Traficul a fost reluat în Canalul Suez al Egiptului după ce o navă de containere blocată timp de aproape o săptămână a fost în cele din urmă eliberată de echipajele de salvare. Canalul Suez este una dintre cele mai mari rute din lume
Remorcherele au claxonat în spirit de sarbatorire, deoarece nava de 400 de metri lungime Ever Give a fost dislocată luni cu ajutorul navelor. Sute de nave așteaptă să treacă prin canalul care leagă Marea Mediterană de Marea Roșie.
Efectele blocării se vor vedea timp de câteva saptamani sau luni de zile
Peter Berdowski, CEO al companiei olandeze de salvare Boskalis, a declarat că Ever Date a fost reflotat luni la 15:05 (13:05 GMT) luni, „făcând astfel posibilă din nou trecerea liberă prin Canalul Suez”. Inițial, ieri, 29 martie 2021 se anunțase că nava a fost eliberată parțial iar aceștia au dat termen maxim 48 de ore ca să o elibereze complet.
Oficialii egipteni spun că restanțele navelor care așteaptă să tranziteze ar trebui eliminate în aproximativ trei zile, dar experții consideră că efectul knock-on asupra transportului maritim global ar putea dura câteva săptămâni sau chiar luni. În spațiul public au apărut imagini video cu sute de nave care așteptau să treacă prin canalul Suez.
Cum a fost eliberată nava
Echipele de salvare s-au confruntat cu o provocare descurajantă, după ce nava de 200.000 de tone s-a prăbușit marți dimineață, cu vânt puternic și o furtună de nisip care a redus vizibilitatea.
O echipă olandeză de specialitate, SMIT, a supravegheat o flotilă de 13 remorchere, nave mici, dar puternice, care pot schimba nave mari, în timp ce încercau să disloce nava Ever Date. Alte nave au fost aduse și au săpat 30.000 de metri cubi de noroi și nisip de sub capetele navei.
În weekend, s-a temut că o parte din încărcătura navei de aproximativ 18.000 de containere ar trebui să fie îndepărtată pentru a ușura sarcina. Dar valurile ridicate i-au ajutat pe remorchere și alte nave în munca lor și luni , pupa (partea din spate a navei) a fost eliberată și marea navă a trecut prin canal, în strigăte de sărbătoare. Câteva ore mai târziu, și arcul (din față) s-au eliberat si ele, iar Ever Give a reușit să se deplaseze. Nava a fost remorcată către Marele Lac Amar, care se află între două secțiuni ale canalului, la nord de locul de salvare, unde va fi supus verificărilor de siguranță.
Ce se întâmplă în continuare?
O sursă marină a declarat luni seară agenției de știri Reuters că navele călătoreau spre sud spre Marea Roșie, în timp ce furnizorul de servicii de canal, Leth Agencies, a declarat că navele au reluat tranzitul de la Marele Lac Bitter. Unele nave au părăsit deja regiunea, preferând să ia o rută alternativă, mai lungă, în jurul vârfului sudic al Africii.
Inevitabil, încărcăturile vor ajunge la destinație mult mai târziu decât au fost planificate. Poate exista aglomerație când ajung în port, în timp ce viitoarele programe de navigație au fost aruncate în dezordine,
Costul transportului mărfurilor către Europa este de așteptat să crească ca urmare, potrivit Theo Leggett, corespondentul BBC Business.
Grupul de transport maritim Maersk a declarat că „efectele de undă asupra capacității și echipamentelor globale” sunt semnificative .
„Va fi o investigație, în mod clar, deoarece acest lucru a avut un impact atât de mare și exact ceea ce s-a întâmplat aici, cred, va fi dezbătut ceva timp”, a declarat pentru Reuters Marcus Baker, șef global de marină și marfă la Marsh Inc. .
„Ce facem în viitor pentru a ne asigura că nu se va mai întâmpla? Din nou, aș lăsa acest lucru autorităților competente din Egipt să decidă cum vor să se asigure că traficul tranzitează în siguranță prin canal, deoarece, în interesul lor de a face asta. „