Certificatul obligatoriu pentru mașinile second-hand este cel de autenticitate. Actul este necesar pentru înmatricularea în România a unei mașini second-hand aduse din străinătate, confirmând că mașina respectă specificațiile tehnice și că elementele de identificare sunt originale. Șoferii nu pot circula fără acest document!
Certificatul obligatoriu pentru mașinile second-hand!
Românii care aduc din străinătate o mașină second-hand au nevoie de un document esențial pentru legalitatea vehiculului și anume de certificatul de autenticitate emis de Registrul Auto Român – RAR. Fără acest document, înmatricularea unui autoturism importat nu se poate face, iar vehiculul nu poate circula legal pe drumurile publice din România.
Procedura de obținere a certificatului de autenticitate implică programarea la RAR, unde se realizează o inspecție amănunțită a vehiculului, fără a afecta sau modifica vreun element al mașinii sau al documentelor. La controlul RAR este verificată originalitatea și integritatea principalelor componente de identificare ale mașinii, corelarea datelor din documentele oficiale cu realitatea tehnică a vehiculului și autenticitatea formularului tip care confirmă înmatricularea anterioară (pentru mașinile care vor fi înmatriculate prima dată în România). Certificatul este valabil pentru o singură înmatriculare și are o durată maximă de 60 de zile de la data eliberării, notează capital.ro.
Șoferii trebuie să obțină certificatul de autenticitate în câteva situații clare: la prima înmatriculare în România a unui autovehicul second-hand, indiferent dacă provine din Uniunea Europeană sau din afara acesteia și pentru vehiculele care nu au mai fost niciodată înmatriculate și care necesită omologare tehnică.
Șoferii care au nevoie de reomologare de la RAR
Șoferii români care fac modificări tehnice la mașină trebuie să știe condițiile în care vor fi obligați să facă reomologare la RAR. Una din situațiile în care posesorul auto trebuie să facă o reomologare este atunci când schimbă total distribuția mașinii. Printre modificările care impun reomologarea se află modificări tehnice precum schimbarea motorului, a sistemului de frânare, a sistemului de iluminat sau a direcției, modificări structurale precum adăugarea sau eliminarea scaunelor, ușilor sau orice modificare a caroseriei și modificări vizuale precum schimbarea culorii vehiculului. Aceste modificări pot afecta siguranța vehiculului și a pasagerilor, motiv pentru care reomologarea RAR este un proces esențial pentru a asigura că autoturismul respectă standardele de siguranță pentru a putea circula pe drumurile publice.
La fiecare Inspecție Tehnică Periodică (ITP), vehiculele sunt supuse unei verificări riguroase, iar în cazul în care inspecția relevă probleme grave, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină la service cu documentele necesare pentru o nouă evaluare. Principalele componente verificate la ITP sunt: sistemul de frânare (discuri și plăcuțe), conductele de frână, sistemul de direcție, anvelopele, caroseria pentru rugina vizibilă, toate luminile (faruri, semnalizare, lumini de frână), starea parbrizului și ștergătoarele, combustibilul și uleiul de motor, funcționarea corectă a centurilor de siguranță și a claxonului.
Șoferii români trebuie să mai știe că au nevoie de un certificat de autenticitate emis de RAR pentru mașinile second-hand aduse din străinătate. Documentul confirmă că mașina respectă toate specificațiile tehnice și că nu are modificări ilegale. Certificatul de autenticitate RAR este important pentru orice cumpărător sau vânzător de mașini la mâna a doua în România.