Impozitul pe bonurile de masă este de 10%, aplicat asupra valorii nominale a tichetelor, conform legislației actuale. Pe lângă impozitul pe venit, angajații suportă și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), care este tot de 10%, rezultând un total de 19% taxe sociale suportate de angajat.
Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, ca alocație individuală de hrană, în baza Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Acestea sunt destinate exclusiv achitării mesei sau cumpărării produselor alimentare, fiind acordate lunar în funcție de numărul de zile lucrătoare efectiv prestate de angajați.
Cât este impozitul pe bonurile de masă?
În România, tichetele de masă, cunoscute și sub denumirea de bonuri de masă, reprezintă un beneficiu extrasalarial oferit de angajatori angajaților, cu scopul de a acoperi parțial sau total cheltuielile cu masa zilnică. Deși sunt considerate un avantaj important, mai ales din punct de vedere fiscal, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, ele sunt totuși supuse unor impozite și contribuții sociale.
Începând cu anul 2024 și valabil și în 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă este de 40,18 lei pe zi lucrătoare. Acest plafon este stabilit prin ordin al Ministerului Muncii și poate fi ajustat periodic. Angajatorul are libertatea să acorde tichete în valoare mai mică de 40,18 lei, dar nu poate depăși acest prag. Tichetele pot fi acordate sub formă electronică (carduri de masă).
Pentru angajat, tichetele de masă sunt impozabile, iar aceste taxe sunt reținute din veniturile câștigate. Astfel, bonurile de masă pe card sunt supuse anumitor taxe salariale, pe care angajatul trebuie să le suporte. Salariatul plătește CASS și impozit pe bonurile de masă de 10%, având acces la o rețea variată de comercianți parteneri în cadrul cărora să le folosească.
Conform prevederilor art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal, tichetele de masă acordate potrivit legii sunt considerate avantaje impozabile. Astfel, pentru anul 2025, la fel ca și pentru anul precedent, tichetele de masă sunt incluse în baza de calcul pentru impozitul pe venit, precum și pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate.
De asemenea, art. 157 alin. (1) lit. ț) precizează că în baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate se include „valoarea nominală a tichetelor cadou, a tichetelor de masă şi a voucherelor de vacanţă, acordate de angajatori, potrivit legii”.
Cât plătește angajatorul pentru aceste tichete
Referitor la costurile suportate de angajator pentru tichetele de masă, legea aduce câteva clarificări importante. Conform art. 8 alin. (1), costurile legate de emiterea tichetelor de masă pentru angajați, sunt suportate în integralitate de angajatori.
Mai mult, art. 8 alin. (2) specifică următoarele: „Angajatorul care contractează cu o unitate emitentă serviciul de emitere a biletelor de valoare achită atât contravaloarea nominală a biletelor de valoare distribuite angajaţilor, cât şi costul emiterii suportului electronic”.
Este important de menționat că legea protejează interesele angajaților, stipulând în art. 8 alin. (3) că „Valoarea nominală a biletelor de valoare acordate angajaţilor nu poate fi diminuată în niciun mod„. Această prevedere asigură că angajații primesc integral valoarea nominală a tichetelor de masă, fără deduceri sau diminuări.
În ceea ce privește valoarea exactă pe care angajatorul o plătește pentru tichetele de masă, aceasta variază în funcție de numărul de zile lucrătoare și de valoarea nominală stabilită pentru fiecare tichet.
Art. 12 alin. (1) prevede că „Valoarea tichetelor de masă este transferată lunar salariaţilor de către unitatea emitentă, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul”. Prin urmare, impozitul pe bonurile de masă este de 10%, aplicat asupra valorii nominale a tichetelor, conform legislației actuale.