Să fii părintele unui copil cu cerințe educaționale speciale nu este doar o provocare căreia trebuie să-i faci față în fiecare zi a vieții, ci și un stigmat cu care te lupți în permanență și care face ca provocarea să fie și mai greu de dus și de aceea este important să știi ce înseamnă CES.
Ce înseamnă CES
Termenul „copii cu cerințe educaționale speciale” (CES) este folosit pentru a descrie copiii care necesită o atenție și îngrijire specială din cauza unor condiții medicale, fizice sau psihologice. Conceptul de copii cu a existat de-a lungul istoriei umane, însă abordările și înțelegerea acestor nevoi au evoluat în timp.
În trecut, copiii cu dizabilități sau nevoi speciale erau adesea marginalizați de către societate. Abia în secolul al XX-lea au început să se dezvolte inițiative și programe pentru a îngriji și a educa acești copii în mod corespunzător. În unele țări, primele școli speciale pentru copiii cu dizabilități sau cu nevoi speciale au fost înființate în secolul al XIX-lea sau chiar mai devreme.
Sintagma a devenit tot mai folosită în ultimele decenii, odată cu creșterea conștientizării și preocupării pentru drepturile persoanelor cu dizabilități și nevoi speciale. În prezent, acronimul CES este utilizat în mod frecvent în contexte educaționale, medicale și sociale pentru a se referi la copiii care necesită un suport suplimentar din cauza unor condiții medicale, fizice, emoționale sau de dezvoltare. Este un termen care subliniază diversitatea umană și necesitatea de a aborda fiecare individ în mod individualizat, luând în considerare nevoile sale specifice și oferindu-i resursele necesare pentru a-și atinge potențialul maxim.
Drepturile copiilor cu CES în România
În țara noastră, drepturile copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt protejate prin mai multe legi și politici care asigură accesul acestora la educație, îngrijire medicală și sprijin social adecvat.
Copiii cu CES au dreptul la educație în cadrul sistemului educațional de stat, în școli și grădinițe obișnuite, dar și la accesul la servicii de educație specializată, dacă este necesar. Legea Educației Naționale din România stipulează că copiii cu CES au dreptul la o educație care să le permită să-și dezvolte abilitățile și să participe pe cât posibil la activitățile școlare. De asemenea, copiii cu CES au dreptul la evaluări periodice și la intervenții timpurii pentru a identifica nevoile lor și pentru a le oferi sprijin adecvat cât mai devreme posibil. Aceasta poate include servicii de intervenție timpurie și evaluări periodice realizate de specialiști în domenii precum pediatrie, psihologie, logopedie etc. Aceștia au dreptul la sprijin pentru integrarea socială și participarea activă în comunitate. Poate include programe de terapie ocupațională, asistență socială, facilitarea accesului la servicii de sănătate și alte forme de sprijin pentru a le permite să ducă o viață cât mai independentă posibil.
Pe lângă acestea, copiii diagnosticați cu ceea ce înseamnă CES sunt protejați împotriva discriminării în conformitate cu legislația din statul român și cu Convenția Națiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Ei au dreptul la tratament egal și la oportunități egale în toate aspectele vieții, fără discriminare pe baza dizabilității sau a altor caracteristici.