Autostrada Unirii Iași-Târgu Mureș ar urma să fie gata până în anul 2027. Ministerul Transporturilor a prezentat detaliat proiectul autostrăzii A8 de 7,2 miliarde de euro într-o dezbatere avută în centrul municipiului Iași. Și varianta ocolitoare a municipiului a fost luată în calcul, atât pe tronsonul Poitiers-Trei Fântâni, cât și o altă variantă prin Piciorul Lupului-Tomești. Proiectele pot beneficia atât de finanțare europeană, cât și guvernamentală
Autostrada Unirii Iași-Târgu Mureș ar urma să fie dată în folosință cel târziu în anul 2027. Conducerea de la Ministerul Transporturilor a prezentat ieri ultimele schițe ale proiectului și datele tehnice pentru autoruta A8 care leagă județul Iași de Transilvania. Ministrul Lucian Bode a arătat că revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Neamț-Iași-Ungheni a fost înaintată ieri către Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP), după care va fi urcată pe sistemul de achiziții publice SICAP. Termenul estimat pentru procedura de licitație este noiembrie 2020. Valoarea investiției este de 35 miliarde lei (7,2 miliarde de euro). Din această sumă, 10 miliarde lei costă tronsonul Ungheni-Iași-Târgu Neamț. Acest sector de 94 kilometri va avea finanțarea asigurată prin Programul Operațional Infrastructură (POIM) 2014-2020 în ceea ce privește etapa de proiectare.
Autostrada Unirii Iași-Târgu Mureș a fost avizată de Ministerul Transporturilor. Reacția ministrului Lucian Bode
Autostrada Unirii Iași-Târgu Mureș a fost prezentată ieri pe larg la Iași de către cei de la Ministerul Transporturilor. Ministrul Lucian Bode s-a întâlnit cu primarul Mihai Chirica, dar și cu Costel Alexe, ministrul Mediului. Bode s-a întâlnit și cu o parte a primarilor din județul Iași.
„Pentru Autostrada Unirii s-a acordat, pe secțiunea Târgu Mureș- Târgu Neamț, o prelungire de 6 luni, ceea ce înseamnă că în ianuarie 2021 avem finalizată revizuirea studiului de fezabilitate. Etapa următoare înseamnă scoaterea la licitație pentru proiectare și execuție. Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni am anunțat transmiterea documentației către Autoritatea Națională de Achiziții Publice. Vom urca pe sistemul de achiziții publice anunțul pentru revizuirea studiului de fezabilitate și întocmirea proiectului tehnic. După această etapă vom scoate la licitație execuția”, a precizat Lucian Bode, ministrul Transporturilor.
Acesta a arătat că autoruta A8 ar trebui dată în folosință cel târziu în anul 2027.
„În condițiile în care procedurile sunt în linie dreaptă și nu avem parte de contestații, anul 2027 este anul în care A8 ar trebui să fie finalizată. Ne propunem să schimbăm lucrurile și să nu mai fim nevoiți să stăm ani buni în contestații”, a mai menționat ministrul Lucian Bode.
Primarul Mihai Chirica a plusat cu propriul mandat. Cere ca Autostrada Iași-Târgu Mureș să fie gata la timp
Autoruta A8 a fost luată în calcul în cadrul întâlnirii pe care reprezentanții de la Ministerul Transporturilor au avut-o cu autoritățile locale.
„Pentru A8 am discutat despre traficul de la Podu Iloaiei, pe DE 583. Ne dorim ca A8 să înceapă de la Ungheni-Iași spre Târgu Neamț, pentru că astfel vom rezolva aglomerările de la Podu Iloaiei, Târgu Frumos și centura Pașcani. Astăzi, Iașul nu mai poate suporta, cu infrastructura pe care o are acest trafic. Discuția noastră este aceea ca Ungheni-Iași-Târgu Neamț este să realizăm din fondurile pe care le avem la dispoziție pentru a rezolva o problemă vitală pentru județul nostru”, a transmis Costel Alexe, ministrul Mediului.
Pe de altă parte, primarul Mihai Chirica a menționat că proiectul poate fi realizat mai repede.
