În perioada ianuarie-septembrie 2024p contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 19 777 milioane euro, comparativ cu 16 063 milioane euro în perioada ianuarie-septembrie 2023. În structura acestuia, balanţa bunurilor a consemnat un deficit mai mare cu 2 840 milioane euro, balanța serviciilor a înregistrat un excedent mai mic cu 1 342 milioane euro, balanța veniturilor primare a înregistrat un deficit mai mic cu 66 milioane euro, iar balanța veniturilor secundare a înregistrat un excedent mai mare cu 402 milioane euro.
Contul curent al balanței de plăți (mil. euro) | ||||||
Ianuarie – septembrie 2023 | Ianuarie – septembrie 2024p | |||||
CREDIT | DEBIT | SOLD | CREDIT | DEBIT | SOLD | |
CONTUL CURENT (A+B+C) | 106 568 | 122 631 | -16 063 | 106 087 | 125 864 | -19 777 |
A. Bunuri şi servicii | 94 424 | 104 653 | -10 229 | 93 573 | 107 984 | -14 411 |
a. Bunuri | 65 239 | 85 588 | -20 349 | 64 343 | 87 532 | -23 189 |
b. Servicii | 29 185 | 19 065 | 10 120 | 29 230 | 20 452 | 8 778 |
– servicii de prelucrare a bunurilor aflate în proprietatea terţilor | 2 279 | 88 | 2 191 | 2 274 | 115 | 2 159 |
– transport | 7 356 | 3 222 | 4 134 | 7 191 | 3 514 | 3 677 |
– turism – călătorii | 3 755 | 6 508 | -2 753 | 3 754 | 7 258 | -3 504 |
– servicii de telecomunicații, informatice și informaționale | 7 508 | 2 957 | 4 551 | 7 443 | 2 933 | 4 510 |
– alte servicii | 8 287 | 6 290 | 1 997 | 8 568 | 6 632 | 1 936 |
B. Venituri primare | 6 901 | 13 706 | -6 805 | 6 790 | 13 529 | -6 739 |
C. Venituri secundare | 5 243 | 4 272 | 971 | 5 724 | 4 351 | 1 373 |
p) date provizorii |
Investiţiile directe ale nerezidenţilore în România au însumat 5 362 milioane euro (comparativ cu
5 171 milioane euro în perioada ianuarie – septembrie 2023), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit estimat) au însumat valoarea netă de 4 288 milioane euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă de 1 074 milioane euro.
În perioada ianuarie – septembrie 2024, datoria externă totală a crescut cu 17 846 milioane euro, până la 186 181 milioane euro. În structură:
- datoria externă pe termen lung a însumat 138 823 milioane euro la 30 septembrie 2024 (74,6 la sută din totalul datoriei externe), în creștere cu 13,7 la sută față de 31 decembrie 2023;
- datoria externă pe termen scurta înregistrat la 30 septembrie 2024 nivelul de 47 358 milioane euro (25,4 la sută din totalul datoriei externe), în creștere cu 2,4 la sută față de 31 decembrie 2023.
Datoria externă a României şi serviciul datoriei externe (mil. euro) | |||
Datoria externă | Serviciul datoriei externe, septembrie 2024p | ||
Sold la 31.12.2023 | Sold la 30.09.2024p | ||
1. Administrația publică | 76 914 | 92 922 | 6 995 |
Numerar și depozite | 391 | 397 | 2 154 |
Titluri de natura datoriei | 61 265 | 77 011 | 3 982 |
Împrumuturi | 15 117 | 15 399 | 747 |
Credite comerciale și avansuri | 137 | 111 | 112 |
Alte pasive | 4 | 4 | 0 |
2. Banca Centrală | 3 307 | 3 297 | 104 |
Numerar și depozite | 1 | 1 | 2 |
Titluri de natura datoriei | 0 | 0 | 0 |
Împrumuturi | 0 | 0 | 0 |
Alocări de DST | 3 306 | 3 296 | 102 |
Alte pasive | 0 | 0 | 0 |
3. Societăți care acceptă depozite, exclusiv banca centrală | 12 870 | 13 540 | 11 006 |
Numerar și depozite | 8 603 | 8 415 | 8 604 |
Titluri de natura datoriei | 4 174 | 5 022 | 2 119 |
Împrumuturi | 0 | 0 | 0 |
Alte pasive | 93 | 103 | 283 |
4. Alte sectoare | 27 934 | 28 252 | 21 116 |
Numerar și depozite | 0 | 0 | 0 |
Titluri de natura datoriei | 863 | 470 | 776 |
Împrumuturi | 13 660 | 13 888 | 9 402 |
Credite comerciale și avansuri | 13 120 | 13 158 | 10 021 |
Alte pasive | 291 | 736 | 917 |
I. Datoria externă (1+2+3+4)* | 121 025 | 138 011 | 39 221 |
II. Investiția directă: credite intra-grup | 47 310 | 48 170 | 31 879 |
Total datoria externă (I+II)
din care: |
168 335 | 186 181 | 71 100 |
Termen scurt | 46 227 | 47 358 | 55 886 |
Termen lung | 122 108 | 138 823 |
15 214
|
p) date provizorii
* nu include instrumentele de datorie de natura investiției directe |
Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 16,3 la sută în luna septembrie 2024, comparativ cu 18 la sută în anul 2023. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 30 septembrie 2024 a fost de 6,1 luni, în comparație cu 5,6 luni la 31 decembrie 2023.
Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 30 septembrie 2024 a fost de 110,4 la sută, comparativ cu 99,7 la sută la 31 decembrie 2023.
Precizări metodologice
- Datele prezentate în acest comunicat sunt revizuite lunar. Pentru a vizualiza datele aferente perioadei curente, precum și pe cele revizuite pentru perioada de comparație, se poate accesa link-ul Seturi de date. Seriile de date istorice lunare şi trimestriale începând cu anul 2005 se regăsesc în Baza de date interactivă.
- Standardul metodologic internaţional pentru elaborarea balanţei de plăţi este asigurat de Manualul FMI Balanţa de plăţi şi poziţia investiţională internaţională, ediţia a-VI-a (BPM6). Metodologia BPM6 a fost transpusă în legislaţia europeană prin Regulamentul (UE) nr. 555/2012 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 184/2005 al Parlamentului European și al Consiliului privind statisticile comunitare ale balanței de plăți, ale comerțului internațional cu servicii și ale investițiilor străine directe, în ceea ce privește actualizarea cerințelor referitoare la date și a definițiilor.
- Pentru interpretarea datelor, la contul curent se vor avea în vedere următoarele: 3.1. Bunuri (pe principiul balanţei de plăţi): Sursa datelor: Institutul Naţional de Statistică – Comerţul internaţional cu bunuri. Importurile FOB se calculează de BNR pe baza coeficientului de transformare CIF/FOB determinat de INS: http://www.insse.ro/cms/files/statistici/Importuri_CIF_FOB/coeficient_CIF_FOB.pdf. Principiul balanţei de plăţi presupune înregistrarea bunurilor pe criteriul „schimbului de proprietate economică” (se includ bunurile care intră în proprietatea rezidenţilor, indiferent dacă bunurile trec sau nu frontiera ţării respective), în timp ce în statistica comerţului internaţional, bunurile se înregistrează după criteriul „trecerii frontierei” (se includ bunurile care trec frontiera, indiferent dacă se află sau nu în proprietatea rezidenţilor). Pentru asigurarea respectării principiului „schimbului de proprietate economică”, datele furnizate de INS sunt ajustate de BNR, astfel că valorile exportului şi importului de bunuri din balanţa de plăţi sunt diferite de cele din statistica comerţului internaţional cu bunuri;
3.2. Servicii: Sursa datelor: Cercetarea statistică trimestrială privind comerţul internaţional cu servicii;
3.3 Venituri primare: includ venituri din muncă, venituri din investiţii în active financiare (investiţii directe, de portofoliu şi alte investiţii) şi alte venituri primare (impozite, subvenții);
3.4 Venituri secundare: includ transferuri curente private şi transferuri ale administraţiei publice.
- Investiţii străine directe: Creditele dintre intermediari financiari afiliaţi (bănci, IFN-uri) nu sunt considerate de natura investiţiilor directe, ci se înregistrează în contul financiar/alte investiţii.
- Standardul statistic privind structura datoriei externe pe sectoare instituționale este asigurat de manualele FMI, External Debt Statistics Guide for Compilers and Users, (2014), Balance of Payments and International Investment Position, ediția a-VI-a (BPM6) și System of National Accounts 2008 (SNA).
- Rata serviciului datoriei externe pe termen lung se calculează ca raport între serviciul datoriei externe pe termen lung și exportul de bunuri și servicii.
- Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii se calculează ca raport între rezervele internaționale ale României (valută + aur) la sfârșitul perioadei și importul mediu lunar de bunuri și servicii din perioada respectivă.
- Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR se determină ca raport între rezervele valutare la BNR și datoria externă pe termen scurt calculată la valoarea reziduală (soldul datoriei externe pe termen scurt la care se adaugă plățile de rate de capital aferente datoriei externe pe termen lung scadente în următoarele 12 luni).