Circa 90 de amenințări cu bombă, primite săptămâna trecută, au determinat reținerea mai multor aparate civile la sol, devierea altor avioane de la ruta planificată sau escortarea lor de către aviația militară.
S-a întâmplat în India iar, pe măsură ce s-a amplificat, fenomenul alertelor false a provocat haos în zborurile internaționale, iar sentimentul de panică în rândurile călătorilor s-a adâncit corespunzător, scrie The Guardian.
Doar sâmbătă au fost raportate 30 de amenințări
Doar sâmbătă au fost raportate 30 de amenințări false. Duminică au fost înregistrate alte cel puțin 20.
Autoritățile aviatice indiene și anchetatorii poliției se străduiesc să descopere sursa și motivul creșterii numărului acestor infracțiuni. Multe dintre amenințări sunt trimise prin e-mail sau sunt postate prin intermediul unor conturi anonime pe platformele sociale, cum ar fi X.
Au fost vizate în principal companii precum Air India, Vistara, SpiceJet și IndiGo. Însă și zborurile operate de American Airlines, Jet Blue și Air New Zealand au primit amenințări, care au avut drept consecințe devierea curselor respective.
The Guardian notează că impactul asupra industriei aeriene din India a fost enorm.
Reglementările din domeniu obligă companiile aeriene să acționeze la fiecare amenințare. Drept consecință, zeci de avioane și-au schimbat ruta și au aterizat de urgență în țări precum Turcia sau Germania, în timp ce alte s-au întors în India.
Duminică, Afganistanul a refuzat permisiunea unei aterizări de urgență pentru un zbor Vistara cu destinația Frankfurt, care primise o amenințare cu bombă. În aceste condiții, aparatul s-a întors în India.
India, o țară cu un sector aviatic civil în expansiune
Sectorul transportului aerian din India este unul în plină expansiune, traficul aerian intern atingând valoarea de 152 de milioane de pasageri în 2023.
Săptămâna trecută, un Boeing 777 al companiei Air India, care se deplasa de la New Delhi la Chicago, a fost redirecționat către orașul canadian Iqaluit, din cauza unei amenințări cu bombă.
Cei 200 de pasageri aflați la bord au fost reținuți la sol timp de trei zile, înainte de a ajunge, în cele din urmă, la Chicago la bordul unui avion al forțelor aeriene canadiene.
În alte incidente petrecute săptămâna trecută la Singapore și în Regatul Unit, au fost trimise avioane de vânătoare pentru a escorta zboruri indiene vizate amenințări cu bombă.
Ministrul indian al aviației civile, K Ram Mohan Naidu, a calificat creșterea numărului de amenințări false drept o „problemă extrem de îngrijorătoare” și a declarat că aceia care se fac responsabili pentru perturbări vor fi identificați și urmăriți în mod corespunzător.
Amploarea amenințărilor din ultima săptămână o depășește cu mult pe cea experimentată până recent
Amploarea amenințărilor din ultima săptămână o depășește cu mult pe cea experimentată până recent de industria aviatică din India. Spre exemplu, comparativ cu cele 90 de incidente din ultima săptămână, sectorul aviației civile indiene a primit aproximativ 120 de amenințări cu bombă, în total, între 2014 și 2017.
În prezent, autoritățile au reținut un minor și au introdus reguli conform cărora orice persoană implicată într-o farsă cu bombă va fi trecută pe o listă cu interdicție de zbor. Cu toate acestea, amenințările continuă să apară.
Un oficial din domeniul securității aviatice care a vorbit cu presa indiană a descris un tipar al felului în care sunt generate amenințările.
„O alertă este transmisă prin intermediul rețelelor sociale sau printr-un apel telefonic. Apoi, brusc, amenințări similare încep să apară într-un interval scurt de timp”, a declarat el, sugerând că fenomenul este unul coordonat.
Dacă există un motiv ocult la baza fenomenului, rămâne ca acesta să fie stabilit de anchetatori. Este cert însă că pentru companii și pasageri efectele se traduc prin pierderi financiare semnificative, perturbări ale operațiunilor și panică, conchide sursa citată.