Stiri medicale

Publicat: 12 ian. 2021
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Bacteriile intestinale pot afecta gravitatea infecțiilor cu COVID-19

Miliardele de microorganisme care trăiesc în intestine ar putea juca un rol în cât de bine facem față COVID-19, conform unui nou studiu. De asemenea, bacteriile intestinale ar putea ajuta, de asemenea, la explicarea simptomelor persistente ale infecției cu coronavirus cunoscute sub numele de „COVID lung”.

Este din ce în ce mai bine înțeles că microbiomul intestinal – armata de bacterii, arhee și ciuperci care trăiesc în tractul digestiv – joacă un rol cheie în sistemul imunitar al corpului. Într-un nou studiu, cercetătorii de la Universitatea chineză din Hong Kong au descoperit că persoanele care se îmbolnăvesc grav și sunt spitalizate cu COVID-19 au un compus diferit de bacterii în intestine în comparație cu persoanele sănătoase, sugerând că microbiomul intestinal al unei persoane poate afecta răspunsul sistemului imunitar la infecția cu COVID-19.

Microbiomul lor diferea enorm

Cercetătorii au colectat 100 de probe de scaun de la pacienții din spital cu COVID-19 și le-au comparat cu probe prelevate de la 78 de persoane înainte de pandemia COVID-19. Echipa a descoperit că microbiomul lor diferea enorm. Poate cel mai semnificativ, persoanele spitalizate cu COVID-19 aveau mult mai puține specii de bacterii despre care se știe că influențează răspunsul sistemului imunitar, cum ar fi Bifidobacterium adolescentis, Faecalibacterium prausnitzii și Eubacterium rectale. De fapt, nivelurile acestor bacterii au fost legate de cât de severă a fost boala pacienților. Pacienții cu COVID-19 au prezentat, de asemenea, un număr mai mare de Ruminococcus gnavus, cupluri Ruminococcus și Bacteroides dorei, potrivit IflScience.

Nivelurile scăzute ale bacteriilor legate de sistemul imunitar au fost, de asemenea, găsite la pacienții cu COVID-19 până la 30 de zile după ce au eliminat virusul din corp. Cercetătorii susțin că acest dezechilibru microbian ar detecta de ce atât de mulți oameni care sunt bolnavi de COVID-19 par să sufere de „COVID lung”, și anume oboseală, dureri articulare și alte simptome ascunse, mult după recuperare.

Bacteriile intestinale pot afecta gravitatea infecțiilor cu COVID-19

Acest studiu a fost doar un studiu observațional și, deși a găsit o legătură convingătoare, nu poate stabili ferm o cauză. Nu se poate spune cu siguranță, de exemplu, dacă persoanele care au fost spitalizate cu COVID-19 au avut un microbiom mai puțin divers din cauza altor factori, cum ar fi fumatul.

Cu toate acestea, un alt studiu lansat săptămâna aceasta a analizat și problema mai largă a legăturii dintre microbii intestinali și boli. Ca parte a celui mai mare studiu nutrițional aprofundat din lume, oamenii de știință de la King’s College din Londra au identificat o serie de specii de bacterii „bune” care sunt legate de un risc mai scăzut de anumite boli și specii „rele” legate de un risc crescut de boli. După cum s-a raportat în revista Nature Medicine, descoperirile sugerează chiar că microbiomul are o asociere mai mare cu biomarkerii bolii decât alți factori, cum ar fi genetica.

„Am fost surprinși să vedem grupuri atât de mari și clare de ceea ce numim în mod informal microbi buni și răi care ies din analiza noastră. Este, de asemenea, interesant să vedem că microbiologii știu atât de puțin despre mulți dintre acești microbi”, a declarat într-un comunicat dr. Nicola Segata, autor al studiului, profesor și investigator principal al Laboratorului de Metagenomică Computațională de la Universitatea din Trento, Italia.

Oamenii de știință abia încep să înțeleagă modul în care bacteriile din intestine ne pot ajuta și împiedica sistemul imunitar, dar devine din ce în ce mai clar că sănătatea umană este legată intrinsec de aceste microorganisme, nu în ultimul rând când vine vorba de COVID-19.