„Termenele propuse de Uniunea Europeană țin de anul 2025. Termenul propus pentru întreaga autostradă pote fi fazat pentru a se face rapid legătura Ungheni-Iași-Târgu Neamț. Avem experiența necesară implementării proiectelor. De foarte mulți bani discutăm, dar abia acum am găsit soluții viabile. Avem mecanismul la îndemână și suntem determinați. În caz contrar, luați act de demisia mea politică în 2024”, a transmis Mihai Chirica.
Discuții despre centura ocolitoare a Iașului. Iată varianta transpusă de Ministerul Transporturilor
Pe lângă autostrada Iași-Târgu Mureș, reprezentanții Guvernului au luat în calcul și centura ocolitoare a municipiului.
„Centura figurează astăzi la o bandă pe dus și una pe întors. De la intrarea în Uricani până în oraș nu putem să rămânem cu aceleași soluții tehnice de acum 10 ani, de când trebuia realizată această variantă. Trebuie două benzi pe sens pentru că așa e firesc. În ceea ce privește Axa 3, actuala Selgros-Trei Fântâni, aceasta va fi realizată în parteneriat cu Guvernul. Dar nu putem avea o centură care să treacă prin mijlocul orașului. De aceea, împreună cu Ministerul Trasporturilor, de la Piciorul Lupului din Ciurea vom face o centură care să ajungă dincolo de Tomești. Este important să realizăm un inel metropolitan de centură. Obiectivul nostru principal este să investim masiv într-o infrastructură care să arate de secol 21”, a spus Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Ministrul Lucian Bode a menționat și el că proiectul a bătut pasul pe loc ani la rând.
„În ceea ce privește variantele ocolitoare, cu secțiunile 3 și 4, am văzut cum nu s-a făcut nimic ani la rând. Pentru 8 kilometri de drum nu s-a derulat nimic nou. Am decis să alocăm 1.8 milioane lei pentru revizuirea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. În această toamnă finalizăm documentația și scoatem la licitație execuția. Cei 30 de milioane de euro la cât se ridică costurile pentru cei 8 kilometri se pot realiza și din bugetul Companiei de Drumuri și fonduri europene”, a spus Lucian Bode, ministrul Transporturilor.
Inițiatorul Legii Autostrăzii Unirii, deputatul Petru Movilă, a cerut termene clare de la Ministerul Transporturilor
Deputatul PMP Petru Movilă, inițiatorul proiectului pentru Autostrada Unirii Iași-Târgu Mureș, a arătat că a avut o serie de discuții cu reprezentanții Ministerului Transporturilor pe tema proiectului A8.
„Am avut o discuție cu domnul Lucian Bode în prezența lui Costel Alexe și Mihai Chirica, unde am cerut ca cei de la Compania Națională de Drumuri să respecte toate termenele de licitație pentru studiul de fezabilitate si proiectare. L-am rugat să se ocupe personal de monitorizarea acestor termene. Al doilea lucru este legat de precizarea surselor de finanțare pentru autostradă. În actualele condiții, din cele 80 miliarde de euro de la Uniunea Europeană, am spus că 5 miliarde să ajungă la autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Pe lângă autostradă, trebuie luate în calcul și cele două șosele de centură a municipiului Iași, foarte importante pentru decongestionarea traficului din localitate”, a precizat deputatul PMP Petru Movilă.
Acesta a arătat că Ministerul trebuie să ia în calcul și alte proiecte de infrastructură din Iași.
„Ministerul poate asigura finanțarea pentru reabilitarea drumurilor naționale din Iași. De asemenea, s-a dat ordin de începere pentru Târgu Frumos-Botoșani. Trebuie să se ia în calcul și tronsonul Iași- Tomești-Răducăneni-Albița, drum care trebuie modernizat pentru că este foarte aglomerat și trebuie două benzi pe sens. Un alt proiect ce trebuie avut în vedere este Iași-Botoșani pe la Popricani-Probota-Trifești- Biovolari-Ștefănești”, a mai spus Petru Movilă.