În luna iunie 2025, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de DGPCI:
- Înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu -50%, față de iunie 2024;
- Autoturismele “electrificate” au o scădere de -30%, realizând o cotă de piață de 7%, din care:
- Autoturismele mild-hibrid (MHEV) înregistrează o scădere de -29.3%, cu o cotă de piață de 28.5%;
- Autoturismele full-hibrid (FHEV) înregistrează o scădere de -34.5%, cu o cotă de piață de 17.8%;
- Autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au o creștere de +20.6%, cu o cotă de piață de 6.7%;
- Autoturismele pur electrice (BEV) înregistrează o scădere de -54.3%, cu o cotă de piață de 3.7%;
- Vehiculele comerciale ușoare plus minibus sunt în scădere cu -45.5%, iar cele grele plus bus sunt în creștere cu +32.5%, față de luna similară a anului 2024.
APIA vă reamintește de decizia asociației de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Această inițiativă poziționează APIA drept pionier, în România, în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale.
Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie:
„Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă.
În timp ce Uniunea Europeană își intensifică eforturile pentru accelerarea tranziției către mobilitate electrică – cu obiectivul ferm de eliminare a motoarelor termice până în 2035 – România riscă să se îndepărteze periculos de aceste ținte. Lipsa de coerență și predictibilitate în politicile naționale nu doar că frânează tranziția verde, ci pune în pericol întregul ecosistem industrial auto, care are nevoie de semnale clare și susținere constantă. Este esențial ca Programul Rabla să fie relansat de urgență, cu un nivel de sprijin adecvat, care să redea încrederea pieței și să reconecteze România la direcția strategică a Europei.”
- Autoturismele (care reprezintă aproximativ 80% din total piață) au înregistrat, în luna iunie 2025, un volum de 10.522 unități, cu -50% mai puțin față de luna similară din 2024.
Segmentarea pe clase: În luna iunie 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 55.4% în scădere cu -43.5%, urmat de Clasa C cu o cotă de 25.5%, în scădere cu -58.2% și Clasa B cu o cotă de 12.9%, în scădere cu -58.1% față de cota deținută în luna iunie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iunie a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de -64.4%, ajungând la o pondere de 33.4%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -61.2%, ajungând la o pondere de 9.9%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează, în luna iunie 2025, o scădere de -29.3%, ajungând la o pondere de 28.5% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 90% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 10% sunt motorizări pe motorină.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în luna iunie a anului 2025, o cotă de piață de 56.7%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 3.7% din piață, în luna iunie a anului 2025, față de iunie 2024, când reprezentau 4%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6.7%, față de iunie 2024, când reprezentau 2.8%.
- Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în iunie 2025, o scădere de -45.5% față de luna iunie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -47.7%.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele șase luni anului 2025, un volum de 333 unități, față de 318 unități în aceeași perioadă a anului trecut.
- Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în iunie 2025, o creștere de +32.5% față iunie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o creștere de +39.2%.
Notă: Analiza detaliată a segmentelor vehiculelor comerciale grele si bus cu includerea segmentelor 3.5t – 6t, 6t – 16t, >16t si bus este disponibilă prin accesarea platformei de raportare https://www.apia.ro/platforma-raportare
Utilizarea datelor și a informațiilor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) trebuie să fie însoțită obligatoriu de menționarea sursei și a adresei website-ului oficial al asociației, https://www.apia.ro.
Despre Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România – APIA
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.
Misiunea APIA este de a reprezenta și susține interesele principalilor jucători din piața auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autoritățile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor și prin oferirea de analize esențiale și relevante pentru acest sector.
APIA este organizatorul unor evenimente publice definitorii pentru piața autohtonă și anume: Salonul Internațional Auto București – SIAB și Forumul Mobilității Sustenabile – FMS.
APIA a dezvoltat CarS, unica platformă online de analiză dinamică a pieței auto din România. APIA este singura organizație din România care prelucrează în detaliu datele DGPCI, realizând atât diferențierea pe motorizări (MHEV, FHEV si PHEV) a înmatriculărilor, cât și o realocare a acelor autovehicule pe care DGPCI le încadrează la autoturisme, deși acestea au de fapt scop comercial, la categoriile vehiculelor comerciale aferente.