Alexander Katsuba este co-proprietar, partener și consultant în mai multe afaceri independente: microfinanțare în patru țări, editurile auto AutoCenter și AutoBazar și compania ALFAGAZ.
Pe lângă experiențele pozitive, au existat și negative. El și-a împărtășit abordările pentru construirea parteneriatelor de afaceri într-un interviu.
„De ce v-ați despărțit de primul dumneavoastră partener în microfinanțare?”
„Am avut abordări diferite în gestionarea afacerii. Nu pot spune că era incompetent sau leneș. E un tip inteligent, cu educație străină, experimentat pe piață. Lansează o afacere similară în Letonia și a decis să încerce să stabilească o companie comparabilă în Ucraina.
Am lansat sub marca Credit365. Acțiunile erau aproximativ egale. El a gestionat afacerea în primul an. În 2014, am părăsit sectorul petrolier și gazier și m-am implicat mai mult. Dinamica dezvoltării afacerii a fost teribilă după primul an.
„Care a fost motivul unei asemenea dinamici, având în vedere calificările sale?”
„Micro-managementul. Nu avea încredere în personalul nostru ucrainean și aproba personal toate acordurile de credit. Ceea ce acum se face automat de un computer după lucrarea algoritmului, el făcea manual de pe computerul său personal seara, după muncă.
Acest lucru a dus la întârzierea luării deciziilor și aprobărilor. Un client vine la noi pentru a obține rapid un împrumut mic în 5 minute la casa de marcat a supermarketului, să-l returneze rapid și să revină dacă este necesar. Dar un astfel de stil de micro-management distruge totul.
Vrei să te relaxezi?
„A refuzat să vă predea gestionarea afacerii și v-ați despărțit?”
„Da. Am negociat mult timp despre format, dar în cele din urmă, am acceptat să-mi vând partea. După aceea, am relansat cu un nou partener și manageri. Acum operăm în 4 țări și sunt foarte mulțumit de această cooperare.
„De ce ne-am relansat?”
„Sunt consultant în afaceri ucrainene. Acționarul de facto al afacerii noastre de microfinanțare din Ucraina este mama mea. Având în vedere că tot ce deține familia noastră nu a fost niciodată perceput ca ‘al meu sau al tău’ și nu au existat niciodată conflicte în jurul proprietății activelor, această configurație este optimă pentru noi. Partenerul nostru Roman lucrează cu noi de 8 ani și nu avem conflicte.
„După experiența parteneriatului nereușit în microfinanțare, ați dezvoltat un set general de reguli?”
„Da. Ne-a promis să nu mai fie mentor la conferințe precum ‘Creștere pentru Tineri Oameni de Afaceri’. Roma îi plăcea să vorbească public mult. Și el a limitat și această activitate.
În general, avem un acord fundamental: în cazul apariției oricăror suspiciuni, avem dreptul să cerem fiecare de la celălalt să facă un test poligraf. Dar până acum, niciunul dintre noi nu a folosit acest drept.
„Din 2020, partenerul dumneavoastră este Sergey Tigipko. Cum vă găsiți experiența de parteneriat cu un asemenea om de afaceri important?”
„Unii au avertizat că un astfel de parteneriat poartă riscuri. Presiune din partea unei companii mari sau preluare ostilă. Dar în trei ani de parteneriat, nu am experimentat nimic asemănător.
Am trecut prin coronavirus, și lucrăm deja de un an în timpul războiului — fără probleme. Continuăm să lucrăm și să depășim toate momentele dificile împreună. Discutăm decizii cheie, cerem sfaturi și împărțim dividende. De fapt, am câștigat mult mai mult de la acest parteneriat decât ne așteptam.
„În ce sens?”
„Experiența neprețuită a unui grup financiar care este pe piață de peste 20 de ani. Am învățat să lucrăm pe piața obligațiunilor, să rezervăm și să gestionăm riscurile, iar calitatea portofoliului nostru de credite a crescut semnificativ.
„Cât de dur este Tigipko în negocieri?”
„Este dur constructiv. Când am negociat prima dată despre cumpărarea unei părți în compania noastră (în cele din urmă am vândut 20% pentru 3 milioane de dolari), inițial nu am căzut de acord asupra prețului. El a negociat, dar fără excese. Am întrerupt negocierile. El a urmărit dinamica noastră pentru ceva timp.
