Prima pagină » Actualitate » Cod Rutier 2025! Vehicule mari și drumuri înguste: cine cedează primul! Puțini șoferi respectă regula! 
Cod Rutier 2025! Vehicule mari și drumuri înguste: cine cedează primul! Puțini șoferi respectă regula! 

Cod Rutier 2025! Vehicule mari și drumuri înguste: cine cedează primul! Puțini șoferi respectă regula! 

15 aug. 2025, 14:00,
Mirela Gabriela Todosi în Bzi.ro

Cod Rutier 2025! Vehicule mari și drumuri înguste: cine cedează primul! Aceasta este întrebarea multor conducători auto din România. Legislația rutieră prevede clar cine are prioritate și cine nu pe sectoarele înguste, unde două vehicule nu pot trece unul pe lângă altul. Prioritatea se stabilește în funcție de categoria vehiculului, dar puțini șoferi respectă regula!

Cod Rutier 2025! Vehicule mari și drumuri înguste: cine cedează primul!

Pe sectoarele înguste, regulile se stabilesc după ierarhia drumurilor, regula de dreapta și categoria vehiculului. Codul Rutier 2025 combină criterii privind categoria drumului, tipul vehiculului, direcția de deplasare și condițiile de drum, dar puțini șoferi respectă regulile de prioritate.

Legea prevede clar că pe sectoarele înguste, unde două vehicule nu pot trece unul pe lângă altul, prioritatea se stabilește în funcție de categoria vehiculului. Camioanele au întâietate față de autoturisme, deoarece manevrele de mers cu spatele sau întoarcere sunt mult mai dificile pentru ele. Vehiculele de transport persoane precum autobuze, microbuze, au prioritate absolută în aceste condiții, indiferent de categoria drumului pe care circulă, notează capital.ro.

„În cazul vehiculelor de aceeaşi categorie, obligaţia de a efectua o manevră de mers înapoi revine conducătorului care urcă, cu excepţia cazului când este mai uşor şi există condiţii pentru conducătorul care coboară să execute această manevră, mai ales atunci când se află aproape de un refugiu”, se precizează în Art. 127 (2) din Regulamentul de aplicare a Legii 195/2002.

Amenzi uriașe pentru șoferii care încurcă traficul

În România, circulația rutieră este reglementată prin diverse norme ce stabilesc atât limite maxime de viteză, cât și reguli de siguranță. Din 2025, au fost impuse sancțiuni drastice și pentru șoferii care încurcă traficul.

Legislația rutieră din România stabilește limite maxime de viteză pentru a reduce riscurile de accidente rutiere. Aceste limite variază în funcție de tipul drumului și zona traversată de vehicul. Totodată, legea prevede sancțiuni și pentru conducătorii auto care aleg să ruleze cu o viteză mult mai mică decât ar fi recomandat, punând astfel în pericol traficul rutier. Pe autostrăzi și drumuri expres, vehiculele care nu pot depăși pragul de 50 km/h nu sunt permise să circule. Deși nu există o limită minimă generală de viteză în România, legislația prevede sancțiuni pentru șoferii care conduc mult mai lent decât ar fi necesar, în mod nejustificat.

„Constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni […] conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv.”

Șoferii care merg pe autostradă sunt încurajați să conducă într-un mod ce menține siguranța traficului și respectă limitele maxime de viteză. Și cei care conduc cu viteză mult prea mică și nejustificat pot fi sancționați, dacă produc un accident rutier sau pun în pericol siguranța celorlalți șoferi. Conducătorii auto trebuie să mai știe că gesturile violente ale celor care nu își țin nervii în frâu la volan se sancționează cu amenzi drastice, conform Codului Rutier 2025.

Pedepse dure vor primi și șoferii care nu respectă regulile de prioritate pe toate drumurile publice, inclusiv pe cele înguste, unde nu pot trece două vehicule unul pe lângă altul.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
06 decembrie 2025
06 decembrie 2025