Prima pagină » National » Câți bani a pierdut România și de unde poate recupera pentru a realiza, spre exemplu, Autostrada A8. Ce spune ministrul Fondurilor Europene
Câți bani a pierdut România și de unde poate recupera pentru a realiza, spre exemplu, Autostrada A8. Ce spune ministrul Fondurilor Europene

Câți bani a pierdut România și de unde poate recupera pentru a realiza, spre exemplu, Autostrada A8. Ce spune ministrul Fondurilor Europene

30 iul. 2025, 23:21, 1 ,
Redacția BZI în National

Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a oferit miercuri seara noi detalii despre stadiul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), despre fondurile pierdute de România, precum și despre soluțiile identificate pentru a continua proiecte importante, cum ar fi Autostrada A8. În ceea ce privește Autostrada A7, fondurile necesare sunt deja asigurate.

România este, în acest moment, foarte aproape de finalizarea procesului de renegociere a PNRR, demarat oficial în august 2024.

„Suntem la un an de la începerea renegocierilor și doar la o lună de la instalarea noului guvern. În această perioadă scurtă, am reușit un proces intens: revizuirea portofoliului ministerelor de linie, stabilirea unui portofoliu de negociere, și, iată, acum suntem aproape de o pre-agreare cu Comisia Europeană, poate chiar mâine (joi – n.r.), pe componenta de granturi și cea de împrumuturi”, a declarat ministrul, citat de Mediafax.

Cât a pierdut România din PNRR

În ciuda temerilor, pierderile sunt minime. „În esență, România a pierdut doar 10 milioane de euro, bani nerambursabili de pe componenta de grant. Este vorba despre tranșa a doua de plată, unde nu am îndeplinit un obiectiv legat de investițiile în hidrogen. Am avut șase luni pentru a remedia situația, dar nu s-a reușit, deci acești bani sunt pierduți”, a explicat Pîslaru.

Problema a apărut din cauza unor achiziții ratate de către Ministerul Energiei: „Obiectivul era legat de achiziționarea unor hidrolizoare, dar ministerul nu a reușit să finalizeze procedura la timp.”

Cum vor fi protejate restul fondurilor

Ministrul a subliniat că în această etapă are loc o reașezare completă a proiectelor, astfel încât toate cele care pot fi implementate până în august 2026 – termenul-limită al PNRR – să fie transferate pe componenta de grant, pentru a evita pierderi suplimentare.

„Strângem toate proiectele mature, care au șanse reale de finalizare, și le trecem pe granturi. Cele cu risc mediu rămân pe împrumuturi, iar cele cu risc ridicat trebuie recunoscute ca atare – așa cum ne cere și Comisia – și eliminate din PNRR. Pentru acestea căutăm alte surse de finanțare.”

Proiectele care nu mai pot fi continuate din PNRR

Întrebat ce proiecte vor fi eliminate, ministrul a spus clar: „Sunt două categorii: cele care nu pot fi finalizate până în august 2026 și cele blocate din cauza problemelor cu achizițiile publice. Da, este vorba de obiective de infrastructură, autostrăzi și linii feroviare, care au astfel de probleme și nu mai pot continua cu finanțare din PNRR. Pentru ele, analizăm alternative precum programul de coeziune sau programul de transport.”

Vestea bună este legată de Autostrada A7, considerată esențială pentru conectarea Moldovei.

„În ultimele faze ale negocierii, s-a agreat ca mare parte din A7 să fie trecută pe componenta de grant. Vorbim de loturi care pot fi finalizate la timp, iar faptul că sunt finanțate nerambursabil ne ajută să evităm impactul pe deficitul bugetar. Este un exemplu clar de succes în cadrul PNRR.”

Este vorba despre două secțiuni-cheie:

  • Focșani – Bacău, cu toate cele patru loturi: Focșani–Domnești, Domnești–Târg, Răcăciuni, Răcăciuni–Bacău.

  • Bacău – Pașcani, în special tronsoanele Bacău–Trifești și Trifești–Tigerești.

Valoarea totală a celor cinci loturi este estimată la 2,1 miliarde de euro. „Dacă reușim să le mutăm pe grant, A7 devine un proiect emblematic al PNRR. Este o garanție că autostrada va fi finalizată”, a spus Pîslaru.

Autostrada A8  caută surse alternative

În ceea ce privește Autostrada A8, ministrul a confirmat că aceasta nu va mai fi finanțată prin PNRR, dar că există alte variante.

„Am trecut proiectul pe programul de transport și explorăm și alte opțiuni. Nu pot oferi detalii pentru că propunerile sunt încă în faza de pre-aprobare la Comisia Europeană. Există un program ambițios numit SAFE, pentru care România a aplicat, dar anunțurile oficiale vor fi făcute de prim-ministru odată ce obținem un acord preliminar”, a precizat ministrul.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • A7 nu are justificare economica. Rolul ei (singurul!) este intarirea controlului Bucurestiului asupra provinciei.
    A8? La Sfantu’ Asteapta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
17 decembrie 2025
17 decembrie 2025