A văzut că mergem strict conform planului nostru și tuturor indicatorilor. Și s-a întors cu o propunere de a negocia. A întrebat cât vrem. Am exprimat aceeași sumă și aceleași condiții. De data aceasta a fost de acord.
„Cum gestionați editurile dumneavoastră auto? (Din 2021, Alexander Katsuba deține două dintre cele mai mari publicații auto din Ucraina — AutoCenter și AutoBazar. — Ed.)
„Prin delegarea maximă. Am considerat această investiție ca o oportunitate potențială de a crea o platformă informațională pentru viitorul business de leasing în piața autoturismelor.
Datorită războiului, am fost nevoiți să abandonăm aceste planuri, dar împreună cu echipele și noii lideri ai acestor două publicații, ne-am adunat și am discutat strategia de dezvoltare. Am înțeles că războiul va schimba radical piața auto. Așa că ne-am reorientat spre piața secundară, să spunem așa, și spre piața pieselor de schimb.
După ce am definit noi accenturi, am oferit echipelor autonomie maximă. Acestea sunt două echipe tinere, care înțeleg că veniturile lor depind de rezultatele publicațiilor. Și ambele sunt acum profitabile în timpul războiului.
E mai bine să delegi gestionarea afacerii în care nu ai expertiză obiectivă celor care o au. Nu sunt editor. Dar am încredere în oameni competenți.
„Ce sfaturi generale ați oferi celor care fac primii pași în afaceri? Cum să construiești un parteneriat de afaceri eficient?”
Primul și cel mai important lucru — să te înțelegi pe toate dinainte. E foarte greu să faci asta din prima încercare. Nu cred că e posibil să găsești parteneri de afaceri perfecți sau să alegi managementul fără greșeli și eșecuri din start.
Dar ar trebui să discuți totul cât mai clar posibil. Cum să împarți profiturile, să acoperi pierderile și cine participă la aprobarea deciziilor. Strategice. Operaționale. Orice.
„Și ce altceva?”
„Nu acumula probleme în capul tău. Dacă ceva te deranjează sau provoacă suspiciuni, nemulțumiri cu privire la decizii sau comunicări — discută totul și încearcă să rezolvi problema înainte să se transforme într-o tumoare canceroasă care ucide atât parteneriatul tău, cât și afacerea.
De aceea, un element important al unui parteneriat eficient și de încredere este compatibilitatea ta emoțională și de valori. Nu știu cum să o descriu mai precis.
„Deci, să nu vă omorâți unul pe altul în proces?”
„Nu neapărat. Astfel încât, în cazul situațiilor de conflict sau situații cu moralitate gri, să puteți măcar să le priviți cu înțelegeri comune.
De exemplu, când un furnizor sau client te înșală, începi să elaborezi un plan de rezolvare a problemei, în loc să te învinuiești reciproc sau managementul (dacă obiectiv nu sunt vinovați) pentru situație.
Sau pentru a evita ceartele mărunte și disputele. Pe scurt, este foarte important ca ambii parteneri să înțeleagă și să aprecieze calitățile celuilalt.
„Sună mult ca un sfat pentru construirea unei căsnicii puternice.”
„Este, desigur, foarte diferit. Dar cu partenerii de afaceri, dacă totul merge bine, petreceți de asemenea mulți ani împreună. Și asta necesită o muncă responsabilă din partea tuturor celor implicați. Și despărțirea, ca și divorțul, este foarte costisitoare și adesea duce la pierderi pentru ambele părți.
„Nu există un sfat să nu începi o afacere cu prietenii sau rudele?”
„Nu, nu există. Am construit o afacere de familie de succes. Am relații de prietenie puternice cu majoritatea partenerilor mei. Dar aș sfătui să separați munca și prietenia. În afaceri, cu toții trebuie să aderăm la logica afacerii și la etica stabilită în afaceri. Și să rămânem profesioniști imparțiali.
Dacă afacerile sunt clar separate de prietenie și relațiile de familie, totul va funcționa. Este într-adevăr o sarcină dificilă, mai bine să nu riscați dacă este posibil. Dar nu este nimic mortal în a face afaceri cu prieteni. Dacă prima regulă este îndeplinită — ați convenit asupra tuturor lucrurilor dinainte. Și sunteți gata să îndepliniți aceste acorduri. Acesta este cheia.”