Taxele pentru diverse documente, care pot fi obținute de la Registrul Comerțului Iași, vor crește. Antreprenorii vor plăti aproape dublu pentru anumite acte eliberate de această instituție
Un proiect de modificare a Legii nr. 265/2022, propus de Ministerul Justiției, presupune introducerea a noi tarife pentru cei care au nevoie de diverse documente de la Registrul Comerțului Iași. Potrivit proiectului, vor fi reduceri de 50 la sută pentru depunerile online, iar nivelul taxelor va fi actualizat, anual, cu rata inflației. Aceste modificări ar trebui să intre în vigoare din anul 2026.
Cresc taxele de la Registrul Comerțului, în acest an
Astfel, vor fi taxe fixe pentru antreprenorii care solicită anumite documente. Aceștia vor plăti 200 de lei pentru cererile de înregistrare (art. 41 și 43), 20 de lei pentru verificarea disponibilității și rezervarea denumirii și 10 lei pentru transmiterea actelor la Monitorul Oficial. Antreprenorii din Iași vor plăti jumătate din aceste sume, dacă cererile sunt trimise electronic, prin portalul Oficiului Național al Registrului Comerțului. Plata este permisă prin portal, POS, virament bancar (cont ONRC la Trezoreria Statului) sau numerar, la casierii. Pentru cererile transmise online, plata se face tot prin portal. Antreprenorii din Iași susțin că taxele plătite anul acesta – pentru schimbarea codurilor CAEN, de exemplu – sunt mari.
„Noi am fost nevoiți să facem aceste schimbări la codurile CAEN și am plătit câteva sute de lei din buzunarul nostru, deși era vorba că vor fi gratuite. Dar de unde? Acum vin cu noi taxe pentru cei care au nevoie de anumite acte. E foame de bani, mare”, susține Alexandru Popa, antreprenor din Iași.
În acest an, sediul ONRC Iași a fost aglomerat pentru că persoanele care dețin afaceri au venit să modifice codurile CAEN.
Condiții obligatorii pentru cei care dețin afaceri, în Iași
Antreprenorii din Iași trebuie să actualizeze codurile CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) în 2025, altfel, riscă amenzi de câteva mii de lei. Afectate de noile modificări sunt atât SRL-urile, PFA-urile, cât și întreprinderile individuale (II) sau familiale (IF). Pentru firmele care vor solicita înmatricularea sau înregistrarea în Registrul Comerțului, începând cu 1 ianuarie 2025, încadrarea activităților în noile coduri CAEN este obligatorie. În cazul firmelor deja înregistrate, actualizarea obiectului de activitate, conform noilor clase CAEN, se va face treptat, astfel: fie la inițiativa firmei de actualizare a obiectului de activitate, fie cu ocazia înregistrării unei alte mențiuni în Registrul Comerțului. În cazul în care actualizarea CAEN nu implică modificarea obiectului de activitate în sine, firmele respective vor completa un formular tip „Cerere de înregistrare în registrul comerțului” (Anexa 2a la viitorul ordin), caseta V, punctul 8, dedicat actualizării obiectului de activitate CAEN. Potrivit specialiștilor din domeniul juridic, actualizarea codurilor CAEN, prin versiunea CAEN Rev. 3, nu este doar un pas tehnic, ci un proces care poate influența activitatea economică și competitivitatea pe piața din România.
Recent, angajații ONRC Iași au protestat în fața sediului instituției. De asemenea, un proiect de modificare a Legii nr. 265/2022, propus de Ministerul Justiției, presupune creșterea unor taxe ale Registrului Comerțului Iași.