National

Atenție, români! Se schimbă procesul de atribuire a CNP-ului

Publicat: 23 mai 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Atenție români Se schimbă procesul de atribuire a CNP-ului
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat simplificarea procesului de atribuire a Codului Numeric Personal (CNP).

Atenție, români! CNP-ul, alcătuit din 13 cifre, este structurat în trei părți: semnificativă, secvențială și o cifră de control. Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că se schimbă procesul de atribuire a CNP-ului.

Atenție, români!

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat simplificarea procesului de atribuire a Codului Numeric Personal (CNP) odată cu implementarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă. Această modificare urmărește eficientizarea și modernizarea gestionării datelor de stare civilă. CNP-ul este alcătuit din 13 cifre și este structurat în trei părți: semnificativă, secvențială și o cifră de control.

Partea semnificativă (7 cifre): Exprimă sexul, secolul și data nașterii sub forma SAALLZZ. S reprezintă sexul și secolul nașterii.

AALLZZ reprezintă data nașterii: ultimele două cifre ale anului (AA), luna (LL) și ziua nașterii (ZZ). Partea secvențială (5 cifre) este sub forma JJNNN.

JJ: Indică județul sau sectorul unde s-a născut persoana sau unde avea rezidența.

NNN: Număr secvențial (între 001 și 999), diferențiază persoanele cu aceleași date de naștere și loc de naștere.

Cifra de control (C): Este calculată de sistem pentru a depista eventualele erori în compunerea CNP-ului.

Conform noilor reglementări, codul specific județului sau sectorului a fost înlocuit cu codul unic „70”, universal valabil pentru toate CNP-urile generate după data de 8 mai 2024.

Sistem electronic pentru documentele personale

Implementarea Sistemului Informatic Integrat permite procesarea electronică a datelor și documentelor de stare civilă, reducând astfel timpul de așteptare la ghișee. Sistemul a devenit operațional începând cu 8 mai 2024 și va fi complet implementat până la 24 septembrie 2024.

Pentru a obține un certificat de naștere sau deces, cetățeanul se deplasează la oficiul de stare civilă unde depune documentele necesare, respectiv, cererea de eliberare a certificatului de stare civilă, document care se poate elibera atât în format digital, solicitantul trebuind să comunice ofițerului de stare civilă o adresă de poștă electronică, dar și în format fizic, printat pe un formular securizat, în funcție de opțiunea cetățeanului.

O schimbare va fi și pentru buletinele românilor. În România, măsura va fi implementată prin introducerea buletinului electronic până în august 2031. Acesta va conține amprentă facială şi două amprente digitale. Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă. Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate. Cert este că buletinele actuale trebuie înlocuite în totalitate de cele cu amprente digitale până în anul 2031. Curtea de Justiție a Uniunii Eiuropene a precizat că viața privată și datele personale sunt suficient de protejate când vine vorba de cărțile de identitate electronice.

Adauga un comentariu