Prima pagină » Actualitate » Au pierdut fondurile, acum plătim noi! Uite ce autostradă riscă să devină muzeu

Au pierdut fondurile, acum plătim noi! Uite ce autostradă riscă să devină muzeu

18 iul. 2025, 15:20,
Redacția BZI în Bzi.ro
Au pierdut fondurile, acum plătim noi! Uite ce autostradă riscă să devină muzeu

România se vede pusă în fața unui eșec de proporții în materie de infrastructură: două tronsoane din Autostrada Transilvania A3 au fost scoase de pe lista finanțării prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pierzând astfel accesul la fonduri europene extrem de avantajoase. Consecința? Statul român va trebui să plătească lucrările din bugetul propriu, ceea ce înseamnă costuri uriașe și, posibil, întârzieri de ani de zile.

Organizația Pro Infrastructura trage un semnal de alarmă și avertizează că unele secțiuni riscă să rămână „muzee”, adică finalizate, dar complet inutile pentru trafic, deoarece lipsesc conexiunile critice sau segmentele adiacente. Unul dintre tronsoanele excluse ar putea fi gata în 2025, dar fără nodul rutier esențial de la Românași, tot efortul riscă să fie inutil. Iar în altă parte, șantierul abia dacă mai mișcă.

Cine pierde bani, cine rămâne cu gropile

Cel mai avansat tronson este Zimbor–Poarta Sălajului (12 km), construit de UMB, unde se speră la o inaugurare în 2025. Dar segmentul vecin, Zimbor–Topa Mică (15 km), bate pasul pe loc. Iar între Topa Mică și Nădășelu, practic nu se mai lucrează deloc. O parte din acest tronson este și mai complicată, necesitând două viaducte separate, construite de firma turcească Ozaltin, din cauza terenului instabil.

ONG-ul Pro Infrastructura avertizează că, în ritmul actual, este imposibil ca toate aceste porțiuni să fie gata la timp. Iar dacă o parte din traseu rămâne neterminată, întregul efort se transformă într-o investiție absurdă: ai autostradă, dar nu poți circula pe ea.

Lucrările realizate până acum au fost parțial finanțate din PNRR, dar restul trebuie acoperit din bugetul de stat. Estimările vorbesc despre peste 1,3 miliarde de lei, bani pe care România îi va plăti cu dobânzi de 6-8%, dacă va trebui să se împrumute pentru a finaliza proiectele.

ONG-ul compară această situație cu o ofertă de televizor „fără dobândă”, doar că acum „televizorul” s-a scumpit brusc și rata a devenit apăsătoare. În loc să construim rapid cu bani europeni nerambursabili, ne afundăm în datorii și incertitudini.

Guvernul: „Nu pierdem bani!” vs. realitatea din teren

Ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că România va elimina din PNRR proiecte în valoare de 6,3 miliarde de euro, pentru că nu pot fi finalizate până în 2026, termenul impus de Comisia Europeană. Printre ele se numără și cele două tronsoane din Autostrada A3.

Ministerul Transporturilor a reacționat rapid, încercând să calmeze spiritele: „Nu pierdem niciun euro!”. Oficialii spun că banii deja cheltuiți nu vor fi returnați și că proiectele vor continua prin alte surse, Programul Transport 2021–2027 sau fonduri BEI.

Totuși, organizațiile civice și experții avertizează că fondurile alternative sunt limitate, iar birocrația riscă să împingă proiectele în ani buni de amânări.

În loc să circulăm pe autostrăzi moderne, riscul este să ne alegem cu kilometri de asfalt izolați, fără conexiuni utile, în timp ce bugetul statului va resimți presiunea unor cheltuieli enorme. Iar dacă guvernul nu găsește rapid soluții concrete de finanțare, A3 riscă să intre în galeria proiectelor ratate, autostrăzi „de muzeu” care arată bine doar din dronă.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
22 decembrie 2025
22 decembrie 2025