate de foarte mulți ani în Anexa «Adela Kogălniceanu» (Parcul Muzeului «Vasile Pogor») și în Anexa Muzeului «Nicolae Gane», sunt spații de rezidență culturală, care găzduiesc invitații la evenimentele MNLR Iași: scriitori în rezidență, bursieri ai programelor culturale realizate de instituție sau în cadrul unor parteneriate, invitați care participă activ la evenimentele culturale organizate de Muzeul Național al Literaturii Române Iași”, a explicat Anca Buzea, director adjunct al MNLR Iași.
Cazare doar pentru parteneri culturali
Consiliul Județean Iași a aprobat ca, din 2026, tarifele administrative pentru aceste spații să fie între 140 și 160 de lei pe noapte, dar ele nu pot fi rezervate de publicul larg.
Potrivit conducerii muzeului, cazarea contra cost este posibilă numai în cazuri excepționale, pe baza unei cereri scrise depuse la secretariatul instituției. Cererile pot fi făcute exclusiv de instituții de cultură, educație sau administrație publică, nu de persoane fizice.
„Pentru persoanele care nu sunt invitate de MNLR Iași, dar care solicită cazarea, aceasta poate fi obținută, în limita spațiului existent, contra cost, în urma depunerii unei cereri la secretariatul instituției”, a precizat Anca Buzea.
Spațiile respective nu pot fi rezervate prin platforme online și nu sunt promovate turistic. Plata se face doar prin virament bancar, iar camerele sunt folosite, în primul rând, pentru a reduce costurile de cazare ale invitaților muzeului și pentru a susține activitățile culturale.
În ultimii ani, aceste spații au fost ocupate de autori români și străini participanți la Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT), de cercetători invitați la colocvii tematice sau de bursieri care au lucrat la proiecte editoriale sub egida muzeului.
„Camerele respective sunt o modalitate de a diminua cheltuielile de cazare pentru invitații MNLR Iași, dar și un mod de a rotunji veniturile instituției, un model existent în multe instituții culturale din România. Acestea nu sunt și nu au fost niciodată parte din circuitul expozițional, ci au un caracter strict funcțional, fiind dotate minimal, pentru șederi de scurtă durată”, a mai adăugat Anca Buzea.
Camerele din anexele muzeale sunt dotate minimal: paturi simple, televizor, încălzire centrală, baie comună și un mic aragaz pentru ceai sau cafea. Nu există minibar, aer condiționat ori room-service, dar oaspeții beneficiază de lenjerie curată, prosoape și curățenie zilnică.
Proiectul nu transformă muzeul într-o pensiune, ci într-un spațiu de sprijin logistic pentru cultura scrisă. Astfel, în aceste camere discrete, marii scriitori care vin la Iași beneficiază de liniștea necesară pentru creație.
mai mult se culcă decât dorm. Dar asta este altă poveste de scris.
Si de machit unde machesc, ca la asta se pricep mai bine decat la scris ?